Tilvenning

Barnehagestart er en spennende tid for både deg og barnet ditt. Men hvordan gjøre tilvenning i barnehagen så trygg og god som mulig?

Følgende plan for tilvenning kan anses som et utgangspunkt som vi tilpasser ditt barn:

Målet med tilvenning er ikke å trene opp barn og foreldre til å si «ha det» til hverandre, men å gjøre både barn og foreldre så trygge på barnehagen at det oppleves greit å skilles.

Allerede fra første dag i barnehagen og flere uker fremover foregår det et intenst arbeid i barnehagene for å gjøre barna trygge i sine nye omgivelser.

Hvor lang tid dette tar, og hvordan denne tryggheten oppnås, er forskjellig fra familie til familie.

Om tilvenningen

De fleste arbeidsplasser gir foreldre rett til tre dager permisjon med lønn for tilvenning av barn i barnehagen og det er nødvendig og sette av minimum 3 dager til tilvenning. I Tinkern anbefaler vi, og praktiserer vanligvis, en uke med tilvenning. Vi håper at de fleste foreldre får dette til å fungere, men tilpasser oss selvsagt dersom det er behov, enten for mindre eller mer. Noen barn kan også ha behov for ekstra korte dager eller mer tid med foreldre enn andre. Tilvenningsplanen er derfor en veiledende standard hvor personalet, sammen med foreldrene, må finne ut hva som blir riktig for den enkelte.

Når barnet begynner i barnehagen får det en primærkontakt. Dette er en fast person fra personalet som følger barnet den første uka, og som barnet får tid til å knytte seg til, før barnet gradvis blir kjent med hele gruppa. I løpet av de første ukene får foreldrene en startsamtale med en av barnehagelærerne på avdelingen.

Dag 1 (Varighet: 1-2 timer før lunsj)

Det er best om foreldrene holder seg i nærheten av barnet og er tilgjengelige hele tiden. Det er også en god idé at de deltar aktivt i introduksjonen av det nye miljøet. For personalet i barnehagen er det nyttig å se barnet sammen med sine foreldre. Det gir informasjon om blant annet barnets vaner og måte å kommunisere på, og denne informasjonen vil senere bidra til å gjøre barnets hverdager i barnehagen bedre i fortsettelsen.

Foreldrene går ikke fra barnet denne dagen, må du på do, ta barnet med deg.

Dag 2 (Varighet: 2-4 timer med lunsj)

Personalet overtar mer av ansvaret for barnet, trygghet og tillit skal skapes i samspill.

Barnet og foreldrene spiser sammen med avdelingen, og primærkontakten og foreldrene snakker sammen om hvordan de skal legge opp resten av uka.

Dag 3 (Varighet 3-5 timer med lunsj og soving)

Denne dagen trekker foreldrene seg mest mulig unna (i samme rom), og overlater lek, trøst og stell til primærkontakten. Merk at det er varierende hvor trygg barnet vil være og det må tilpasses til hvert enkelt barn. En god ide kan for eksempel være å si til barnet at det kan “spørre” primærkontakten om mat, hjelp, lek, kos. Vis barnet at du stoler på den andre voksne. I løpet av formiddagen kan foreldrene for eksempel prøve å si til barnet at de skal på do, gå ut et par minutter og komme tilbake.

Barn og foreldre spiser i barnehagen og primærkontakten og foreldrene legger barnet sammen. Deretter kan foreldrene gå en liten tur, men med kort avstand til barnehagen. Når barnet våkner ringer primærkontakten.

Dag 4: Foreldrene prøver å gå

Denne dagen prøver vanligvis foreldrene å gå fra barnet etter en liten stund. Hvor lenge varierer veldig. Noen barn spiser og sover i barnehagen denne dagen, for andre holder det med en liten leke- og spisestund uten foreldrene. Dette avtales, og barnehagen oppdaterer foreldrene på telefon underveis. Når foreldrene kommer tilbake for å hente barnet kan det være fint å være litt sammen i barnehagen før man går hjem.

De fleste barn blir lei seg når foreldrene skal gå og det er helt naturlig. Likevel er det nå tid for å teste relasjonen til primærkontakten. Barnet vil bli trist, men det vil få trøst og hjelp til å håndtere følelsene.

Når du går: Fortell barnet at du skal gå — og gå når du har sagt at du skal gjøre det. Viser du usikkerhet blir barnet usikkert, og tilvenningsperioden kan ta lengre tid. Det er viktig at barnet får erfaring med at foreldre ikke går før de sier fra — og at de kommer tilbake etter en tid.

Ikke la deg friste til å snike deg ut uten at barnet merker det. Det kan gjøre barnet utrygt. Barnet skal erfare at foreldrene går, og at de kommer tilbake. Det skaper forutsigbarhet for barnet.

For mange oppleves det vanskelig å overlate barnet til noen man ikke kjenner. De fleste foreldre føler usikkerhet i forhold til om de gjør det rette for barnet, eller om barnet vil trives i barnehagen. Dersom det er noe du som forelder føler på eller bekymrer deg for; snakk med primærkontakten eller pedagogisk leder.

Dag 5: Barnet prøver seg litt lenger

Denne dagen prøver vi at barnet er litt lenger i barnehagen. Hvor lenge vil riktignok variere. Et eksempel vil være at barn og foreldre sier “hade” en liten stund etter at de kommer i barnehagen, og barnet leker sammen med en liten gruppe barn før lunsj. Deretter spiser og sover barnet i barnehagen, er en liten stund etter at det våkner, før foreldrene kommer og henter.

Den andre uka:

Denne uka er det lurt om barnet kan ha litt kortere dager. Med kortere dager mener vi for eksempel kl 8/9 til kl 14/15, men hva som er gjennomførbart for hver familie og hvilke behov barnet har vil variere.

Målet er uansett at barnet skal få gode erfaringer med å være i barnehagen, uten å bli altfor sliten.

Til slutt: At barnet ser at foreldrene er trygge på de voksne i barnehagen, kan gjøre det lettere å godta at foreldrene forlater barnehagen. Lek med barnet og le sammen 🙂