Barns rett til lek

Det å se lek som verdifull i seg selv, fremfor kun et middel for å oppnå læring, handler om respekt for barns skapende prosesser.

Vår jobb er å anerkjenne lekens betydning, vise interesse for det som foregår i den, bistå med nødvendig støtte, skjerme der det er nødvendig og legge til rette for at leken kan blomstre i gode lekemiljøer. Dette er ikke mulig uten et personale som er tett på leken, bevisste i sin rolle som voktere eller begrensere, og som er villige til å reflektere over egne holdninger og lekemiljøene de tilbyr.

Barns rett til å leke er kompasset i planleggingen og organiseringen av det pedagogiske arbeidet i Karisletta Kanvas-barnehage. Barnehagen skal legge til rette for psykososiale lekemiljøer, gi impulser, observere hva barna er opptatt av, lytte til deres innspill og uttrykk, og reflektere sammen om veien videre, slik at vi kan ha en helhetlig tilnærming til fagområdene.

De ansatte i barnehagen jobber systematisk med vurdering, refleksjoner og planleggingsarbeid gjennom ukentlige refleksjonsmøter. Her reflekterer vi over hvordan vi har jobbet siste periode. Vi vurderer og reflekterer over hvordan vi har jobbet med våre dokumentasjoner og observasjoner og hva vi har oppnådd med periodens pedagogiske planer med lærings- og erfaringsmål. Vi gir hverandre tilbakemeldinger på våre væremåter i relasjoner med barn, ansatte og foreldre