Årsplan
Spikkestad Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Om barnehagen

 

 

Spikkestad Kanvas-barnehage ligger sentralt i Spikkestad sentrum, med lyse og fine lokaler og et stort trygt uteområde som innbyr til variert lek og aktivitet. Vi er barnehagen som ligger mest sentralt til på Spikkestad med umiddelbar nærhet til togstasjonen, buss og butikker. Vår nærmeste nabo er den store gratis pendlerparkeringen på Spikkestad.

 

I barnehagen vår møter du varme og omsorgsfulle voksne som er opptatt av å se hvert enkelt barn. Vi er en stabil og kunnskapsrik gjeng med ansatte som består av 50% barnehagelærere og 50%  barne- og ungdomsarbeidere og assistenter med lang erfaring. Vi engasjerer oss i barnas lek og er opptatt av at barna skal ha morsomme og spennende dager her hos oss.

 

Barnehagehverdagen i Spikkestad Kanvas-barnehage er forutsigbar og trygg. Her får alle barn medvirke i sin egen hverdag og oppleve mestring. Vi har et lekemiljø som fremmer undring og kreativitet, og som legger til rette for at barna kan styre og strukturere leken sin selv. Mye av leketiden tilbringer vi utendørs, og vi er på ukentlige ekspedisjoner til turmål i nærmiljøet.

 

Et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø er kjernen i alt vi gjør. Hos oss møter barna et inkluderende og trygt barnehagemiljø med omsorgsfulle voksne som støtter og veileder, slik at alle kan stå støtt i både medgang og motgang.

 

Barnas foreldre er våre viktigste samarbeidspartnere, derfor er vi opptatt av å bygge gode relasjoner og ha en god dialog med alle foresatte.

 

Velkommen til oss!

 

 

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Personalet jobber for å være gode forbilder for hverandre og barna gjennom barnehagedagen. Hver dag jobber vi for å skape opplevelse av tilhørighet i vårt fellesskap, og at små og store kjenner på mestring og inkludering. Vi utøver stor respekt for enkeltbarnet, vennskap, leken og hvert barns unike personlighet. Vi ønsker å løfte barna opp og frem, slik at alle skal oppleve mot, stolthet, glede og anerkjennelse. I alle møtene ønsker vi å vise og utvikle gode relasjoner, respekt, gjensidig forståelse og tillitt som danner grunnlag for et trygt og godt barnehagemiljø.

 

 

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

De fire kjernebegrepene omsorg, lek, læring og danning følger oss gjennom dagen, i alt vi gjør. Omsorgen er selve grunnpilaren i alle relasjoner, situasjoner og aktiviteter. I trygge og solide relasjoner ligger stort potensiale for lek, læring og danning. I alle samspill ligger fruktbare muligheter for lærings-og danningsprosesser. Personalet skal observere og delta aktivt slik at barna får nødvendig støtte for utvikling og mestring.

Gjennom vennskap, samtaler, forhandlinger, utforsking, nysgjerrighet og kreative prosesser får barna muligheten til en positiv danningsprosess. Gjennom å delta i barnehagens fellesskap skal barna få mulighet til å utvikle forståelse for samfunnet og den verden de er en del av.

 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

Vi jobber i tråd med Kanvas' pedagogiske delmål. Delmålene synliggjøres i periodeplanen som utarbeides av barnehagelærerne på hver avdeling. Periodeplanens innhold diskuteres på avdelingsmøter i forhold til hva barna har behov for og viser interesser for. Periodeplanene kommer ut seks ganger per år.

 

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

Mangfold og likeverd

I Kanvas-barnehagene skal vi synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Mangfold skal brukes som en verdi og ressurs i det pedagogiske arbeidet.

Gode relasjoner er det viktigste fundamentet i små barns utviklingsprosess. Relasjoner handler om å oppleve å dele noe følelsesmessig sammen. Barnet lærer å få tilgang på sine egne følelser fordi de blir delt. Slik kan barnet lære å bli både "et jeg" og " et vi" (Schibbye og Løvlie, 2017). Voksen-barn relasjonen regnes som den viktigste kvalitetsfaktoren for barnehagen (Pianta, 2016). Videre sier Ingrid Lund "der voksne viser kjærlighet til barn har mobbing dårlig vekstvilkår."  

I Spikkestad Kanvas-barnehage vet vi at trygge og nære relasjoner er avgjørende for barns utvikling. Når barn opplever varme og kjærlighet fra voksne, får mobbing dårlige vilkår. Relasjonen mellom barn og voksen er den viktigste kvalitetsfaktoren i barnehagen.

Leken er barnas egen verden. Her øver de på vennskap, språk, følelser og sosiale ferdigheter. Vi skaper varierte og inspirerende lekemiljøer, både inne og ute, med rikelig tilgang på lekemateriale. Personalet følger barnas initiativ og er tett på, slik at hvert barn blir sett og møtt med omsorg.

Vi jobber etter Arne Holtes 7 psykiske helserettigheter, som handler om identitet, mening, mestring, tilhørighet, trygghet, deltakelse og fellesskap. Disse rettighetene ligger til grunn for alt vi gjør.

Barna skal få kjenne at de er verdifulle, at de hører til, og at deres stemme betyr noe. Gjennom hverdagssamtaler og lek lærer de å vise omsorg, empati og å sette ord på egne følelser.

Vi har et ansvar for barnas trivsel. Personalet har kompetanse til å observere og forstå samspill og relasjoner. Vi jobber systematisk med barnehagemiljøet og setter inn tiltak ved behov. Alle som jobber i barnehagen har plikt til å si ifra hvis et barn ikke har det trygt og godt.

