Om Kanvas
Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.
Kanvas` ideelle formål
Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.
Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.
Organisasjon og ansatte
Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.
Kvalitet
For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.
I barnehagen jobber vi kontinuerlig med kompetanseutvikling gjennom refleksjon over egen praksis. Vi har personalmøter og fagdager der vi bruker interne og eksterne ressurser til å heve kompetansen vår på ulike områder. Vi har også egne nettverksgrupper hvor vi har erfaringsutveksling og faglig påfyll på tvers av barnehagene.
Nyutdannede barnehagelærere deltar i et veiledningsprogram gjennom det første året de jobber i Kanvas. Intensjonen er å bygge en bro mellom teori og praksis og videre gi dem en trygghet i rollen som pedagogisk leder.
Alle Pedagogiske ledere skal delta i et utviklingsprogram KUL. Dette står for Kvalitet, Utvikling og Læring. Målet er å sikre høy kvalitet i barnehagetilbudet, med særlig vekt barns utvikling, trivsel og læring.
Bønestoppen har i perioden 2024-2028 inngått et samarbeid med Høgskolen på Vestlandet og blitt en lærerutdanningsbarnehage. LU barnehager skal i samarbeid med forsknings – og utdanningsmiljøer jobbe med utviklingsprosjekter som skal styrke det pedagogiske arbeidet og forbedre barnehagens læringsmiljø.
Om barnehagen
Bønestoppen Kanvas-barnehage ble åpnet i 1991 og ligger i Fyllingsdalen bydel .Vi har 68 barn fordelt på fire avdelinger. To avdelinger utgjør småbarnsfløy og to avdelinger utgjør storbarnsfløy. Barnehagen har et engasjert, kompetent og faglig dyktig personale. Barna skal oppleve lek og læring både ute og inne og ha tilgang på voksne som lytter, støtter og hjelper barna videre i deres opplevelser.Barnehagens 5-åringer får et tilbud gjennom Blå-gruppen med egne tema og turer.
Vi prioriterer å være mye ute hver dag. Barnehagens uteområde er spennende og variert med skog og skråninger.I barnehagens nærområde har vi skog og fjell lett tilgjengelig og dette inspirerer til et aktivt uteliv. Barnehagen har to gapahuker i skogen opp mot Løvstakken som vi kaller "Det gamle hemmelige stedet" og "Rufsebu". Vi går tur i all slags vær og bruker disse områdene som turmål hele året.
For å sikre at barna får et best mulig utbytte av barnehagehverdagen vektlegger vi den daglige dialogen med barnas hjem. Gjennom kommunikasjonsportalen MyKid deler vi planer, aktiviteter og bilder fra barnas hverdag.
Vi ønsker at foreldre skal få være med å medvirke i barnehagen gjennom tett dialog. Den årlige brukerundersøkelsen kartlegger foreldres opplevelse av barnehagen. Dette bidrar til å skape retning i veien videre.
Barnehagen er i tett samarbeid med Høgskolen på Vestlandet og er i perioden 2024-2028 en LU barnehage. Lærerutdanningsbarnehagene skal bidra til å fremme og utvikle kvaliteten i barnehagen og høyere utdanning. Det vil være studenter i praksis flere perioder gjennom året.
Kanvas’ målhierarki
Kanvas’ pedagogiske plattform
Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper, pedagogiske delmål og didaktisk modell.
Kanvas’ menneskesyn
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.
- Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne.
- Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene.
- Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.
Kanvas’ kjernebegreper
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:
- Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.
Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger. - Lek er barns viktigste aktivitet.
Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk. - Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt.
Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter. - Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere.
Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter.
Kanvas’ pedagogiske delmål
Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.
