Årsplan
Eplehagen Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Om barnehagen

 

 

I Eplehagen Kanvas-barnehage arbeider vi i tråd med oppdatert forskning innen barnehagefeltet.

Gjennom systematisk observasjon, dokumentasjon og kvalitetsvurdering sikrer vi barna en trygg og meningsfull barndom. Samtidig legger vi til rette for god utvikling og progresjon i både læringsprosesser og måloppnåelse.

Vi har et sterkt fokus på å bygge nære relasjoner, både mellom barn og ansatte, og barna imellom. Barna tilbys varierte og inspirerende lekematerialer, og vi vet at den mest verdifulle læringen skjer gjennom lek. Her får barna ta egne initiativ, mens de ansatte er aktive, støttende deltakere, eller de leder aktiviteter der barnas medvirkning står sentralt.

Språkutvikling og sosial kompetanse er kjerneområder i vårt pedagogiske arbeid. Vi er opptatt av å skape et inkluderende fellesskap, der mangfoldet blant oss ses som en styrke og en berikelse i hverdagen.

Vi har et felles ansvar for å ivareta barnehagens fellesskap, samtidig som vi støtter hvert enkelt barn i å utvikle empati, ta selvstendige valg og håndtere konflikter på en konstruktiv måte i et miljø preget av varme og nysgjerrighet.

Barnehagen består av to småbarnsavdelinger og to storbarnsavdelinger, og ligger lunt og skjermet til ovenfor Solvang Kolonihager med utsikt over store deler av byen.

Vi har et stort og variert uteområde som innbyr til lek, utforskning og vennskap. Her deler vi lekeplass med Hompetitten Kanvas-barnehage, noe som gir barna mulighet til å knytte bånd på tvers av barnehagene. Området er naturlig kupert og byr på både store gressplener og asfalterte flater for sykling. Barna kan boltre seg i klatretrær, sykkelbane, akebakker, sklier, hinderløyper, sandkasser og klatrestativ – alt tilpasset barn i alderen 1–6 år.

Vi er stolte av våre unike utefasiliteter som bålplass, snekkerbod, grønnsakshage og grillhytte – steder som gir rom for kreativitet, samarbeid og naturopplevelser.

De ansatte i Eplehagen er engasjerte, tilstedeværende og opptatt av å skape trygge, morsomme og meningsfulle dager for barna. 

Nærheten til marka gir oss enkel tilgang til naturen, og vi benytter oss ofte av nærområdets rike dyreliv og turmuligheter. Her finner vi både “hundremeterskoger” og blåmerkede stier i Nordmarka – perfekte rammer for små og store eventyr.

Friluftsliv er et sentralt fokusområde i Eplehagen, og det preger hele vår pedagogiske praksis. Gjennom naturopplevelser og utelek styrker vi barnas motorikk, fantasi, samarbeidsevner og kjærlighet til naturen.

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

Mangfold og likeverd

I Kanvas-barnehagene skal vi synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Mangfold skal brukes som en verdi og ressurs i det pedagogiske arbeidet.

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

Eplehagen Kanvas-barnehage – der friluftsliv, mangfold og mestring går hånd i hånd

I Eplehagen Kanvas-barnehage er friluftsliv et gjennomgående fokusområde som preger hele vår pedagogiske praksis. Naturen er vår læringsarena, og vi bruker den aktivt for å skape meningsfulle opplevelser, styrke fellesskapet og fremme barnas utvikling på tvers av fagområdene.

Mangfold – en styrke i fellesskapet

Vi løfter frem hvor verdifullt det er at vi alle er forskjellige. Hvert år utforsker vi ulike temaer knyttet til mangfold, men budskapet er alltid det samme: Alle barn er unike og uerstattelige for fellesskapet. Gruppen ville aldri vært den samme uten akkurat deg, uansett hvem du er.

Respekt og likeverd

Hos oss er barn og voksne like mye verdt. Vi lytter til barnas stemmer og tar deres perspektiver på alvor. Gjennom en åpen og imøtekommende kultur skaper vi et trygt og inkluderende miljø, der barna utvikler empati, lærer å ta egne valg og håndtere konflikter på en konstruktiv måte.

