Om Kanvas
Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.
Kanvas` ideelle formål
Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.
Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.
Organisasjon og ansatte
Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.
Kvalitet
For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.
Om barnehagen
Svartdalsparken Kanvas-barnehage ligger på Ryen i bydel Nordstrand. Vi er en 4 avdelingsbarnehage med 2 småbarnsavdelinger og 2 storbarnsavdelinger. Barnehagen har 50% andel barnehagelærere og 50% assistenter. Barnehagens åpningstid er fra 07.30 til 17.00.
Hver avdeling har en fast turdag i uka. Vi benytter oss mye av nærmiljøet på turdagene våre – enten om det er til "lille skogen" eller en lekeplass, men vi liker også å dra på lengre turer å utforske alt hva Oslo har å tilby. På tur er det relasjonsbygging, gruppefølelse og felles opplevelser som står i fokus. Hver torsdag har vi også lekegrupper og kjempegrupper. På lekegruppene blandes barn sammen fra småbarnsavdelingene og det samme gjøres med barna fra storbarnsavdelingene. Her jobber vi ut fra fagområder i rammeplanen og med mål og metoder tilpasset alderen til lekegruppene. Kjempegruppa er for skolestarterne og de følger et eget opplegg.
Vi er en engasjert gjeng som er genuint opptatt av at barna skal ha det trygt og godt i barnehagen. Alle barn skal møte bevisste voksne som vektlegger en anerkjennende relasjon. Å tolke signaler og uttrykk, lytte og hjelpe barna til å sette ord på deres verden er en viktig del av vår hverdag.
Vår visjon er: "Med varme og vennskap tar vi vare på hverandre".
Kanvas’ målhierarki
Kanvas’ pedagogiske plattform
Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper, pedagogiske delmål og didaktisk modell.
Kanvas’ menneskesyn
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.
- Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne.
- Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene.
- Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.
Kanvas’ kjernebegreper
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:
- Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.
Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger. - Lek er barns viktigste aktivitet.
Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk. - Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt.
Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter. - Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere.
Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter.
Kanvas’ pedagogiske delmål
Vi arbeider kontinuerlig med Kanvas' pedagogiske delmål. Under ser dere en kort oversikt over hva og hvordan vi jobber med de ulike delmålene.
Fysisk barnehagemiljø:
I januar 2024 satte vi i gang et prosjekt med fokus på det fysiske barnehagemiljøet inne. I prosjektet hadde vi blant annet fokus på åpne materialer og gjenbruksmateriell. Høsten 2024 viderefører vi prosjektet, men da med større fokus på bærekraft og miljø.
Psykososialt barnehagemiljø:
Vi jobber for et inkluderende leke- og læringsmiljø, og vi har laget en "handlingsplan for et godt psykososialt barnehagemiljø" som er tilgjengelig for ansatte og foresatte på MyKid. Rutiner for aktivitetsplikten og skjerpet aktivitetsplikt gjennomgås kontinuerlig.
Inkluderende språkmiljø:
Vi synliggjør det språklige mangfoldet på avdelingene og på uteområdet. I kommunikasjon med barn benytter vi oss av visuell støtte. Vi har stort fokus på å være gode språklige rollemodeller for barna.
Overgangen mellom barnehage og skole:
Våre skolestartere (kjempene) skal få medvirke i mål, innhold og metoder for hvordan det siste året i barnehagen skal være. De skal bli kjent med skolene sine og få oppleve glede over det å være skolestarter.
Barn med særskilte behov:
Vi har lang erfaring med dette temaet der fokus er inkludering og fellesskapsfølelse for alle barn.
Kanvas’ didaktiske modell
Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.
I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.
Psykososialt barnehagemiljø
«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly
I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser.
Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø
§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
§ 42. Aktivitetsplikten
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:
-
Følg med
-
Meld fra
-
Undersøk
-
Sett inn tiltak
Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten.
Om mobbing og krenkelser
Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene.
-
Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020).
-
Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014).
