Aktive voksne i møte med barns lek, læring, omsorg og danning

Barnehagen har en engasjert og reflektert personalgruppe. Personalet er mangfoldig når det gjelder kjønn, utdanning og erfaring. I Karisletta Kanvas-barnehage er 36 % av de ansatte menn. Vi er opptatt av å bidra i utviklingen av barnas sosiale og emosjonelle kompetanse. Det å kunne mestre samspill med andre barn og kunne forstå og regulere egne følelser, gir et godt grunnlag for trygghet, mestring og trivsel i barnehagen, men også videre i livet.

Karisletta Kanvas-barnehage er en lærende organisasjon med systematisk kunnskapsdeling, refleksjon og individuelle handlingsforpliktelser samt utvikling gjennom praktisk arbeid. Alle ansatte har blitt tildelt roller og ansvar ut ifra interesser og faglig styrke. 

Psykososialt barnehagemiljø

I Karisletta Kanvas-barnehage legger vi stor på å styrke vårt psykososiale barnehagemiljø og det fysiske barnehagemiljøet. Barna skal møte inkluderende lekemiljøer der barnas behov og uttrykk er med på å forme hvordan vi utvikler rommene de møter.

Det å legge til rette for et lekende læringsmiljø i endring, utfordrer både personal og barn. Spørsmål vi reflekterer over er blant annet:

· Hva trenger barna i leken?

· Når trives de best?

· Hva beriker leken, og hva begrenser den?

· Hva er vesentlig for å gi barna muligheten til å forme hverdagen og leken sin?

Å hele tiden reflekter rundt disse spørsmålene og legge lekemiljøet til rette etter dette, mener vi gir en helhetlig tilnærming til rammeplanens fagområder og danner et godt psykososialt barnehagemiljø. Lekemiljøene er fleksible og hele tiden er i bevegelse, og lekematerialene i hovedsak består av udefinerbart- og gjenbruksmateriell.