 

Fagområdene i praksis – med friluftsliv som ramme

Kommunikasjon, språk og tekst

Vi er språkmodeller i lek og hverdag, og møter barna der de er i sin språkutvikling. Gjennom bøker, rim, regler, samtaler og lek – både inne og ute, gir vi barna språklige utfordringer som gir mestring og glede. I naturen benevner vi planter, dyr og fenomener, og undrer oss sammen med barna.

Kropp, bevegelse, mat og helse

Vi gir barna mulighet til å bruke hele kroppen i skogen, på lekeplassen og i barnehagen. Gjennom fysisk lek, regelleker, sanseerfaringer og turer utvikler barna motorikk, kroppsbevissthet og glede over bevegelse. Vi lager næringsrike måltider ute, hviler sammen i naturen og jobber forebyggende med temaer som kropp, grenser og trygghet.

Kunst, kultur og kreativitet

Kreativiteten blomstrer både inne og ute. Vi bruker naturmaterialer i formingsprosjekter, bygger lekeplasser sammen med barna og lar dem uttrykke seg gjennom musikk, fortellinger og snekkerarbeid. Vi formidler kultur og tradisjoner fra hele verden, også ute i skogen.

Natur, miljø og teknologi

Barna får et nært forhold til naturen gjennom utforskning, undring og ansvar. Vi lærer om planter, dyr, vær og miljøvern, og bruker verktøy som lupe, kikkert og bøker. Barna får innsikt i hvordan maten blir til, og deltar i grønnsakshage og høsting. Vi kildesorterer og lærer om bærekraft i praksis.

Nærmiljø og samfunn 

Vi ønsker å gi barna en dyp forståelse av fellesskap og tilhørighet, både i barnegruppen og i samfunnet rundt oss. Vi tar barnas innspill på alvor og gir dem erfaringer med medvirkning og demokrati i praksis. Barna får innsikt i hvordan vi alle er avhengige av hverandre, akkurat som i naturens økosystem.

Vi følger med på hva som skjer i nærmiljøet og snakker med barna om det som er aktuelt. Gjennom samarbeid med foreldre og utforsking av nærområdet, gir vi barna kjennskap til sitt lokalsamfunn og en begynnende forståelse for menneskerettigheter og barnekonvensjonen, blant annet gjennom markering av viktige dager som FN-dagen, 8. mars, 1. mai og 17. mai.

Friluftsliv og samfunnsforståelse
Gjennom turer og aktiviteter i nærmiljøet skaper vi friluftsglede og tilhørighet. Vi undersøker naturens sammenhenger og reflekterer over hvordan vi mennesker også er en del av et større fellesskap. Vi snakker om klima og miljø på en måte som gir barna mot til å være med på å gjøre en forskjell for naturen og for hverandre.

Antall, rom og form – matematikk i bevegelse

I Eplehagen er matematikk en naturlig del av barnas hverdag. Vi teller, sorterer, sammenligner og utforsker former og størrelser både i lek og i naturen. Barna får språk for å beskrive det de ser, og vi støtter deres nysgjerrighet og undring.

Vi spiller spill, måler, bygger og undersøker mønstre – og tar med oss fagområdet ut i skogen, på parkeringsplassen, i garderoben og overalt hvor barna befinner seg.

Friluftsliv og matematikk
I naturen teller vi kongler, måler pinner, sammenligner steiner og bygger rom med naturmaterialer. Vi ser etter former i trær og blader, og utforsker både tette skoger og åpne sletter. På denne måten blir matematikk konkret, sanselig og meningsfull.

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

Vurdering, dokumentasjon, refleksjon

· faste ukentlige refleksjonsmøter på alle avdelinger

· fagmøter

· personalmøter

 

Her bruker vi didaktisk modell, mål for barnehagemiljø, relasjonsbarometer og praksisfortellinger systematisk for refleksjon rundt vår egen praksis.

Barnehagen bruker EBBA «En Bedre Barnehage for Alle» – som er et systematisk analyse- og observasjonsverktøy for kvalitetsutvikling i norske barnehager.

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 

Samarbeid med barnas hjem

I Eplehagen Kanvas-barnehage ser vi foreldrene som våre viktigste samarbeidspartnere. Den daglige kontakten ved levering og henting er den mest verdifulle arenaen for dialog. Her utveksles informasjon som er viktig for barnets trivsel og utvikling, og vi legger stor vekt på å gi hvert barn en god og trygg start på dagen.