Pedagogiske delmål som følger 3-årsplanen og revideres ved behov
Vi skal sikre et godt fysisk barnehagemiljø ved at det:
- tar utgangspunkt i barns medvirkning
- inviterer til lek som bidrar til felleskap og vennskap
- inviterer til skaperglede, undring og utforskertrang
- bidrar til gode oppvekstvillkår og motvirker utenforskap
- bidrar til barns miljøvennlige holdninger og handlinger
Vi skal sikre et godt psykososialt barnehagemiljø ved å:
- støtte barns lek
- støtte barns vennskap
- støtte barns opplevelse av å være del av fellesskapet
- handle i henhold til aktivitetsplikt og skjerpet aktivitetsplikt
- systematisk undersøke barns trivsel i barnehagen minst én gang i året
- Vi har høyt fokus på barnas trivsel og livsmestring og helse. Vi har nulltoleranse mot mobbing og krenkelser, og jobber forebyggende gjennom et inkluderende leke og læringsmiljø, systematisk observasjon, Relasjonsbarometer, og tett dialog med foreldre.
Vi skal sikre at barna opplever sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole ved å:
- avklare foreldrenes forventninger for siste barnehageår
- la barna bidra aktivt til utviklingen av gode overgangspraksiser
- bidra til økt kommunikasjon og samhandling mellom barnehage og skole/SFO
- sørge for at barna er kjent med hva som skjer i skolen og i SFO
- Vi har tett samarbeid med nærskolen og har ulike møtepunkt i løpet av året. Vi tilbyr overgangssamtaler til alle foreldre.
Barnehagen skal tilrettelegge for at barn med særskilte behov deltar i lek, mestring og medvirker ved å:
- involvere hele personalet i hvordan de kan støtte opp under utviklingen til alle barn i barnegruppa
- være kreative og utforskende i tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet slik at alle barn kan delta
- reflektere over hva mangfold og inkludering betyr i vår barnehage
- Vi har fokus på tidlig innsats og bidrar til at alle som behøver ekstra hjelp og omsorg, får det hos oss. Vi har høy komtetanse i spesialpedagogikk som bidrar til alle barns beste, og har en inkluderende praksis. Vi har PLS veileder hos oss.
Vi skal sikre et tilpasset og inkluderende språkmiljø for alle barn ved å:
- bruke barns ulik språkerfaringer som en ressurs i barnehagens språkarbeid.
- gi god spårkstimulering gjennom barnehagedagenved å bygge på noe som er kjent for barn.
- bruke hverdags og overgangssituasjoner som språklæringsarenaer
- legge tilrette for at familier er en ressurs i barnehagens arbeid med flerspårklighet.
Kanvas’ didaktiske modell
Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.
I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.
Barnehagen må vurdere arbeidet sitt, både i forhold til mål, medvirkning, innhold/metoder og de ansattes relasjonskompetanse. I Kanvas brukes den didaktiske modellen som verktøy i dette arbeidet.
Pedagogisk dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. Hva barn sier, gjør og tenker – og hva den ansatte sier, gjør og tenker sammen med barn.
Pedagogisk dokumentasjon er et refleksjonsverktøy både for barn og deres læring, og for barnehagepersonalets videre tilrettelegging av læringsmiljøet.
Psykososialt barnehagemiljø
«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly
I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser.
Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø
§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
§ 42. Aktivitetsplikten
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:
-
Følg med
-
Meld fra
-
Undersøk
-
Sett inn tiltak
Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten.
Om mobbing og krenkelser
Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene.
-
Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020).
-
Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014).
Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen
Barns trivsel, livsmestring og helse er grunnleggende for deres vekst og utvikling. Vi har nulltoleranse mot mobbing og krenkelser, og jobber forebyggende gjennom et inkluderende leke og læringsmiljø. Gjennom observasjoner, tett dialog med foreldre, barnesamtaler og relasjonsbarometer følger vi med på hvordan barna har det i hverdagen. Ved tilfeller av mobbing og krenkelser innvolverer vi foreldrene og lager skriftlige tiltaksplaner.
I det psykososiale miljøet er målet vårt at barna skal:
- Oppleve hverdagen i barnehagen som positivt
- Oppleve seg som betydningsfulle i felleskapet
- Oppleve å bli inkludert
- Oppleve en grunnleggende trygghet
Vi jobber med det psykososiale miljøet på følgende måte:
- Vi tilrettelegger for et godt fysisk lekemiljø hvor lekesoner, materialer og innkludering er sentral
- Vi har faste voksne på gruppene som jobber aktivt for å skape trygghet, anerkjenne barns initiativ og væremåte, regulerer barns følelser og hjelpe til i lek og vennskap.
