Årsplan
Harekas Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Utvikling av personalet – sammen for kvalitet

I Harekas Kanvas-barnehage er vi opptatt av å utvikle oss – både som enkeltpersoner og som team. Barnehagen er i stadig endring, og vi ønsker å være en lærende organisasjon som er rustet til å møte nye krav og behov i samfunnet.

Derfor jobber vi aktivt og systematisk med personalutvikling. Vi reflekterer jevnlig over egen praksis og bruker veiledning som et viktig verktøy for å styrke kvaliteten i arbeidet vårt. Jon Philstrøm er fortsatt ekstern veileder for lederne, og alle ledere i barnehagen har veiledningskompetanse som brukes aktivt i hverdagen.

På personalmøtene deler vi oss ofte inn i refleksjonsgrupper på tvers av avdelinger og roller. Her snakker vi om praksisfortellinger, verdier, etiske dilemmaer og holdninger – alt med mål om å utvikle oss og bli enda bedre for barna.

Vi bruker også pedagogisk dokumentasjon som et verktøy for refleksjon. Det kan være bilder, tekster, tegninger eller observasjoner fra hverdagen. Gjennom dokumentasjon får vi mulighet til å se vår egen praksis med nye øyne, og stille spørsmål som: Hva gjør vi? Hvorfor gjør vi det? Hvordan kan vi gjøre det enda bedre?

I løpet av barnehageåret deltar personalet på flere relevante kurs og utviklingsprogrammer. Her er noen av dem:

  • KUL (Kanvas) – kompetanseutvikling for ledere
  • Førstehjelpskurs og livredning
  • "Snakk med barn" – et metodisk verktøy for å fremme god seksuell helse og forebygge vold og overgrep
  • Det fysiske barnehagemiljøet – et 1,5-årig utviklingsprosjekt i nettverk med andre Kanvas-barnehager
  • Helsefremmende arbeid og livsmestring – fokus på trivsel, glede, mestring og forebygging av mobbing og krenkelser

Vi tror på at utvikling skjer best sammen – gjennom dialog, undring og felles refleksjon. Målet er alltid det samme: Å skape en trygg og god barnehagehverdag for barna.

 

Om barnehagen

 

 

Harekas Kanvas-barnehage – et godt sted å være

Harekas Kanvas-barnehage skal være et trygt og godt sted hvor barn får mulighet til å leke, lære og utvikle seg – ut fra alder, interesser og behov. Her skal alle barn bli sett og få være med på å påvirke sin egen hverdag.

Barnehagen har vært i drift siden 2003, og ble en del av Stiftelsen Kanvas 1. desember 2023. Kanvas er Norges største ideelle barnehagestiftelse.

Vi har tre avdelinger:

  • Småbarnsavdeling (0–3 år) med 14 plasser
  • Mellomavdeling (2–6 år) med 19 plasser
  • Storavdeling (3–6 år) med 21 plasser

Personalet vårt er erfarent og stabilt – sammen har vi over 350 års erfaring! Vi er både kvinner og menn, og vi brenner for å skape gode dager for barna. Vi legger til rette for lek, trygghet og mestring, og hjelper barna med å utvikle et positivt selvbilde og robuste ferdigheter for livet.

Barnehagen ligger i naturskjønne omgivelser ved Tistedal, med kort vei til skog, mark og Fredriksten festning. Vi har lyse og romslige avdelinger, samt fellesrom, sanserom, gymrom og vannrom. Uteområdet er variert og innbyr til aktiv lek.

Hos oss er miljøet preget av samhold, respekt og omsorg. Vi lærer barna at alle er verdifulle, og at det er viktig å ta vare på hverandre. Alle skal føle seg trygge og oppleve tilhørighet.

Vi oppmuntrer barn til å være nysgjerrige og stille spørsmål. Voksne og barn undrer seg sammen, og hverdagen er fylt med lek, aktiviteter og små gleder. De voksne er til stede og tar barna på alvor – med raushet og humor.

Vi serverer sunn og variert mat hver dag, med lunsj og frukt.

Vi er også en praksisbarnehage for Høgskolen i Østfold, og bidrar til å utdanne fremtidens barnehagelærere. Samarbeidet styrker både utdanningen og kvaliteten i barnehagen.