Vi ønsker at samarbeidet mellom hjem og barnehage skal være preget av gjensidig tillit, åpenhet og respekt. Sammen har vi et felles ansvar for barnets trivsel, utvikling og opplevelse av tilhørighet.

MyKid

Vi bruker MyKid som kommunikasjonsplattform for å sikre god informasjonsflyt mellom foreldre og ansatte. Her finner dere:

  • Kalender med oversikt over månedens planer og aktiviteter
  • Fraværsregistrering
  • Beskjeder om henting av andre enn foresatte
  • Påminnelser om bleier, klær og utstyr
  • Oversikt over utviklingssamtaler og tillatelser
  • Informasjon om allergier og sovetider
  • Bilder og glimt fra barnas hverdag i barnehagen

Vi oppfordrer til tilbakemeldinger og dialog – barna skal oppleve at de voksne hjemme og i barnehagen er på samme lag.

Utviklingssamtaler og foreldremøter

Vi tilbyr to utviklingssamtaler i året, og flere ved behov. Samtalene gir rom for å dele observasjoner, refleksjoner og innsikt om barnets trivsel og utvikling.

Hver høst inviterer vi til foreldremøte. Her utveksler vi forventninger, deler informasjon og inviterer til dialog. Foreldremøtet er en fin anledning til å bli kjent med andre foreldre i en uformell og hyggelig setting, gjerne utendørs, værforbehold tatt i betraktning.

Samarbeidsutvalget

Samarbeidsutvalget består av fire foreldrerepresentanter (to faste og to vara), to ansatte og daglig leder. Utvalget fungerer som et rådgivende og samordnende organ, der alle parter kan melde inn saker til diskusjon.

Vi ønsker engasjerte foreldre som vil bidra til barnehagens utvikling, enten det handler om å arrangere dugnader, sosiale sammenkomster eller å være en positiv drivkraft i foreldregruppen. Sammen skaper vi en barnehage preget av fellesskap, deltakelse og glede.

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

Overgang fra barnehage til skole

I Eplehagen Kanvas-barnehage vet vi at en god skolestart begynner med en trygg og meningsfull barnehagetid. Derfor legger vi stor vekt på at barna skal trives, ha det gøy og glede seg til å komme i barnehagen hver dag. Når barna opplever mestring, vennskap og trygghet i barnehagen, er de også bedre rustet for overgangen til skolen.

Mål for skolestarterne i Eplehagen

Vi ønsker at barna som skal begynne på skolen:

  • Har det gøy og gleder seg over hverdagen
  • Har utviklet god lekekompetanse
  • Viser engasjement og nysgjerrighet for nye aktiviteter
  • Er undrende og har lyst til å lære
  • Tør å ta plass og er stolte av seg selv
  • Viser omsorg og respekt for andre – både barn og voksne
  • Tar ansvar for egne handlinger og eiendeler
  • Har respekt for andres ting og for naturen rundt seg
  • Tåler motgang og lærer å håndtere det å tape

Mål og metode for de ansatte

Gjennom vår førskoleklubb benytter vi skoggruppemetoden, der vi planlegger, gjennomfører og evaluerer sammen med barna. Dette gir barna medvirkning og eierskap til sin egen læring.

De ansatte skal:

  • Være tydelige og trygge rollemodeller
  • Fremme en kultur der det uperfekte er helt perfekt
  • Ha god kunnskap om sosial kompetanse
  • Gi tilpassede utfordringer og se hvert enkelt barn
  • La leken ha en sentral plass i læringen
  • Introdusere aldersadekvate aktiviteter barna kan ta med seg videre til skolen
  • Følge barnas interesser og gi felles lekereferanser
  • Lese bøker som engasjerer og inspirerer

Mestring gjennom mangfoldige erfaringer

Vi gir barna mestringsfølelse gjennom:

  • Lek og vennskap
  • Problemløsing og samarbeid
  • Fysisk aktivitet og friluftsliv
  • Å hjelpe andre og ta initiativ
  • Kreativ utfoldelse, som:
    • Maling og tegning
    • Snekring og konstruksjon
    • Tekstilarbeid
    • Klipp og lim
    • Skapende installasjoner