- Voksnes holdninger, kunnskap og handlinger i møte med barn er sentrale for bygging av et inkluderende miljø, og vi reflekterer mye rundt voksenrollen og hvem vi er i møte med barn.
- Vi observerer barns miljø systematisk og setter igang tiltak dersom barn ikke trives eller har det godt i barnehagen
- Vi legger til rette for gode overganger når barn bytter avdeling, eller begynner på skolen.
- Barnet skal bli sett og møtt på en god måte
- Vi skal stadig øke vår kompetanse på hva som fremmer og hemmer et godt psykososialt miljø
- Vi skal være godt kjent med aktivitetsplikten og handle etter denne
- Vi lager handlingsplan i samarbeid med foresatte dersom vi opplever at et barn ikke trives eller opplever et godt miljø
- Vi jobber med holdninger, kunnskap og handlinger i møte med barn, ansatte, foreldre og andre samarbeidspartnere
- Vi skal organisere hverdagen til det beste for barna
- Viskal ha pedagogiske planer og aktivitet som fremmer inkludering
- Barn skal ha mulighet å medvirke i hverdagen
- Vi har fokus på å være en helsefremmende arbeidsplass og å ha et godt arbeidsmiljø.
- Foreldre er en ressurs og vi legger til rette for et godt samarbeid
- Vi jobber med temaet på planleggingsdager, møter og refleksjoner i hverdagen
Barnehagens fokusområder
Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:
SPRÅKARBEID (Kommunikasjon, språk og tekst)
Mål: Barna skal utforske og utvikle sin språkforståelse,språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer.
Vi gir barna varierte og positive erfaringer med å bruke språket, og vi stimulerer en kontinuitet i deres utvikling og læring av språket.
Vi legger vekt på å ha gode bøker tilgjengelig og leser mye sammen med barna
I samlingstunder, og i hverdagsituasjoner, bruker vi mye fortelling, sang, rim og regler.
I lek, ulike aktiviteter og i hverdagsituasjoner jobber vi kontinuerlig med å stimulere barnas ord og begrepsforståelse.
Vi har språkgrupper med barn som har språkutfordringer
Vi motiverer til barnas frie fortelling, og legger til rette for at de kan skape egne fortellinger og historier.
PSYKOSOSIALT BARNEHAGEMILJØ
Mål: Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen.
Voksne møter barn med støttende og anerkjennende kommunikasjon.
Barnehagen skal bidra til barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd.
Barnehagen skal forebygge krenkelse og mobbing.
Barn skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser.
Barn skal få mulighet for daglig fysisk aktivitet hvor bevegelsesglede og motorisk utvikling fremmes.
Måltider og matlaging i barnehagen skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner.
Personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgsvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette kan forebygges og oppdages.
DET FYSISKE BARNEHAGEMILJØET
Mål: Fremme barns lek, læring og trivsel
Barna skal medvirke i utformingen av det fysiske læringsmiljøet.
Det fysiske miljøet skal være fleksibelt og invitere til lek som bidrar til felleskap og vennskap.
Det skal invitere til skaperglede, undring og utforrskertrang
Bidra til barns miljøvennlige holdninger og handlinger.
BARNS MEDVIRKNING:
Mål: Barns rett til medvirkning skal ivaretas
Det skal legges til rette for og oppmuntres til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet.
Barn skal jevnlig få få muligheten til aktiv deltagelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet.
Personalet skal være bevisst på barnas ulike utrykksformer og tilrettelegge for for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov.
NATUR OG UTELIV:
Mål: Barna skal få gode opplevelser med friluftsliv året rundt
Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Vi legger til rette for at barna skal få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen
Personalet skal sørge for å legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
Vi skal synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
INNKLUDERING:
Mål: Alle barn skal føle seg verdsatt, akseptert og respektert, og at de får tilrettelagt de muligheter de trenger for å utvikle seg på best mulig måte.
Barnehagen skal skape et miljø der alle barn, uavhengig av bakgrunn, ferdigheter eller behov, får mulighet til å delta i felleskapet.