God dialog med hjemmet er viktig for oss. Vi bruker MyKid til å dele planer, bilder og informasjon, og vi inviterer foreldre til å være med og påvirke barnehagen. Vi gjennomfører også årlige brukerundersøkelser for å bli enda bedre.

Du finner oss på Facebook: Harekas Kanvas-barnehage.

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

Vi utvikler oss sammen – for barnas beste

I Harekas Kanvas-barnehage jobber vi aktivt med å sikre god kvalitet i det pedagogiske arbeidet. Vi vurderer og reflekterer jevnlig over det vi gjør, slik at vi hele tiden kan utvikle oss og skape en barnehage som er et godt sted å være – for både barn og voksne.

Hvordan jobber vi med vurdering og utvikling?

Vi har faste arenaer for refleksjon og vurdering:

  • Personalmøter
  • Planleggingsdager
  • Ukentlige avdelingsmøter

Her snakker vi sammen om hvordan hverdagen fungerer, hva som kan forbedres, og hvordan vi kan tilrettelegge enda bedre for barnas trivsel og utvikling. Vi bruker didaktiske planleggingsskjema og pedagogisk dokumentasjon som verktøy for å se, forstå og forbedre praksis.

Pedagogisk dokumentasjon kan være bilder, praksisfortellinger, tegninger eller observasjoner – og hjelper oss med å se hverdagen fra barnas perspektiv. Det gir oss innsikt i hva barna lærer, hvordan de utvikler seg, og hvordan vi kan støtte dem videre.


Hva vurderer vi?

Barnas trivsel og utvikling

  • Er barna trygge og glade?
  • Lytter vi til barnas signaler?
  • Får barna være med og påvirke?

Egen praksis

  • Hvordan jobber vi?
  • Hva fungerer godt?
  • Hva kan vi gjøre annerledes?

Personalets trivsel og utvikling

  • Føler alle seg trygge og motivert?
  • Får ansatte mulighet til faglig utvikling?

Hvem vurderer?

  • Personalet på avdelingene
  • Daglig leder
  • Ledergruppa
  • Den enkelte medarbeider
  • Verneombud og fagforeningsrepresentanter
  • Foreldre og foresatte

Når og hvordan vurderer vi?

  • Daglige samtaler med barna
  • Observasjoner og praksisfortellinger
  • Barneintervjuer og kroppsspråk
  • Samtaler med foreldre
  • Evalueringer på møter
  • Medarbeiderundersøkelser
  • Intern og ekstern veiledning
  • Utviklingssamtaler

Medvirkning

Foreldres medvirkning og tilbakemeldinger er viktig for oss. Gjennom daglige samtaler, MyKid, månedsbrev, dokumentasjon på veggene, SU og foreldreråd får foreldre innblikk i barnas hverdag og mulighet til å påvirke barnehagens innhold og retning.

Barnas medvirkning – vi lytter og tar dem på alvor                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Barnas stemme er viktig. De skal få være med og påvirke innholdet i barnehagen, ut fra alder og egne forutsetninger. Vi lytter til barnas ideer, interesser og innspill – og bruker dem aktivt i planlegging og vurdering.

Gjennom medvirkning får barna mulighet til å:

  • Utvikle egne interesser
  • Øve på sosiale ferdigheter
  • Skape, leke og lære
  • Bygge selvfølelse, empati og forståelse for seg selv og andre

Vi tror at barn som blir hørt, blir trygge og nysgjerrige – og får med seg verdifulle erfaringer for livet.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

Mangfold og likeverd

I Kanvas-barnehagene skal vi synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Mangfold skal brukes som en verdi og ressurs i det pedagogiske arbeidet.

Et godt sted å være, leke og lære

I Harekas Kanvas-barnehage skal barna oppleve trygghet, omsorg og tilhørighet. Dette er grunnlaget for all utvikling og læring, og er i tråd med Rammeplanens føringer om at barnehagen skal fremme trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd.

De ansatte er en trygg base for barna, og støtter både deres grunnleggende behov og deres naturlige nysgjerrighet. Gjennom gode relasjoner og trygg tilknytning får barna mot til å utforske verden. Vi følger barnas initiativ og gir dem impulser som stimulerer til videre lek og læring.