Barnehagen har laget en "handlingsplan for et godt psykososialt barnehagemiljø" som er tilgjengelig for alle ansatte og foresatte. Denne handlingsplanen tar for seg forbyggende tiltak, men også hva vi ansatte og foresatte skal gjøre hvis vi avdekker krenkelser eller mobbing.
For å sikre et godt psykososialt barnehagemiljø jobber vi blant annet slik:
- Avdelingene bruker ulike kartleggingsverktøy for å reflektere over sin egen relasjon til hvert enkelt barn
- Vi observerer hvert enkelt barn og barnegruppen kontinuerlig for å fange opp de som står i fare for å havne utenfor barnegruppen
- Vi har daglig dialog med foresatte og hverandre om barnas trivsel
- Vi deltar og veileder barna i lek
- Ansatte har barnesamtaler med de eldre barna
- Vi har leke- og kjempegrupper hvor vi legger til rette for lek og relasjonsbygging på tvers av avdelinger
- Vi samarbeider tett på hele huset
Barnehagens fokusområder
Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:
- Bærekraft og miljø
- Tilknytningsperioden
- Psykososialt barnehagemiljø
Rammeplanens fagområder
Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.
Kommunikasjon, språk og tekst
Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.
De ansatte skal:
- veilede barna til å bruke sitt språk for å uttrykke følelser, håndtere konflikter og skape positive relasjoner i lek
- invitere til ulike typer samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål
Vi er en barnehage som også vektlegger barnelitteraturens betydning for barns språkutvikling. Høytlesning i barnehagen gjøres først og fremst for å skape leselyst. Det skal være gøy å lese bøker. Høytlesning i barnehagen er også en viktig forberedelse til lese- og skriveopplæringen, for barns skriftspråkutvikling starter lenge før barnet er seks år. Høytlesning i barnehagen kan hjelpe barna med å utvikle språket fra et her-og-nå-språk til et der-og-da-språk.
De ansatte skal:
- tilby barna et bredt utvalg av barnelitteratur (eksempelvis klassikere, rim og regler, nyere barnelitteratur, faktabøker, bildebøker)
- høytlesning med barna gir rom for spørsmål og undring
Kropp, bevegelse, mat og helse
Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.
De ansatte skal:
- bruke verktøyet "snakk med barn"
- stimulere og legge til rette for motorisk utvikling ut i fra hvert enkelt barns forutsetninger både ute og inne
- oppmuntre til barnas kroppslige lek og inspirere alle barn til å søke fysiske utfordringer
- legge til rette for opplevelser som styrker barnas selvtillitt, selvfølelse og selvaktelse
- se på måltidene som en pedagogisk arena der vi ønsker å være gode rollemodeller for barna, og gi de gode måltidsopplevelser- og erfaringer
Kunst, kultur og kreativitet
I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.
De ansatte skal:
- legge tilrette for estetiske opplevelser gjennom sang, musikk, dramatisk lek og formingsaktiviteter i hverdagen
- sørge for at barna får kjennskap til musikk ved å utforske rytme, dynamikk og instrumenter
- sørge for at barna får utforske ulike materialer og teknikker, hvor fokus er på den kreative prosessen og skaperglede
- la barna få medvirke til deres egen kultur, samtidig som vi skal ha fokus på kulturarv og tradisjoner
Etikk, religion og filosofi
Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft.
De ansatte skal:
- løfte frem og verdsette det mangfoldige samfunnet vi lever i
- veilede barna til å være inkluderende og tolerante
- gi barna kjennskap til ulike kulturer, religioner, livssyn og familieformer
- skape rom for undring, refleksjon og ettertanke
Nærmiljø og samfunn
Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene.
Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.