Likeverd og respekt:Personalet skal vise respekt for mangfoldet og bidra til at barna utvikler toleranse og forståelse for hverandre.
Tilrettelegging: Barnehagen må tilpasse aktiviteter, materialer og læringsmiljøet slik at alle barn kan delta på sine egne premisser.
Medvirkning: Barna skal få utrykke sine meninger og bli hørt i saker som angår dem, slik at de opplever tilhørighet og medbestemmelse.
Mangfold: Barnehagen skal være et sted der kulturelt, språklig og sosialt mangfold blir erdsatt og brukt som en ressurs i det pedagogiske arbeidet. Vi skal fremme et miljø der barn lærer og forstå og akseptere ulikheter.
Rammeplanens fagområder
Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.
Kommunikasjon, språk og tekst
Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.
- Vi er bevisst på å aktivt jobbe for å utvide barnas ordforråd
- Vi leser for barna og har gode samtaler i lesestund og rundt bøker
- Vi er bevisst på valg av bøker som formides til ulike aldersgruper
- Vi skal være bevisst vår rolle som gode språkmodeller
- Vi benevner begreper ved å sette ord på handlinger i samspill med barna
- Vi bekrefter barnas språklige initiativ og utvider disse
- Vi leker med språket og undrer oss sammen med barna
- Vi kommenterer tekst og bokstaver i omgivelsene sammen med barna
- Vi legger til rette for gode samtaler ved måltid
- Vi er språklig støtte i lek, aktivitet og ved konfliktløsning
- Vi spiller ulike spill sammen med barna
- Vi legger til rette for bruk av ellinger, rim og regler
- Vi knytter språk til kroppslige erfaringer, følelser og naturen
- Vi legger til rette for et godt språkmiljø for alle barn
- vi jobber med prosjekter hvor språkstimulering er et viktig mål
Kropp, bevegelse, mat og helse
Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.
- Motoriske utfordringer er tilpasset utvikling og modenhet
- Vi tilbyr gode og varierte aktiviteter ute både på lekeplassen og på tur i barnehagens nærområde
- Vi legger til rette for risikolek i trygge omgivelser
- Vi har fokus på å lære om egen kropp
- Vi har et bevisst forhold til bruk av sukker i barnehagen (eks. tilbyr godteri/is bare ved spesielle anledninger som nissefest, karneval, påskeharen og markering av 17 mai). Ved fering av bursdag har vi fokus på barnet og den spesielle dagen.
- Vi serverer varm lunsj to dager i uken og har smørelunsj fire dager i uken. Vi har fokus på å fargelegg maten med frukt og grønt.
- Barna får mulighet til ro og hvile når de har behov for det.
- Barna blir bevisst på valg av klær utfra værforhold
- Vi bidrar til at barn utvikler gode vaner for hygiene med fokus på håndhygiene
- Fokus på et trygt og godt psykososialt miljø for alle barn
- Vi har fokus på imnkludering og tilrettelegger for at barna skal mestre utifra egne forutsetninger
- Vi har fokus på livsmestring ved å stimukere barnas bevissthet rundt egne grenser, positive selvfølelse, selvstendighet og robusthet.
Kunst, kultur og kreativitet
I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.
- Vi legger til rette for at alle barn skal få mulighet til å utfolde seg kreativt gjennom ulike formingsaktiviteter
- Vi har fokus på gode prosesser og ikke på produkter.
- De voksne skal ha en anerkjennende og nysgjerrig holdning til barns kreativitet og skaping.
- Sanseopplevelser gjennom bruk av ulikt materiale (eks. vi er kreative med materialer vi finner i naturen)
- Barnas kunst og uttrykk er synlig i barnehagens rom
- Vi markerer norske høytider som jul og påske, men vil også inkludere andre høytider som representerer familier i barnehagen.
- Vi lar enkelte barnegrupper opptre ved foreldresammenkomster.
- Utkledningsutstyr og annet materiale er tilgjengelig
- Sang er en naturlig del av barnas hverdag
Etikk, religion og filosofi
Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft.