Lek og læring henger tett sammen, og vi legger til rette for en hverdag med god tid til lek i et inspirerende miljø. De voksne er aktive deltakere i leken – de setter ord på det barna gjør, følger opp barnas behov og bidrar til utvikling og mestring.


Et inkluderende språkmiljø                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Vi har stort fokus på språk og kommunikasjon. Alle barn skal ha mulighet til å uttrykke seg og bli forstått. Vi jobber aktivt med å skape et inkluderende språkmiljø, og bruker ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon) ved behov. Vi har egne peketavler inne og ute, og tilpasser kommunikasjonen slik at alle barn får ytre ønsker, behov og tanker.


Tiltak for trygghet og relasjoner

For å sikre at alle barn har det godt og trygt, gjennomfører vi følgende tiltak:

  • Relasjonskartlegging to ganger i året – for å sikre at hvert barn har en god relasjon til ansatte
  • Kartlegging av vennskap mellom barna
  • Små grupper – gir rom for nærhet og trygghet
  • Fellesarenaer – samlinger og arrangementer med familiene skaper fellesskap
  • Tverravdelingskjennskap – alle ansatte kjenner alle barn

Vi er en liten barnehage med tre avdelinger, og det gir oss mulighet til å bli kjent med alle barna i barnehagen.

Alle ansatte er kjent med barnehagens plikt til å handle dersom vi mistenker at et barn ikke har det trygt og godt.


Barns medvirkning

Barnas medvirkning er en viktig del av hverdagen. I tråd med Rammeplanen skal barna få være med og påvirke innholdet i barnehagen, ut fra alder og forutsetninger. Vi lytter til barnas ideer og innspill, og tar dem på alvor.

Gjennom medvirkning får barna:

  • Utvikle egne interesser
  • Øve på sosial kompetanse
  • Skape, leke og lære med glede
  • Bygge forståelse for seg selv og andre

Dette gir barna verdifulle erfaringer og bygger grunnlag for empati, selvfølelse og gode relasjoner.

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

Harekas Kanvas-barnehage

I år skal vi ha særlig fokus på:

  • Fysisk barnehagemiljø
  • Psykososialt barnehagemiljø
  • Relasjoner
  • Mangfold
  • Bærekraft – Grønt flagg
  • Kropp, bevegelse og helse
  • Sosial kompetanse og ferdigheter
  • språk, tekst og kommunikasjon

Disse områdene vil vi jobbe med gjennom hele året – både hver for seg og i sammenheng. Hvor mye tid vi bruker på hvert område vil variere, og det vil avhenge av hva barna er opptatt av og hva de trenger. Barnas interesser og behov er med på å forme både innholdet og hvordan vi jobber med det.

Vi ønsker også å ha med dere foresatte på laget. Har du/dere tips, råd, innspill eller ideer – ta gjerne kontakt med oss! Sammen skaper vi et godt og meningsfullt barnehageår for barna.


Psykososialt barnehagemiljø

Vi jobber for at alle barn skal oppleve trygghet, trivsel og tilhørighet.

Tiltak vi gjennomfører:

  • Støtter barns lek og vennskap
  • Styrker barnas opplevelse av fellesskap
  • Handler i tråd med aktivitetsplikten og skjerpet aktivitetsplikt
  • Kartlegger barns trivsel minst én gang i året
  • Gjennomfører relasjonsbarometer to ganger i året
  • Støtter utvikling av sosial kompetanse:
    Empati, samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll, ansvarlighet og evnen til å se med et godt blikk

Fysisk barnehagemiljø

Vi skaper rom for lek, utforsking og fellesskap.

Tiltak vi gjennomfører:

  • Tar utgangspunkt i barns medvirkning
  • Tilrettelegger for lek som fremmer vennskap og fellesskap
  • Inviterer til skaperglede, undring og utforskertrang
  • Bidrar til gode oppvekstvilkår og motvirker utenforskap
  • Styrker barns miljøbevissthet og bærekraftige handlinger

Relasjoner

Relasjoner er grunnlaget for omsorg, lek, læring og danning.