De ansatte skal:
- gi barna erfaringer med å være en del av et demokratisk samfunn gjennom medvirkning
- gi alle barn like muligheter
- gjøre barna kjent med barnehagens nærmiljø
- gi barna erfaringer med den samiske kulturen
Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
De ansatte skal:
- være utforskende og undre seg i fellesskap med barna
- la barna få erfaring med digitale verktøy
- legge til rette for forståelsen om viktigheten av å ivareta naturen, gjennom å gi dem positive naturopplevelser
- legge til rette for miljøvennlige holdninger og handlinger
- la barna få delta i utforskende lek hvor man eksperimenterer med ulike teknikker
Antall, rom og form
Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing.
De ansatte skal:
- legge til rette for konstruksjonslek
- bruke digitale verktøy som arbeidsmåte med barna
- gjennom hverdagssituasjoner gi barna kjennskap til antall, mengde, form og mønster
- legge til rette for at barna har tilgang til spill og lekemateriell som skal gi erfaringer med sortering og sammenligning
Barnehagen som lærende organisasjon
Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.
Kanvas – Lærende Organisasjon (tekstet) v2 on Vimeo
I Svartdalsparken har vi assistentforum hvor vi har fokus på å heve kompetansen til assistentene på huset. Det gjør vi gjennom veiledning, Kanvas' verdispill, diskusjon og refleksjon rundt faglige temaer og over egen praksis. Barnehagelærerene møtes til fagdag én gang i måneden. Her tar vi opp dagsaktuelle saker, har veiledning, gir hverandre faglig støtte og diskuterer og reflekterer over egen praksis. Barnehagelærerne har også veiledning med Kanvas kompetanse og vi har tatt i bruk det digitale analyse- og observasjonsverktøyet EBBA (=en bedre barnehage for alle).
I tillegg har vi personalmøter, utviklingssamtaler, planleggingsdager, avdelingsmøter, veiledning og kurs.
Barnehagen er øvingsbarnehage for studenter ved OsloMet. Vi er også godkjent som lærlingbedrift fra utdanningsetaten.
Pedagogisk dokumentasjon
Formålet med den pedagogiske dokumentasjonen er at vi ansatte skal reflektere over det arbeidet vi gjør i barnehagen. Den skal hjelpe oss til å hele tiden jobbe for barnets beste og at den pedagogiske praksisen stadig er i endring. I Svartdalsparken benytter vi oss av blant annet bilder, praksisfortelllinger, evaluering av prosjektperioder, verktøy for relasjonskvalitet, veiledning, fagdager og avdelingsmøter som kilder til refleksjon. I tillegg er barns medvirkning en viktig kilde til den pedagogiske dokumentasjonen. Barnas tanker, meninger og innspill er betydningsfullt når vi ansatte reflekterer over egen pedagogisk praksis.
Samarbeid med barnas hjem
Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.
Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen.
Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene
For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.
I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:
- startssamtale i tilvenningsperioden
- overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
- foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
- foreldreråd
- samarbeidsutvalget (SU)
- foreldremøter
- årlig brukerundersøkelse
- daglig dialog
- foreldrearrangementer
Samarbeidet mellom barnehagen og hjemmet er viktig for oss. Her i Svartdalsparken er den daglige kommunikasjonen med foreldrene den viktigste, det vil si dialogen om det enkelte barn i hente- og bringesituasjonen.Gjennom en god og åpen dialog med dere foreldre/foresatte ønsker vi å knytte barnehage og hjem sammen til det beste for barnet. Lov om barnehager presiserer at dere som foreldre/foresatte har rett til å medvirke og vi skal legge til rette for det.
Barnehagen benytter seg også av kommunikasjonsportalen MyKid, hvor vi legger ut dagsrapporter, bilder, periodeplaner, evalueringer og referater. MyKid blir ofte brukt fra de ansatte side til å få ut praktisk informasjon til foreldre/foresatte.