- Voksne er nysgjerrig sammen med barn og lytter til det de tenker på. Vi finner svar på ting sammen.
- Vi legger til rette for undring og filosofiske samtaler
- Vi markerer ulike høytider knyttet til religion/livssyn/kultur som finnes i gruppen
- Voksne er bevisst at de er rollemodeller.
- Gjennom felles aktiviteter, konfliktløsning, lek og ulike samlingspunkt (eks. samlinger) fremmes toleranse, interesse og respekt for hverandre
- Vi lærer barn ulike handlingsalternativ ved konflikter
Nærmiljø og samfunn
Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene.
Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.
- Barna får aktivt medvirke i egen hverdag og vi bidrar til en begynnende forståelse for demokrati. De skal bli sett, hørt og anerkjent)
- Barna blir kjent i nærmiljøet
- Personalet har kunnskap om og er bevisst sin forbildefunkjson for holdninger og atferd knyttet til kropp og kjønn
- Gutter og jenter skal ha like muligheter
- Vi markerer ulike høytider
- Vi markerer FN dagen og 17 mai
- Vi reflekterer jevnlig rundt holdninger og verdier og hvordan vi kan fremme demokrati
- Fokus på et inkluderende fellesskap
- I lek og aktivitet har vi voksne som legger til rette for at barna får erfaring med å lytte, forhandle, diskutere og løse konflikter og utfordringer
Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
- Vi bidrar til at barn opplever glede og positive holdninger til å være ute og å ferdes i naturen. Barna skal få en begynnende kunnskap om hvordan vi kan ta vare på miljøet.
- Fra 2 års alder går vi ukentlige turer som bidrar til at barna får gode opplevelser med friluftsliv gjennom hele året.
- Vi har to egne gapahuker i nærmiljøet som brukes aktivt hele året.
- Barna erfarer alle årstidene
- Sammen med barna undrer vi oss over naturen og naturfenomen
Antall, rom og form
Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing.
- Vi legger til rette for konstruksjonslek med ulikt konstruksjonsmateriale
- Gjennom lek, undring og utforsking opplever barna mattematikklæring.
- Ved å delta i aktiviteter som rydde og sortere, dekke bord og telle i ulike situasjoner møter barna matematikken i hverdgen.
- De yngste barna får utforske verden gjennom kroppen
- Vi bruker matematiske begreper
- Vi bruker muligheten i hverdagen til å fremme matematikklæringen og la barna erfare at matematikk er gøy.
- Tilpasset alder erfarer barna praktisk matematikk i hverdagen og på tur
Barnehagen som lærende organisasjon
Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.
Film om barnehagen som lærende organisasjon
Vi har til enhver tid til hensikt å utvikle oss kvalitetsmessig og tilpasse oss nye forventninger nasjonalt og lokalt. Vi har fokus på at hele personalgruppen involveres i felles utviklingsarbeid som kurs og prosjekter internt i barnehagen. Møter på dagtid, personalmøter og fagdager blir brukt til utviklingsarbeid og planlegging og evaluering av vårt pedagogiske arbeid.
Gjennom å vurdere arbeidet vårt skal vi sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og Rammeplan.
Vi vurderer vårt arbeid på følgende måte:
- Vi reflekterer jevnlig over egen praksis både gjennom samtaler i hverdagen og i de ulike møtesettingene.
- Tema og arbeidsmåter vil variere etter behov og hvor vi er i ulike prosesser
- Våre planer og prosesser vurrderes og justeres underveis
- Foreldre bidrar i vårt vurderingsarbeid ved å gi tilbakemeldinger og å delta i brukerundersøkelser. Resultater danner grunnlag for hva og hvordan vi arbeider videre.
- Barnehageåret 2024-2025 skal vi ta i bruk Ebba som verktøy for egen vurdering av kvalitet i barnehagen.
- I perioden 2024-2028 er vi i et samarbeid med HVL. Vi er en Læringsutdanningsbarnehage og skal jobbe systematisk med faglig utvikling og være engasjert i utviklingsprosjekter.
Dokumentasjon av arbeidet vårt;
Dokumentasjon og vurdering av det pedagogiske arbeidet skal skje i samarbeid med barna.
