Galdhøpiggen i skogen vår

På barnehagens uteområde rusler tre 1-åringer. De stopper, går et skritt og et til, stopper og ser rundt seg. Underlaget endrer seg, de stopper.

Foran barna er et fjell, eller en skråning de eldste barna bruker to skritt for å komme på toppen. Trekløveret vårt har ikke lekt mye på denne delen av uteområdet- og nå møter de Galdhøpiggen.

Alle tre stopper opp og kikker rundt seg, de ser på hverandre og på den ansatte som følger etter de. Det kommuniserers med lyder og kroppsspråk. Den ansatte tolker kommunikasjonen og spør: Skal jeg hjelpe dere? Det kommer tydelig JA!, det nikkes og smiles.

Den ansatte går foran og viser vei. Et av barna følger etter henne. Samtidig som den ansatte går ordsetter hun det hun gjør: "Vi går rundt her, da blir det ikke så bratt. Her kan vi gå nå, så kan du lære deg å klatre senere. SE- du klarte det!" Et barn er oppe- to står igjen nede. De ser på hverandre, så får et kom til oss fra toppen av fjellet. De rusler samme vei som den ansatte og vennen deres gikk. På toppen smiler de bredt og klapper i hendene. Den ansatte bekrefter og jubler sammen med barna. Her brukes språket aktivt samtidig som barna får nye begrep for den bevgelsen de gjør. Og får mestringsfølelse og tilhørighet!

De rusler videre på oppdagelsesferden sin. Terrenget varierer mellom landskap med stein og mose, noen pinner og røtter og en liten helling. Dette naturlige lekstativet gir barna flere utfordringer og mestring enn noe lekeapparat kan gi. 

Tilbake til barna. Det er tid for lunsj og de går samme vei tilbake. Denne gangen går de rundt Galdhøpiggen, for det har de lært at de mestrer.Godt fornøyde er de klare for lunsj og en god hvil i vogna. 

Hva gjør denne turen på ca 1 time unik?

Barna har fått kunnskap og erfaring med ulikt underlag, og med variasjoner i terrenget. De har brukt alle sanser, balanse, skjelett og muskler. De har sammen løst utfordringer sammen og feiret sammen! I tillegg har de fått språkstimulering. 

Ved å bevege seg i denne type terreng regelmessig vil barna utvikle og gjøre kroppslige tilpasninger for å opprettholde balanse og kroppskontroll. (Olsen et.al, 2025) Barn som er i lek og bevegelse i skogen, finner nye måter å bruke materialet og området de er på. Dette utvikler de gjennom samarbeid, og i dette har leken en sentral plass. Leken har en viktig rolle i barnehagen hverdag, dette gjelder også når vi er ute. Disse barna er på vei mot rollelek og mer samspill som Kiosken innbyr til (se bilde).

Midtbygda Kanvas-barnehage sitt uteområde er unikt med skogen og måten det blir brukt på. Her får barn lekt og utviklet seg sammen med andre barn i et område med variert underlag. Et område som innbyr til variert lek og samspill med andre barn. Barn og ansatte følger med på endringene i naturen som de ulike årstidene gir. I grillhytten skapes magiske øyeblikk med mat og høytlesing rundt varmen fra bålet. Det plukkes blåbær, og mangt et insekt har fått seg en luftetur når de har blitt plukket opp av en nysgjerrig barnehånd.

Dette området gir barna mange gode erfaringer og mestring som de tar med seg videre i utviklingen av "meg". En time på dette området med gode ansatte som veileder og støtter oppfyller de fleste områdene i Rammeplanen for barnehage.