Vi er særlig opptatt av:

  • Omsorg: Relasjoner preget av lydhørhet, nærhet og vilje til samspill. Vi anerkjenner barnets egne omsorgshandlinger.
  • Lek: Barns viktigste aktivitet – grunnlag for sosial, emosjonell, kognitiv og motorisk utvikling.
  • Læring: Skjer gjennom sosial deltakelse og språk. Barns nysgjerrighet og interesser danner grunnlag for læringsprosesser.
  • Danning: Vi støtter barn i å bli modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltakere – med evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter.

Grønt flagg, internasjonalt miljøsertifiseringsprogram.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        – fokus på miljøopplæring gjennom lek og prosjekter      

Vi gir barna erfaringer med miljøbevissthet og bærekraftige valg.

Tiltak vi gjennomfører:

  • Prosjekt fra jord til bord – vi sår og høster grønnsaker
  • Kildesortering og fokus på matsvinn
  • Markens grøde – høstprosjekt med naturens mat
  • Naturen som læringsarena – turer og opplevelser ute
  • Gjenbruk av materialer i kreativt arbeid
  • Barna lærer å forsyne seg med små porsjoner og ta flere ganger
  • Planer om byttedager med foreldrene
  • Fokus på barns miljøvennlige holdninger og handlinger

Menneskesyn – vårt pedagogiske fundament

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, ligger til grunn for alt vi gjør.

  • Barn og voksne er likeverdige – den voksne har ansvar for relasjonen
  • Mennesket har iboende muligheter til utvikling i samspill med omgivelsene
  • Alle skal møtes med respekt og har rett til å bli hørt

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Kropp, bevegelse, helse og bærekraft

Vi gir barna en aktiv og helsefremmende hverdag – med respekt for seg selv, hverandre og naturen.

Tiltak vi gjennomfører:

  • Aktiv lek og bevegelse inne og ute – utvikler motorikk, kroppskontroll og bevegelsesglede
  • Markerer Friluftslivets år – bruker naturen som læringsarena og opplever årstidene
  • Deltar i Grønt flagg – lærer om søppel, gjenbruk, naturmangfold og miljøbevisste valg
  • Prosjekt fra jord til bord – sår og høster grønnsaker
  • Kildesortering og fokus på matsvinn
  • Gjenbruk av materialer i kreativt arbeid
  • Naturen som arena for lek, læring og undring
  • Barna lærer å forsyne seg med små porsjoner og ta flere ganger
  • Planer om byttedager med foreldrene
  • Fokus på livsmestring – fysisk helse, sosialt fellesskap og ansvar for kloden

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Mangfold og inkludering

Vi ser forskjeller som en styrke – og bygger fellesskap med respekt og nysgjerrighet.

I Harekas ønsker vi at alle barn og familier skal føle seg trygge, sett og inkludert. Vi er opptatt av mangfold, og ser på ulikheter som en ressurs. Det kan være forskjeller i språk, kultur, tro, familie, kropp, funksjonsevne eller hvordan man lever livet sitt.

Barna lærer at det finnes mange måter å være på – og at alle er like mye verdt. Vi snakker sammen, leser bøker, leker og gjør aktiviteter som viser at vi alle er forskjellige, men like viktige. Vi oppmuntrer barna til å være nysgjerrige, stille spørsmål og vise respekt for hverandre.

Vi jobber med likeverd, fellesskap og gjensidig respekt hver dag. Vi ønsker å vise barna at vi kan lære av hverandre – og at det er fint at vi ikke er like.

Vi samarbeider gjerne med dere foreldre for å gjøre mangfold synlig i barnehagen. Kanskje dere vil dele noe fra deres kultur, språk eller tradisjoner? Det hjelper oss å bygge et varmt og inkluderende fellesskap.

Takk for at dere er en viktig del av fellesskapet vårt!

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

Språkarbeid i hverdagen

Det viktigste språkarbeidet på Harekas skjer i hverdagsaktivitetene. Vi ser på rutinesituasjoner som verdifulle øyeblikk for språkstimulering og læring. Personalet er bevisste språkmodeller og bruker språket aktivt i samspill med barna – hele dagen.

Vi legger til rette for gode samtaler, benevner følelser og handlinger, og tilpasser kommunikasjonen til barnas utviklingsnivå. Barna får bruke språket i lek, utforsking og samhandling med både voksne og andre barn.