- Bilder legges på Mykid og barn tagges slik at bildet bare er synlig for foresatte av de barna som er med på bildet (personvernloven)
- Temaarbeid dokumenteres gjennom bilde og tekst på Mykid og gjennom periodeskriv som sendes til foreldre på mail.
- Dokumentasjon fra de ulike gruppene er synlige i barnehagens rom
- Gruppene skriver en kort oppsummering fra "dagen i dag" på Mykid
- Bilder som legges på Mykid kan lastes ned av foresatte og vil bli slettet ved overgang til nytt barnehageår og når barnet slutter
- Alle møter referatføres
Samarbeid med barnas hjem
Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.
Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen.
Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene
For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.
I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:
- startssamtale i tilvenningsperioden
- overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
- foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
- foreldreråd
- samarbeidsutvalget (SU)
- foreldremøter
- årlig brukerundersøkelse
- daglig dialog
- foreldrearrangementer
Personalet i barnehagen og foreldre er likeverdige i arbeidet med å skape en god barndom for barnet. Foreldre er ekspert på egne barn. Personalet har mye teoretisk – og erfaringskompetanse på ulike områder. Vi vil ha et samarbeid hvor fokuset er hvordan individuelle behov kan ivaretas innenfor felleskapet og de rammene vi har.
Hente – og bringesituasjonen er en viktig arena for informasjonsutveksling. Her kan vi formidle viktige beskjeder, hvordan dagen har vært og andre saker knyttet til barnets trivsel og utvikling. Noen ganger tar personalet en telefon i løpet av dagen for å sikre seg at viktig informasjon blir formidlet til foresatte. Vårt mål er at foreldre skal oppleve at de får god nok informasjon gjennom uken, og at de skal kjenne seg trygg på at vi ser eget barn.
Mål:
- Alle foresatte skal oppleve mulighet for medvirkning rundt sitt barn
- Alle foresatte skal oppleve god informasjon om sitt barn og barnehagedagen
Tiltak:
- God dialog i hente og bringe-situasjon der man utveksler informasjon om barnet og barnehagedagen
- Alle foresatte får tilbud om to foreldresamtaler i løpet av et år.
- Kort informasjon om "dagen i dag" på barnets gruppe på mykid
- Foreldremøter med mer involvering og mulighet for medvirkning for foresatte.
- Samarbeid med SU og FAU
- Vi setter oss både felles og individuelle mål i personalet
- Jevnlige periodeskriv fra gruppene
- Alle barn har en i personalgruppen som følger barnet spesielt godt opp og sørger for god informasjon til foreldre
- Vi ønsker gjensidig utveksling av informasjon og vurderinger av barnets helse, trivsel, erfaringer, utvikling og læring.
- Barnehagen inviterer til foreldremøte 1 gang i året og kan legge til rette for temakvelder for foreldre i samarbeid med SU/FAU
- Foreldrepresentanter skal ha reell innflytelse på barnehagens planer (årsplan godkjennes av SU)
- Daglig leder kaller inn til SU møter 2 ganger i året og eventuelt ved behov.
- Samarbeid om tilvenning for nye barn, overgang fra småbarnsgruppe til storbarnsgruppe og overgang til skole.
- Vi inviterer foreldre til høst/vårfest, luciamarkering (storfløy) og vi samarbeider med SU om et foreldrearrangement før sommerferien.
Tilvenning i barnehagen
Å begynne i barnehagen for første gang eller bytte barnehage er en stor overgang både for både barn og foreldre. Vi er opptatt av at denne tiden skal være så bra som mulig for alle parter. Et hvert barn er unikt, og vi kan ikke forutse hvordan tilvenningen i barnehagen vil være. Det er foreldre som kjenner barnet best og vi ønsker å ha en åpen dialog om hva dere tenker er riktig. Mange foreldre får gjerne bare 3 dager av sin arbeidsgiver, men i samarbeid med foreldre finner vi den beste løsningen for hvert enkelt barn. Tilvenningsperioden er godt planlagt og forberedt og barnet vil få en primærkontakt (tilknytningsperson) som skal følge barnet og familien spesielt godt opp. Ansatte som er i tilvenningen skal kjenne til småbarns forskning, ha relasjonskompetanse og være sensitive voksne.
