Livsmestring og helse

Omsorg er en forutsetning for barnets trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Barnehagen skal gi barna mulighet til å utvikle tillitt til seg selv og andre. I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Rammeplan for barnehagen (udir.no)

Tilvenning (tilknytning)

Det første møtet med barnehagen ønsker vi at skal være preget av trygghet. Barnet skal få etablere relasjoner til barnehagepersonalet i sitt tempo. Dere vil få en primærkontakt den første tiden, deretter vil barnet knytte seg til flere voksne. Vi vil gjerne ha besøk før oppstart slik at barnehagen allerede er et kjent sted for barnet. Vi tilpasser hver enkelt tilvenning (tilknytning) til hvert enkelt barn fordi man har ulike behov for f.eks. trygghet og bruk av tid i tilknytningsperioden. Vi vil alltid se an barnet, og prosessen blir til underveis i samråd med foreldrene. Noen ønsker å bruke en uke, andre setter av lenger tid. Vi vil likevel oppfordre til å sørge for så korte dager som mulig de første ukene.

Relasjoner og følelseshåndtering

For å ivareta vår fysiske helse vet vi at næringsrik mat og bevegelse er viktig. Det er ikke like tydelig hvordan man skal ta vare på den psykiske helsen. Vi mener at det er viktig å gi barna kunnskaper om egne og andres følelser, og evner til å håndtere disse. Hele livet møter vi gleder og motgang, også i barndommen. Selv om de fleste barn har en bekymringsfri oppvekst vil de likevel oppleve motgang. Det kan være tøft for et barn å ikke få viljen sin, hvis noen sier noe slemt eller ødelegger leken. Vi er opptatt av å støtte barnet i slike situasjoner. Barna skal oppleve trygghet, tilhørighet og trivsel i barnehagen og utvikle tillit til seg selv og andre. Hvordan skal man reagere når man møter motstand? Når et barn blir sint, hvordan kan barnet få være sint og finne veien ut av den vonde følelsen? Det kan være godt å ha en voksen som trøster og støtter og som vet at det går over. Som har plass til å romme barnet, også når barnet ikke bare er glad og tilfreds og smiler.

Det stilles høye krav til personalet i barnehagen når vi snakker om psykisk og fysisk helse. Skal vi hjelpe barna i prosessen livsmestring må vi selv føle mestring i eget liv. I Skogbrynet Kanvas-barnehage tar vi også personalets fysiske og psykiske helse på alvor.

Betydningen av her-og-nå

Å skru på «pause-knappen» gjør vi sjelden i dagens samfunn. Vi skal videre og fokuset vårt er ofte på det som skal skje. «Snart begynner du på skolen», «du er snart fire år», «det er snart sommer» osv. I Skogbrynet Kanvas-barnehage verdsetter vi betydningen av her-og-nå. Det er helt essensielt i livsmestring. Her får barna pausene de trenger, tilpasset barnets alder og behov. Hos oss kan de minste barna begynne i barnehagen uten å «øve» på å sove en gang om dagen før oppstart. Vi tilrettelegger for at barnet får sove så ofte og så lenge som han eller hun trenger. De større barna skal også oppleve ro og hvile i løpet av dagen. En lesestund, musikkstund eller øvelser inspirert av yoga og meditasjon.

Kosthold og bevegelsesglede

Vi mener at det er mye omsorg i å etablere sunne matvaner, matglede og bevegelsesglede i barnehagealder. Vi serverer næringsrik, sunn og smakfull mat. Under måltidene skal vi ha nok voksne til stede for å ivareta alt det positive som skjer mens vi spiser sammen; den gode samtalen, relasjoner, språkstimulering og sosiale ferdigheter. Fysisk aktivitet inne og ute skal være til stede hver dag med voksne som lar barna utfolde seg, søke nye utfordringer og som er tilpasset barnets alder og aktivitetsnivå.

Gjennom vårt arbeid med Livsmestring og helse ønsker vi at Skogbrynet Kanvas – barnehage skal være et sted der vi har:

  • Trygge relasjoner mellom barn og voksne og mellom barna
  • Raushet, takhøyde og rom for enkeltindividet
  • Matglede og bevegelsesglede
  • Kunnskaper om betydningen av egenkjærlighet
  • Evnen til å vise omsorg for seg selv og andre, og kunne ta imot omsorg
  • Rom for å lande her-og-nå og verdsetter pausens betydning
  • Emosjonelt tilgjengelige voksne som hjelper barna i å håndtere følelser
  • Vi har voksne som har kunnskap og er trygge på å ta gode valg for barnets beste i forhold til helse, velvære og sikkerhet.