I tillegg til punktene som er nevnt over, har vi her i Svartdalsparken disse arrangementene hvor foreldre er invitert:
- foreldremøte på høsten
- besøksdag for nye barn og foreldre
- foreldretreff på høsten
- lucia
- påskefrokost
- dugnad
- 17. mai-feiring
- sommerfest med Roseseremoni for skolestarterne
Vinteren 2023 startet barnehagen med et prosjekt om grenseobjekter. Et grenseobjekt kan defineres som noe som bygger bro mellom to enheter og som kan hjelpe barna til å koble seg på et nytt fellesskap. Det særgene med grenseobjekter er at de er gjenkjennelige for barn på tvers av settinger. Eksempler på grenseobjekt er: bøker, sanger, klatrestativ og spill. Vi har valgt oss boka "lille larven aldri mett" som vårt grenseobjekt for de barna som starter på småbarnsavdelingene og for de barna som går over fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Før de nye barna starter i barnehagen får de en bok "om lille larven aldri mett" som vi har laget her i barnehagen og en sang. Vi ansatte og barna som allerede går her leser boka og synger sangen. I august når tilvenningsperioden starter har vi klart mange bilder av "lille larven" hengede rundt på alle avdelingene og vi lager lekemiljøer hvor "lille larven" er tema. Målet med "lille larven aldri mett" som grenseobjekt er å skape en sammenheng for barna i overgangen og at det kan bli et utgangspunkt for lek og samtaler for nye og "gamle" barn.
Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.
Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.
I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.
For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.
I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.
Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.
Overgang fra barnehage til skole i Svartdalsparken:
Vi kaller førskolegruppa for "kjempene". Kjempegruppa er hver torsdag og vi er tre barnehagelærere som har ansvar for gruppa. Kjempenes medvirkning og medbestemmelse vektlegges når vi utformer mål, innhold og metoder for det siste året i barnehagen. Derfor gjennomfører vi barnesamtaler/intervjuer med kjempene tidlig på høsten. Hensikten med dette er å få tak i hva som rører seg hos den enkelte og hva de tenker det siste året i barnehagen burde inneholde. På vårparten vil vi også på nytt ha barnesamtaler/intervjuer med kjempene, og denne gangen vil vi stille spørsmål som er knytet til skolestart. Vi lager også en pedagogisk sol hvor kjempene kommer med forslag til aktiviteter de ønsker å gjøre på kjempegruppa, og denne blir presentert for foresatte på foreldremøte i september. På dette foreldremøte gjennomgår vi en power point med blant annet tips fra skole, FUB og barnehagen, mål, innhold og arbeidsmåter og vi har en forventningsavklaring med dere foresatte. Med dette håper vi å få utvekslet tanker, meninger og faglige syn på hvordan kjempegruppa skal være.
Vi vil at det å være "kjempe" skal være gøy og vi håper vi klarer å skape engasjement rundt det å være skolestarter.
Mål for kjempegruppa:
- de skal erfare vennskap og det å være en del av et sosialt felleskap
- de skal oppleve samarbeid i større og mindre grupper
- de skal få en opplevelse av å klare ting selv
- de skal oppleve en sammenheng mellom barnehage og skole
Metoder:
- lek (rollelek, herjelek, konstruksjonslek, fantasilek, regelleker)
- mindre lekegrupper
- turer
- samarbeidsøvelser
- de ansatte skal gi støtte, tid og rom til å la barna finne ut av ting selv
- skolebesøk, snakke om skolen, se Kanvas` film om skolen for skolestartere, finne grenseobjekter for alle skolestarterne
Faste aktiviteter/tradisjoner vi gjør med kjempene:
- barnesamtale/intervju med kjempene om deres tanker om det siste året i barnehagen
- på høsten er kjempene på svømmeopplæring i regi av Fylkesmannen i Oslo
- barnesamtale/intervju med kjempene om deres tanker om skolestart
- vi besøker skolene som kjempene skal begynne på
- skolestartsamtale på våren hvor foresatte er med. Vi fyller ut et skjema som vi sender til skolen det enkelte barn skal begynne på
- vi har kjempene samlet én uke på vårparten. Her lager vi et eget opplegg for hver dag
- roseseremoni (avslutning) for kjempene i juni