 

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

Barnehageåret 25/26 har vi valgt å ha fokus på områdene; lek, spårk, natur og relasjoner. Vi skal jobbe prosjektbasert med områdene og tilrettelegge for variert innhold og aktiviteter. Vi vil legge stor vekt på barnas interesser, men også velge tema etter barnas behov.

Barnehagens fokus: Lek, natur, språk og relasjoner

I vår barnehage står barnets trivsel og utvikling i sentrum. Gjennom trygge rammer og varme relasjoner legger vi til rette for at hvert barn skal få utforske,leke, lære og vokse i sitt eget tempo. Våre fire hovedområder – leknaturspråk og relasjoner – er nøye valgt for å støtte barnets helhetlige utvikling fra 1 til 6 år.

Lek

Lek er barnets viktigste uttrykksform og læringsarena. Gjennom lek utvikler barna fantasi, kreativitet, samarbeid og selvstendighet. Vi gir rom for både fri lek og voksenstyrte aktiviteter, og vi følger barnas initiativ med respekt og nysgjerrighet. Leken skal være lystbetont, inkluderende og tilpasset barnets alder og behov.

Natur

Naturen gir barna ro, undring og muligheter for fysisk utfoldelse. Vi bruker uteområdene aktivt og lar barna bli kjent med årstidene, dyreliv og miljøet rundt oss. Gjennom naturopplevelser styrker vi barnas motorikk, sanser og forståelse for bærekraft og samspill med naturen.

Språk

Språket er nøkkelen til å forstå verden og til å uttrykke tanker og følelser. Vi jobber aktivt med å støtte barnas språkutvikling gjennom samtaler, bøker, sang, rim og regler. Vi lytter til barna og gir dem tid og rom til å uttrykke seg. Et rikt språkmiljø fremmer både trygghet og læring.

Relasjoner

Gode relasjoner er grunnlaget for all utvikling. Vi legger stor vekt på å bygge trygge og nære relasjoner mellom barn og voksne, og mellom barna selv. Gjennom omsorg, respekt og tilstedeværelse skaper vi et miljø der barna føler seg sett, hørt og verdsatt. Vi støtter barna i å utvikle empati, sosial kompetanse og evne til å samarbeide.

 

 

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

 

 

 

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 

Barnas foreldre/foresatte er våre viktigste samarbeidspartnere, derfor er vi opptatt av å bygge gode relasjoner og ha en god dialog med alle foreldre/foresatte. 

Vi starter arbeidet med å bli kjent med barn og foreldre/foresatte før de begynner i barnehagen. Vi har besøksdager og informasjonsmøte før barna begynner hos oss. Familiene får i god tid skriftlig informasjon om oppstarten i barnehagen.

I løpet av de første ukene gjennomfører barnehagelærerne startsamtale med alle nye foreldre/foresatte. Her bruker vi tid på alt som er viktig for oss å vite for å gjøre en så god jobb som mulig for barna. Vi legger stor vekt på en god start i barnehagen og bruker god tid på å skape gode realsjoner mellom barna og de ansatte/primærkontakt. Vi har valgt å støtte oss til Asker Kommune sin plan for oppstart i barnehagen. Vi gjennomfører to foreldremøter, tidlig høst og sen vinter. Vi har også to foreldresamtaler i løpet av et barenehageår. For å skape et godt barnehagemiljø og bidra til et trygt oppvekstmiljø har barnehagen ulike arrangementer for barn og foreldre. Dette er blant annet Bli kjent ettermiddag, Luciamorgen og sommerfest. 

Vi legger vekt på god dialog ved levering og henting.

Vi har årlig brukerundersøkelse hvor resultatene drøftes i Samarbeidsutvalget og i foreldregruppen.

Planer og vurderinger blir lagt ut på MyKid og foreldre kan komme med innspill og tilbakemeldinger.

Samarbeidsutvalget har 4 til 6 møter i året, hvor det blir orienter og drøftet ulike sider av driften. Samarbeidsutvalget innkaller til dugnad og er medarrangør på sommerfesten. 

 

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

I Spikkestad Kanvas-barnehage følger vi Kanvas' og Asker Kommunes rutiner for å sikre en god og trygg overgang til skolen. Vi har egen gruppe for de eldste barna i barnehagen, Maxi-barna! Vi tilrettelegger for at barna skal få erfaringer, kunnskap og ferdigheter gjennom gode og utviklende leke og læringsmiljøer det siste året i barnehagen. Vi har mange og ulike temaer og aktiviteter dette året.

I Spikkestad Kanvas-barnehage har de eldste barna – Maxi-barna– felles turdag og temadag hver uke. Det utarbeides egne planer for denne gruppen. Et av målene er at barna skal bli ekstra godt kjent på tvers av avdelingene før skolestart. Innholdet på turdagene og temadagene varierer, men lek, relasjoner, natur og språk er gjennomgående tema hele barnehageåret. Vi legger stor vekt på barnas interesser og innspill i valg av tema og aktiviteter. Kanvas-barnehagene i Asker har utarbeidet en felles plan for de eldste barna i barnehagene våre.

Barnehagen har et godt samarbeide med Spikkestad barneskole. Vi besøker skolen jevnlig det siste året i barnehagen. Vi er både ute og inne og gjør oss godt kjent med bygget før barna begynner på SFO/skolen i august. Vi har flere møtepunkt med skolen både på turer og ulike arrangement som skolen inviterer oss til.

Skal barna starte på andre skoler enn vår nærskole, følger vi barna til sin skole i og deltar på ulike bli-kjent arrangement i løpet av våren.

I mai/juni har barnehagen samtale med barn og foreldre hvor vi i fellesskap fyller ut informasjonsskjema om barnet som skal videreføres til skolen. Dette skjemaet leveres skolen med foreldrenes samtykke.