Om Kanvas
Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.
Kanvas` ideelle formål
Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.
Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.
Organisasjon og ansatte
Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.
Kvalitet
For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.
Om barnehagen
Abra Cadabra Kanvas-barnehage er en 4 avdelings barnehage med beliggenhet i rolige omgivelser ved Ulve i Levanger, og med kort avstand til Frol skole. Vi har barn fra flere skolekretser i Levanger, og har gode rutiner for å skape en en trygg og god overgang til skole uavhengig av skolekrets.
Trygghet og tilknytning er selve grunnlaget for barns trivsel og utvikling. Vi er opptatt av at starten til barn i barnehagen skal være så god som mulig, og prioriterer å bruke god tid på den viktige tilvenningen til barn som starter i barnehagen.
Personalet vårt er en trygg, omsorgsfull og varm gjeng der flesteparten har jobbet lenge i Abra Cadabra. Vi har en blanding av menn og kvinner i ulike aldersgrupper.
Hver uke er barnehagen på gåtur i nærområdet eller på busstur med vår egen minibuss. Turer med bussen er primært for de største barna i barnehagen. Med minibussen besøker vi ulike steder på Innherred, som f.eks. Skånestangen, Stiklestad, Torsbustaden, Vulusjøen og Røstad. Tur i barnehagen handler først og fremst om å oppleve noe sammen og å bli kjent med, leke i og utforske ulike miljøer. Det er ikke alltid turen trenger å være så lang for å oppleves både meningsfull og spennende for barna – det handler aller mest om hva vi tar oss tid til å oppdage underveis!
Vår visjon:
Vi i Abra Cadabra Kanvas-barnehage mener barndommen er og skal være en magisk tid. Noe eget en kan se tilbake på med glede. En tid der gode opplevelser, trygge omgivelser og mange venner er hverdagen. Magien skjer, slik vi ser det, idet den utvikler seg, i samspill med andre lekende barn og voksne. Når en får lov, tid og anledning til å være seg selv, får lov og tid til å utforske, leke, lære og utvikle seg. Barndommen skal være en tid der det kribler i magen og der mulighetene er uendelige.
Abra Cadabra ble til for å dyrke barndommens magiske vesen – et sted der de gode øyeblikkene og de spesielle dagene er i flertall. Det er vårt grunnlag for å pirre barnas nysgjerrighet og gi grunnlag for livslang læring.
Vi er opptatt av å skape forutsigbare og trygge rammer for barna der de opplever voksne som er nære og tilstedeværende. Vi deler barnegruppene i mindre grupper hver dag, fordi vi erfarer at det skaper trygge og gode rammer for barns utvikling, lek og læring. Vi har fokus på barns medvirkning og på hvordan vi snakker med og til barn. En viktig kompetanse vi setter høyt hos våre ansatte er evnen til å være sensitive ovenfor barna. Ved å være sensitive og nærværende voksne skaper vi en arena der vi kan jobbe med relasjonsbygging mellom barn-barn og barn-voksen. Barna skal oppleve trygge og gode relasjoner der hvert enkelt individ har rom for å være seg selv. Mangfold og ulikhet er en berikelse for miljøet barna omgir seg med, og vi er opptatt av at det skal ha en naturlig plass i hverdagen til barna. Gjennom erfaringer, samtaler, bøker, sanger, lekematerialer og bilder bidrar vi til at inkludering og mangfold er noe naturlig som barna kan kjenne igjen i samfunnet forøvrig.
Hos oss vektlegges LEKEN i hverdagen! Vi er opptatt av å skape rom for lek, fordi lek er barns fremste arena for å kunne uttrykke seg, utforske, samspille med andre og utvikle seg. Å skape møteplasser som lekinvitasjoner er vår fremste arbeidsmetode, fordi vi opplever at vi gjennom inspirerende lekemiljøer og trygge møteplasser skaper hverdagens små øyeblikk av glede, nærhet og fellesskap – sammen med barna. Vi er opptatt av å berike lekemiljøet med gjenbruksmaterialer og autentiske materialer i kombinasjon med konkrete leker. Slik gis barna mulighet til å bruke fantasi og kreativitet i møte med materialene. Vi ønsker at lekemiljøet hele tiden er i bevegelse ved at vi tar utgangspunkt i barnas interesser for å skape nye og inspirerende møteplasser. Når barn møtes i en lekverden der mulighetene er uendelige, berikes leken av barns ulike erfaringer, perspektiver, tanker og preferanser. Slik gis også barn en mulighet til å medvirke i egen hverdag på den arenaen som er aller viktigst for dem!