Et trygt og tillitsfullt miljø er avgjørende for at barna skal våge å uttrykke seg og oppleve gleden ved å kommunisere. Vi er opptatt av varme relasjoner, felles fokus og respektfull språkbruk – med smil, øyekontakt og tilstedeværelse.

Vi jobber ut fra et sosiokulturelt læringssyn, der barn lærer best i samspill med andre. Gjennom hverdagssamtaler får barna mulighet til å medvirke, stille spørsmål, undre seg og utvikle et rikt og presist språk – med utgangspunkt i egne interesser.

I kommunikasjonen med barna bruker vi blant annet:

  • Åpne spørsmål og undring
  • Å beskrive handlinger og følelser
  • Å gjenta og utvide barnas ord
  • Å forklare vanskelige begreper
  • Å lytte aktivt og svare med nysgjerrighet

Målet vårt er at barna skal bli trygge språkbrukere – som blir hørt, forstått og får delta aktivt i sin egen hverdag.

 

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

Helsefremmende barnehage

Harekas barnehage er sertifisert som en helsefremmende barnehage. Det betyr at vi jobber aktivt for at både barn og ansatte skal ha det godt – fysisk, psykisk og sosialt.

Vi legger til rette for en hverdag med bevegelse, lek, hvile og sunt kosthold. Barna får bruke kroppen sin både inne og ute – i gymsal, basseng, på lekeplassen og i naturen. Vi ønsker at barna skal kjenne mestring, glede og trygghet i egen kropp.

Vi snakker med barna om følelser og kroppens reaksjoner – og hjelper dem med å sette ord på hvordan de har det. Dette styrker barnas psykiske helse og livsmestring.

I hverdagen har vi fokus på:

  • Variert fysisk aktivitet og lek i naturen
  • Sunn mat: havregrøt, frukt, lunsj-smøring og varm mat
  • Matglede og nysgjerrighet på nye smaker
  • God hygiene og trygghet i måltidssituasjoner
  • Forebygging av ulykker gjennom HMS-rutiner
  • Psykisk helse og sosialt miljø – gjennom temaer som Kroppen min, Steg for steg og Vennekort

Vi vet at lek og vennskap er viktig for barnas trivsel. Derfor jobber vi aktivt for at alle barn skal få venner og oppleve fellesskap. Det er de voksne som har ansvar for å skape gode relasjoner og inkludere alle.

Gjennom deltakelse i hverdagen lærer barna å vise omsorg, ta ansvar og bli trygge, selvstendige og robuste. Vi ønsker at barna skal oppleve livsmestring – nå og i framtiden.


De syv psykiske helserettighetene (Arne Holte):
Vi jobber for at barna skal få oppleve:

  1. Identitet og selvrespekt
  2. Mening i livet
  3. Deltakelse og involvering
  4. Mestring
  5. Trygghet
  6. Tilhørighet
  7. Fellesskap

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

Vi legger til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. Alle avdelinger har tilgang til bøker, bilder, instrumenter, utkledingsutstyr og variert materiale samt verktøy for skapende virksomhet. Vi vektlegger barnas skapende prosesser framfor det ferdige resultatet. Vi er opptatt av musikk og dramatisering som uttrykksform, både ved hjelp av aktivt personale og besøk utenifra. Vi drar også på kulturelle begivenheter som teater og konserter når vi har mulighet til det. Vi har ulike rom på Harekas, som sanserom, snekkerverksted og gymsal, der barn skal få utfolde seg og eksperimentere.

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

Nysgjerrighet, undring og verdier

I Harekas barnehage er barnas nysgjerrighet en viktig del av hverdagen. Barna stiller spørsmål om alt fra dyr og kroppen til årstider, høytider og rett og galt. Vi trenger ikke alltid å ha svar – det viktigste er at vi undrer oss sammen.

Vi ønsker en barnehagehverdag med gode samtaler, der barn og voksne lytter til hverandre, undrer seg og opplever ting sammen. Undringen i seg selv er verdifull.