Foreldre vil motta mer informasjon om tilvenning og praktiske opplysninger i forkant av barnehagestart
- Før oppstart inviterer vi foreldre og nye barn til besøksdag. Her får man se det fysiske rommer samt treffe personalet, andre foresatte og barn.
- Vi fordeler oppstart på høsten på ulike dager slik at vi tar imot få barn om gangen
- Bruk av overgangsobjekt/grenseobjekt for de minste (eks Lille larven aldrigmett)
- Hvert barn/familie får tildelt en primærkontakt som tar imot barnet og familien
- Det sendes ut velkomstskriv til foreldre og barn med informasjon om primærkontakt og tilvenning
- Etter hvert som barnet er trygg på en voksen, utvides relasjonene til å gjelde flere.
- Tilvenning avtales med foresatte. Vi har 3 dager som er satt opp i starten, men barn er ulike og har ulike behov og tilvenning avtales underveis. Vi oppfordrer foreldre til å la barnet har kortere dager i starten (dersom de har mulighet)
- I løpet av de første dagene/ukene inviterer vi til startsamtale.
Overganger i barnehagen
I Bønestoppen er det ulike overganger for barn. Det kan være fra småbarngruppe til storbarnsgruppe og bytte av personale.
Hos oss gjør vi følgende for å sikre en god og trygg overgang;
- Overganger i barnehagen er tema på møter hver vår.
- På småbarngruppe legges det til rette for at barn som skal bytte team får mulighet til å bli mer selvstendig i eksempelvis måltid og påkledning
- Vi legger til rette for ay barn blir kjent på sin nye avdeling
- Personalet som skal ta i mot nye barn prøver å bli ta mye kontakt for å bygge relasjon og skape trygg tilknytning.
- Barna inviteres til lek og aktivitet på sin nye avdeling før sommeren
- Overføringsssamtaler (viktig informasjon om barnet) mellom pedagogene
- Foreldre får en "Hei" samtale med pedagogene på barnets nye avdeling. Fokuset her er hva foreldre ønsker å formidle om sitt barn.
Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.
Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.
I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.
For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.
I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.
Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.
Mål for det siste året i vår barnehage:
- Barna trives og opplever glede og mestring og å være inkludert i fellesskapet
- Barna kjenner seg trygge på overgangen og til forventninger de vil møte i skolen
- Barna opplever mestring knyttet til praktiske oppgaver, hverdagsrutiner og er selvstendige i forhold til påkledning
- Barna tar avskjed med barnehagen på en god måte
- Barna er entusiastisk og gleder seg til skolestart
Tiltak:
- Foreldremøte høst med tema overgang barnehage skole
- Barnehagen har egen førskolegruppe(Blågruppen) med fokus på inkludering og fellesskap
- Vi snakker positivt om skolen og ønsker at foresatte gjør det samme
- Samtaler med barn underveis om skole (eks. hva de lurer på, gleder seg til, bekymringer)
- tilpasset overgang for barn med særlige behov og sårbare barn (samarbeid barnehage, skole ,hjem)
- Vi legger til rette for aktiviteter som fremmer lese og skriveopplæring (eks. bli lest for, tegne)
- Fokus på lek – Barna lærer seg sosiale ferdigheter som bidrar til å mestre å være del av en større klasse (vente på tur, dele, konfliktløsning, selvhevdelse – spør om hjelp, inkludering, vennskap)
- Barna lærer å ta ansvar for egen hygiene knyttet til toalettbesøk og måltid
- Barna lærer å kle på seg og vurdere hvilket tøy som er hensiktsmessig å kle seg i
- Et godt foreldresamarbeid der vi har en felles forståelse for hva som skal være fokus siste året i barnehagen
- Skolebesøk på aktuelle skoler
- Besøk av barn fra 4 klasse fra nærskolen (faddere)
- Vi har overføringsmøter med skolen
- Ebba – kartlegging av barn sin trivsel