Kanvas’ målhierarki
Kanvas’ pedagogiske plattform
Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper, pedagogiske delmål og didaktisk modell.
Kanvas’ menneskesyn
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.
- Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne.
- Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene.
- Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.
Kanvas’ kjernebegreper
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:
- Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.
Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger. - Lek er barns viktigste aktivitet.
Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk. - Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt.
Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter. - Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere.
Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter.
Kanvas’ pedagogiske delmål
Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.
Kanvas’ didaktiske modell
Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.
I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.
Psykososialt barnehagemiljø
«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly
I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser.
Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø
§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
§ 42. Aktivitetsplikten
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:
-
Følg med
-
Meld fra
-
Undersøk
-
Sett inn tiltak
Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten.
Om mobbing og krenkelser
Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene.
-
Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020).
-
Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014).
Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen
Mangfold og likeverd
I Kanvas-barnehagene skal vi synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Mangfold skal brukes som en verdi og ressurs i det pedagogiske arbeidet.
PSYKOSOSIALT BARNEHAGEMILJØ I ABRA CADABRA
Gjennom vårt satsingsområde "Barns møteplasser" jobber vi aktivt med å styrke barns relasjoner og samspill. Å skape møteplasser handler for oss om å tilrettelegge for en arena der barn får tid og rom til å være sammen, og til å lære hverandre å kjenne gjennom lek og utforskning. Vi jobber aktivt med å være voksne som er nærværende og påkoblet slik at vi kan veilede og støtte barna ut fra deres behov, anerkjenne ulikheter og gi barna tid, rom og anledning til å være seg selv.
Gjennom inspirerende lekemiljøer og trygge møteplasser ønsker vi å skape hverdagens små øyeblikk av glede, nærhet og fellesskap – sammen med barna! Vi har en tro på at fellesskapsfølelsen og det å kjenne at man er viktig for fellesskapet har betydning for det psykososiale miljøet i barnehagen. Hvordan barn og voksne blir møtt i barnehagen har stor betydning for opplevelsen av å være en del av en gruppe. Voksne i barnehagen er rollemodeller for hvordan vi er mot hverandre, hvordan vi snakker til hverandre og hvordan vi gir hverandre plass. Vi jobber for å ha en kultur der alle skal oppleve å være betydningsfulle og viktige, og der ulike meninger, religion og livssyn, språk, funksjonsevne, seksuell orientering, kultur, sosialt status verdsettes som en naturlig del av hverdagen.
MANGFOLD I ABRA CADABRA
Hos oss har vi fokus på mangfold gjennom hele året. Det er hverdagens små og store møteplasser som åpner for det viktige fokuset på mangfold. Det skal være lov, tid og anledning til å være seg selv, og gjennom samtaler i naturlige settinger bidrar vi til å gi en forståelse og et innblikk i mangfoldet som finnes i samfunnet. Det å snakke om at vi er ulike, få kjennskap med ulike kulturer, familiesammensetninger og levemåter bidrar til en gjensidig respekt for hverandre.
Vi legger til rette for at alle skal kunne kjenne seg igjen i litteratur ved at bøker som har ulike tema gjøres tilgjenglig for barna. Slik åpner vi for mulighet til å snakke om ulike tema og levemåter i trygge og naturlige omgivelser.
Vi har flere tradisjoner/markeringer gjennom året som løfter frem mangfold;
– Internasjonale uke med fokus på FORUT
– Samiske uker med Samenes nasjonaldag 6.februar
– Rockesokk
– Jul
– Påske
– Ramadan
– Id al-Fitr
– Pride
Barnehagens fokusområder
Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:
SATSINGSOMRÅDE 2025-2026: BARNS MØTEPLASSER
Barndommen er full av undring, lek og magi – og i barnehagen skal det være rom for akkurat dette. Gjennom inspirerende lekemiljøer og trygge møterplasser skaper vi hverdagens små øyeblikk av glede, nærhet og fellesskap – sammen med barna!
Vi skal ha fokus på å utviklie lekemiljøer osm inspirerer til utforskning, kreativitet og samspill, og som legger til rette for møteplasser der barn kan bygge relasjoner og oppleve fellesskap.