Vi har som mål at barna skal:

  • Tørre å stille spørsmål og være nysgjerrige
  • Utvikle respekt og interesse for hverandre
  • Lære om følelser og hvordan vi er mot hverandre
  • Øve på å løse konflikter og forstå egne og andres reaksjoner
  • Få innsikt i ulike kulturer, tradisjoner og levesett
  • Møte tro og undring med respekt og åpenhet

Vi markerer høytider knyttet til den kristne kulturarven, og feirer også andre religiøse og kulturelle tradisjoner som er representert i barnehagen.

Slik bygger vi et inkluderende fellesskap – med undring, respekt og varme.

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

Nærmiljø og samfunn

I Harekas barnehage ønsker vi at barna skal bli kjent med stedet de bor – både barnehagen, byen og menneskene rundt oss. Vi utforsker nærmiljøet sammen og snakker om hva det heter her vi er, og hvorfor ting er som de er – som for eksempel hvorfor festningen ligger der den gjør.

Vi besøker biblioteket, handler på butikken, får besøk av brannvesenet og samarbeider med Høgskolen i Østfold. Slik blir barna kjent med samfunnet ved å være en del av det.

Vi legger til rette for variert lek og like muligheter for både gutter og jenter, og gir barna utfordringer som passer deres interesser og behov.


Livsgledebarnehage – generasjonsmøter

Harekas Kanvas-barnehage er en livsgledebarnehage, og vi samarbeider med Bergheim bofellesskap for å skape gode møter mellom barn og eldre. Sammen gjør vi aktiviteter som gir mening og glede – som å synge, leke, lese eller bare være sammen.

Disse møtene gir barna verdifulle erfaringer med å være betydningsfulle for andre, og styrker deres sosiale kompetanse. Vi ser at det oppstår magiske øyeblikk når liten og stor møtes – med varme, respekt og felles glede.

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

Natur og turer i nærmiljøet

I Harekas barnehage bruker vi naturen aktivt. Alle avdelinger har fast turdag én gang i uka, og vi ønsker å gi barna gode opplevelser ute – uansett vær. Målet er at barna skal få et positivt forhold til naturen og lære å ta vare på den.

Vi undrer oss sammen med barna over det vi ser og opplever ute. Vi eksperimenterer, utforsker og snakker om hva som hører hjemme i naturen – og hva som ikke gjør det. For eksempel tar vi med søppel vi finner tilbake til barnehagen og sorterer det sammen.

5-årsklubben drar på tur til Herrebrøden, hvor barna får lære om dyr, gårdsdrift og miljø gjennom egne erfaringer.

Barna får også oppleve hvordan naturen endrer seg med årstidene, og hvordan det påvirker oss. Gjennom turer og naturopplevelser utvikler barna respekt, nysgjerrighet og begynnende forståelse for bærekraftig utvikling.

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

Matematikk i hverdagen

I Harekas barnehage bruker vi hverdagen aktivt til å utforske matematiske begreper. Når barna teller, bygger, pusler, står i kø eller lager mat, får de erfaringer med tall, mengder, former og plassering.

Barna lærer best gjennom å gjøre – og de minste lærer gjennom lek og sansing med hele kroppen. Vi legger til rette for at barna skal tenke, undre seg og resonnere over egne erfaringer. Slik utvikler de begreper og ser sammenhenger.

Vi ønsker å skape et miljø der matematikken blir en naturlig del av hverdagen. Personalet er bevisste språkmodeller og setter ord på begreper som stor-liten, først-sist, over-under, sortere, måle og lokalisere.

Vi jobber med:

  • Telling og kvantifisering
  • Utforsking av rom og form
  • Klassifisering og sortering
  • Samtaler og undring rundt matematiske spørsmål
  • Lek og aktiviteter som gir mening og mestring

Målet er at barna skal få oppleve at matematikk er spennende, nyttig og noe vi bruker hele tiden – sammen med andre.

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

En lærende og levende barnehage

I Harekas Kanvas-barnehage skal både enkeltbarn og barnegruppa få et tilpasset tilbud. Vi jobber aktivt for å oppfylle målene i Barnehageloven og Rammeplanen – gjennom hele dagen.

Vi er en lærende organisasjon, og det betyr at vi hele tiden utvikler oss sammen. Personalet reflekterer, vurderer og veileder hverandre for å være best mulig til stede for barna. Vi planlegger og evaluerer jevnlig gjennom årsplan, periodeplaner og ukeplaner – og justerer innholdet etter barnas behov og interesser.

Planene våre skal være levende verktøy, ikke noe som styrer oss rigid. Hvis barna viser interesse for noe annet enn det som er planlagt, endrer vi retning – med bevissthet og omtanke.


Progresjon – utvikling i barnets tempo

Alle barn skal få oppleve utvikling og fremgang. Vi møter barna der de er, og gir dem utfordringer som passer deres modningsnivå. Progresjon handler om at barna skal få lære, mestre og vokse – i sitt eget tempo.

Vi bruker varierte metoder og materiell, og dokumenterer barnas utvikling gjennom året. Evaluering av temaer, grupper, lek og voksenrollen skjer i team, slik at vi sammen kan finne ut hva vi skal fortsette med, endre eller forbedre.

Målet vårt er å være en barnehage i kontinuerlig utvikling – til det beste for barna.

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 

Samarbeid med foreldre

I Harekas barnehage er vi opptatt av et godt samarbeid mellom hjem og barnehage. Vi mener at barnas trivsel og utvikling er et felles ansvar – og at åpenhet, tillit og god dialog er nøkkelen.

Vi ønsker daglig kontakt med dere i hente- og bringesituasjoner, og setter pris på tilbakemeldinger. I tillegg legger vi til rette for andre møteplasser, som foreldremøter, temakvelder og felles arrangementer.

Foreldrene har medvirkning gjennom foreldrerådet og samarbeidsutvalget (SU). SU består av foreldre og ansatte, og har rett til å uttale seg i saker som angår barnehagens innhold og drift. SU arrangerer også flere hyggelige treff i løpet av året.

Arrangementer SU har ansvar for:

  • Bli-kjent/lekedag i september
  • Temakveld
  • Juletrefest
    1. mai-fest (13. mai)
  • Sommerfest
  • Andre forslag fra foreldre

Har du ideer eller ønsker? Ta gjerne kontakt med Tone eller SU-representantene.


Familietjenesten – støtte for familier

Familietjenesten i Halden er et lavterskeltilbud for familier med barn fra 0–18 år. De tilbyr samtaler og veiledning om alt fra kommunikasjon og samspill til psykisk helse og hverdagsutfordringer. Målet er å finne gode løsninger sammen – til det beste for barnet og familien.

Vi hjelper gjerne med å opprette kontakt. Familietjenesten tilbyr også COS-kurs (Circle of Security) – et kurs om trygghet og tilknytning i foreldrerollen.

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

Overgang fra barnehage til skole

Skolestart er en stor og viktig overgang for de eldste barna. I Harekas ønsker vi å gjøre denne overgangen trygg, positiv og meningsfull. Rammeplanen sier at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner – og det er nettopp dette vi jobber for.

Vi har en egen Femårsklubb for skolestarterne. Her får barna være med i en gruppe der vi lærer og opplever sammen – gjennom lek, samtaler og aktiviteter. Vi øver på å lytte til hverandre, ta ordet i en gruppe, følge beskjeder og samarbeide. Det viktigste er at barna får være med, bidra og kjenne på mestring og glede.

Femårsklubben kombinerer lek og læring, og inneholder aktiviteter barna vil kjenne igjen fra skolen. Vi jobber med temaer som tall, bokstaver, følelser, former og etikk – og bruker blant annet Trampoline-ark og Mattekassa for å gjøre læringen lekende og variert. Vi deler gruppa ved behov, slik at alle får støtte og oppfølging.

Vi drar også på turer – både i nærmiljøet og med minibuss – for å utforske og oppleve sammen.

 

Samarbeid med foreldre og skole

Overgangen til skole er et samarbeid mellom barnehage, foreldre og skole. Vi intervjuer barna før skolestart, og deler dette med skolen etter at dere foreldre har lest gjennom og eventuelt lagt til viktig informasjon.

Målet vårt er at barna skal:

  • Være nysgjerrige og trygge
  • Oppleve vennskap og mestring
  • Ha tro på seg selv
  • Kjenne at "jeg er god nok" når de begynner på skolen

På høstens foreldremøte kommer leder fra SFO på Kongeveien og informerer om tilbudet til skolestarterne. Her får dere vite hva dere kan forvente, og stille spørsmål.