Slik vil vi oppnå:
– en barnehagehverdag preget av lekeglede og fellesskap
– miljøer som inviterer til undring, kreativitet og samspill
– trygge barn som opplever nærvær, glede og mestring i samspill med andre
De voksne skal:
– skape møteplasser hvor barn og voksne kan dele opplevelser og være sammen
– observere barnas lek og utvikle miljøet ut fra deres behov og interesser
– være tilstede i leken og gripe mulighetene for magiske øyeblikk
– bruke tradisjonene og årstidene som en støtte i arbeidet vårt
– dokumentere gjennom bilder, praksisfortellinger og "Dagen i dag"
DE TRE R'ene
Relasjoner: Å ha fokus på relasjoner bidrar til at barna opplever seg sett og hørt, at de har en viktig plass i fellesskapet og at deres stemme er av betydning. Gode relasjoner gjør dagene bedre, og det er vi voksne som først og fremst har ansvaret for relasjonene i barnehage.
Rutiner: Rutiner har gjennom flere år vært et viktig fokus. Erfaringene våre har vist at tydelig og strukturerte rutiner skaper forutsigbarhet og trygghet, og det gjør det lettere for personalet å dra i samme retning. Med gruppedeling hver dag skaper vi mer ro og og trygghet for barna. Med tydelig fordeling av barn og voksne, og en tydelig ansvarsfordeling på arbeidsoppgaver skaper vi større rom for nærværende, deltakende og observerene voksne i lek, utforskning og samspill. Tydelige rutiner bidrar til at dagene blir gode for store og små.
Rommet: Dette handler om hvordan vi inviterer til lek, samspill og utforskning. Det å ha lekemiljøer som er tydelig definerte slik at barna vet hvor de finner ting skaper en forutsigberhet of større ro på avdelingene. Å endre lekemiløet i takt med barnas interesser og behov er viktig, og tilgjengelighet på materialer har stor betydning. Barna trenger å vite hvor ting "bor" – både fordi de lett kan finne frem til det, men også når de skal rydde opp etter seg. Det er også i rommet vi lager møteplasser som kan bidra til å introdusere, inspirere og invitere til lek. På slutten av dagen "pynterydder" vi, som betyr at vi sorterer, presenterer og setter materialer og leker i system når vi forbereder for en ny dag.
MATMOT I ABRA CADABRA
I Abra Cadabra barnehage jobber vi med matmot. Det vil si å ha mot til å utforske og smake på ny type mat for barna. Vi prøver lære barna å ha positivitet og nysgjerrighet for å prøve å smake på ny mat, for eksperimentering av maten. Hva lukter den? Hvordan ser den ut, hva ligner den på? Hvordan smaker den?
Til alle måltidene i barnehagen serverer vi rikelig med frukt og grønnsaker Under måltidet har vi fokus på tilgjengelighet og mulighet for å smake og kjenne på ulike grønnsaker og frukter. Noen barn trenger lengre tid før de vil smake, og da er det viktig at grønnsakene/frukta er tilgjengelig. Vi har alltid noen basisgrønnsaker som alltid er på fatet, samtidig som vi varierer med andre innspill over litt tid.
Til dette arbeidet har vi utarbeidet en frukt- og grønnsaksplan som sørger for variasjon og utnyttelse av de ulike årstidenes frukter og grønnsaker.
Rammeplanens fagområder
Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.
Kommunikasjon, språk og tekst
Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.
Kropp, bevegelse, mat og helse
Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.
Kunst, kultur og kreativitet
I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.
Etikk, religion og filosofi
Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft.
Nærmiljø og samfunn
Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene.
Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.
Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Antall, rom og form
Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing.
Barnehagen som lærende organisasjon
Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.
Film om barnehagen som lærende organisasjon
I Abra Cadabra er vi opptatt av at vi lærer sammen ut fra de ulike erfaringene vi gjør oss i møter med barn, med hverandre, med rutiner og med rommet. Observasjoner og refleksjoner legger grunnlaget for all læring og utvikling i barnehagen. Det bidrar til å løfte frem taus kunnskap og utvider våre perspektiver på både barnehagens og egen praksis.
Gjennom flere år har vi utarbeidet en arbeidsmåte som legger grunnlaget for alt arbeidet i Abra Cadabra: ABRA-PRAKSISEN
Abra-praksisen gir en struktur på arbeidet vårt som sikrer at vi er omforent rundt et felles fokus/satsingsområde, og at alle bidrar med å løfte frem praksis. Dette skjer gjennom praksisfortellinger, bilder og refleksjoner som legges inn av alle ansatte i avdelingens felles powerpoint. Alle ansatte har avsatt plantid til dette. Pedagogisk leder løfter frem alle bidrag og fagliggjør tematikken i en månedlig oppsummering, samt at personalet har avsatt tid i prosjektmøter der utviklingsarbeidet reflekteres over i fellesskap. Det er hele tiden barnas interesser og behov som skaper retningen i arbeidet videre. Ved hjelp av Abra-praksisen lærer og utvikler vi oss sammen med utgangspunkt i egenerfart praksis.
Vi deltar også i Rekom – Regional Kompetanseutvikling – i samarbeid med DMMH. Vårt fokus i Rekom er ledelse av kollektive utviklingsprosesser og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap. Dette er noe vi har jobbet med gjennom satsingsområdene våre som i mange år har omhandlet lek på ulike måter, barns medvirkning og prosjektarbeid med barn. Arbeidet med Rekom blir også i år natyrlig å knytte opp mot ledelse av utviklingsarbeidet vårt "Barns møteplasser", og opp mot Abra-praksisen. Det er lederteamet i barnehagen som forbereder og leder kvalitetsforbedringen i barnehagen vår.
Samarbeid med barnas hjem
Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.
Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen.
Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene
For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.
I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:
- startssamtale i tilvenningsperioden
- overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
- foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
- foreldreråd
- samarbeidsutvalget (SU)
- foreldremøter
- årlig brukerundersøkelse
- daglig dialog
- foreldrearrangementer
På høsten velges foreldrerepresentanter for samarbeidsutvalget.
Samarbeidsutvalget for 2025-2026 består av:
– Foreldrerådsrepresentant Nina Hogstad: Tlf. 46834389, epost: ninapet85@gmail.com
– Foreldrerådsrepresentant: Velges på foreldrerådet 01.10.25
– Vara: Velges på foreldrerådet 01.10.25
– Ansatterepresentant: Grete Johansen
Samarbeidsutvalget konstituerer seg etter høstens foreldremøte der valg av representanter er foretatt.
Samarbeidsutvalget drøfter aktuelle tema som omhandler barnehagens drift og innhold og tema som opptar foreldre og ansatte. Innen 1. november hvert år godkjenner samarbeidsutvalget årsplan for barnehagen.
Gjennom året har vi flere møtepunkter for foreldre:
SU-møter minimum én gang på høsten og én gang på våren, og ellers ved behov
Foreldreråd
Foreldremøter
Foreldrekaffe (FORUT, lucia, påske)
Sommerfest
I tillegg ønsker vi har barnehagen skal være en møteplass som familier kan benytte seg av. Det er derfor mulighet for å låne barnehagen i privat regi til f.eks. bursdagsfeiringer, hobbykvelder eller andre sosiale treff. Avtale om dette gjøres via daglig leder.
Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.
Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.
I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.
For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.
I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.
Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.
SKOLESTARTERNE
Vi følges Levanger kommune prosedyre for overgangen mellom barnehage-skole.
På Abra Cadabra har møtes skolestarterne felles én gang i uken for skoleklubb. Skoleklubb innebærer at vi gjennom samtaler, lek, samarbeidsoppgaver, skoleforberedende oppgaver og ulike tema styrker barna som individer og som gruppe, og gjør det klare for overgangen til skole. Gjennom skoleklubbopplegget bygges relasjoner og vennskap, og barns utvikler en gjensidig respekt og toleranse for hverandre. De øver på selvstendighet, konfliktløsning og på å ta vare på og hjelpe hverandre. Vi jobber for å gjøre barna robuste til å møte livets opp- og nedturer.
Skolestarterne har også én felles turdag i uken. Å dra på tur sammen styrker samholdet i gruppa gjennom felles opplevelser, lek og utforskning. På turene legges det opp til regelleker der barna får øvd på samarbeid, turtaking, håndtere følelser, relasjonsbygging og det å forstå lekens regler. Skoletarterne får lengre turer enn resten av barnehagen. De reiser på tur med barnehagens minibuss til ulike steder på Innherred. Det skal være stas å være størst i barnehagen og skolestarter, derfor ønsker vi at de noe annet og mer enn de yngre i barnehagen. Dette styrker også skolestarterne som gruppe, fordi de får noe felles som ikke de andre i barnehagen er en del av.
På våren drar vi rundt på besøk til alle skolene vi skal sende skolestartere til, slik at alle får besøke og vist frem "sin" skole til resten. Dette er viktig for å gjøre barna tryggere på overgangen til skolen. Vi leker på uteområdet til skolene, og vi avtaler et besøk der vi kan komme inn for å se og å møte en lærer eller avdelingsleder. På våren fyller vi ut skjema i samarbeid med heimen som oversendes skolene.