Årsplan
Tingeliten Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Om barnehagen

 

 

Tingeliten Kanvas-barnehage er en toavdelings barnehage med 35 barn i alderen 1-6 år. Småbarnsavdelingen heter Diesel (1-2 år) og storebarnsavdelingen heter Blyfri (3-6 år). Barnehagen har ni ansatte, hvor av tre pedagogiske ledere, en pedagogisk leder på disp, fire assistenter og en daglig leder. Barnehagen har lyse koselige lokaler, og holder til i rolige omgivelser nederst på Bestum, et par minutters gange fra Skøyen Stasjon.

Vi jobber for trygge, selvstendige og sosiale barn gjennom hverdagsaktiviteter og temaarbeid. Vår visjon er at vi voksne sender hjem glade, trygge og selvstendige barn, som har hatt en opplevelsesrik og hyggelig barnehagedag!

Hovedmålet for barnehagen vår i 2025 er "Vi skal støtte barns lek, vennskap og opplevelse av å være en del av et fellesskap".

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

Mangfold og likeverd

I Kanvas-barnehagene skal vi synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Mangfold skal brukes som en verdi og ressurs i det pedagogiske arbeidet.

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

Et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø, med hovedmål: Vi skal støtte barns lek, vennskap og opplevelse av å være en del av fellesskapet.

At barn trives og har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø er avgjørende for barns utvikling og trivsel, de utvikler sterke relasjoner til voksne og andre barn og gir dem et godt grunnlag for å utforske verden og lære nye ting. Et positivt psykososialt miljø gir barn mulighet til å delta i meningsfulle samtaler, lek og aktiviteter som stimulerer språk, problemløsning og kreativitet. For å få til dette jobber 

1. Vi bruker god tid på tilvenning i barnehagen. Barna får tildelt en kontaktperson som skal være med barnet den første tiden. Som ansatte er vi lyttende voksne som anerkjenner barnets følelser. Vi benytter oss av et Grenseobjekt som skal bygge en bro mellom barnehage og hjem. I år jobber vi med Brannbamsen Bjørnis. Hver avdeling jobber med Bjørnis på barnets aldersnivå.

2. Vi tilrettelegger rommene med fokus på barns perspektiv. Barna sitter på stoler og ved bord som er på deres egen høyde. Vi deler barna i forskjellige lekegrupper slik at de får ro og rom til å leke sammen på deres nivå. Ansatte er snakkende i møte med barna, benevner og setter ord på opplevelser.

3. Vi lytter til barnas medvirkning og prøver å følge barnas initiativ. Planer fungerer som rammer for aktiviteter, men vi gir rom for improvisasjon og spontanitet slik at barnas meninger blir hørt.

4. Inne og uterom er lagd for å gi barna varierte kroppslige erfaringer. Hver avdeling går på tur minst en gang i uken. Barna får utforske egne grenser gjennom risikolek. Vi skaper mange sanseopplevelser sammen med barna, både spontane og planlagte. Barna har rom for å hvile når de trenger det.

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

Mål med fagområdet kommunikasjon, språk og tekst i Tingeliten:

Barna kommuniserer på en måte som skaper positive relasjoner i lek og annet samvær.  

Barna får et positivt forhold til tekst og bilde.                                                                                       

Barna utvikler begrepsforståelse og kunne uttrykke sine følelser, ønsker og erfaringer på en god måte.

Barna bruker kroppsspråk i kommunikasjons og samspill med andre.

Barna kjenner sammenhengen mellom barnehage og hjem gjennom grenseobjektet Bjørnis.

Progresjonsplan:

1-2 år

3-4 år

Førskolebarna

Introdusere og øve på å sette ord på følelser og behov

Sette ord på følelser og behov

Sette ord på følelser og behov, respektere andres følelser og behov. Løse konflikter verbalt.

Ta imot korte beskjeder Ta imot korte beskjeder Ta i mot beskjeder individuelt og kollektivt i gruppen.

Høytlesning med konkreter

Høytlesning med konkreter, dramatisering

Høytlesning fra lengre bøker. Dramatisering

Dramatisere situasjoner

Dramatisere situasjoner

Dramatisere situasjoner

Bli kjent med egen bokstav

Bli kjent med egen bokstav

Bli kjent med bokstaver og skrive navnet sitt.

Musikk, rim og regler med bevegelser

Musikklek, sang, rim og regler

Musikklek, sang, rim og regler

Tur til bibliotek

Tur til bibliotek

Tur til bibliotek

Puslespill

Spille spill, puslespill

Spille spill/regellek

Refleksjon rundt samtalekort

Refleksjon rundt samtalekort

Refleksjon rundt samtalekort

Øve på turtaking, dele

Lage samspillsregler

Lage samspillsregler

Bruke språket aktivt i alle situasjoner. Benevne

Bruke språket aktivt i alle situasjoner. Benevne

Dikte historier, fortelle vitser og gåter. Formidle historier

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

Mål med fagområdet kropp, bevegelse, mat og helse i Tingeliten:

Bruker naturen og nærmiljøet hele året, samt bruke uteområdet hver dag.                         

Barna utvikler forståelse og respekt for egen og andres kropp, og blir bevisst på egen seksuelle helse, gjennom arbeidet med verktøyet "Snakk med barn"

Barna deltar i matlageing, får et godt og variert kosthold, og få kunnskap om gode matvaner.

Progresjonsplan:

1-2 år

3-4 år

Førskolebarna

Sang og musikk med bevegelse

Sanglek, dans og musikk

Bli kjent med ulike regelleker

Sang, dans og musikk

Lære regelleker

Legger til rette for bevegelseslek inne og ute året rundt

Daglig lek og bevegelseserfaringer inne og ute.

Daglig lek og bevegelseserfaringer inne og ute. Balansere, hinke, hoppe, kaste ball, ta imot ball.

Ulike kroppslige og motoriske erfaringer gjennom: Hinderløype, barneyoga, frilek, vannlek. Gå i ulendt terreng på turer.

Ulike kroppslige erfaringer gjennom Hinderløype, blindebane, barneyoga, frilek, taubane, berøringsleker. Gå i ulendt terreng på turer.

Ulike kroppslige og motoriske erfaringer gjennom Hinderløype, blindebane, barneyoga, frilek, taubane, berøringsleker. Gå i ulendt terreng på turer.

Delta og øve på av/påkledning  

Øve på av/påkledning

Selvstendighet ved av/påkledning

Bli kjent med ulike kroppsdeler. Kjenne kroppslige behov

Bli kjent med kroppen sin og å sette grenser for egen og andres kropp

Bli kjent med kroppen sin og å sette grenser for egen og andres kropp.  Lære mer om kroppen

Øve på å spise på egenhånd, smakstallerkener, bruke alle sansene. 

Smakstallerkener, bruke alle sansene. Delta i matlaging på kjøkkenet.

Smakstallerkener, bruke alle sansene. Delta i matlaging på kjøkkenet. Selvstendighet ved måltidene

Faste rutiner rundt håndvask og hygiene

Faste rutiner rundt håndvask og hygiene

Faste rutiner rundt håndvask og hygiene

Rom til å hvile

Rom til å hvile

Rom til å hvile

Utforske og undre over hvordan maten vi spiser blir til og kommer fra

Utforske og undre over hvordan maten vi spiser blir til og kommer fra

Utforske og undre over hvordan maten vi spiser blir til og kommer fra

 

 

Samtale om gode, vonde og ulovlige hemmeligheter.

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

Mål med fagområdet kunst, kultur og kreativitet i Tingeliten:

Barna får ulike kulturelle opplevelser.                                                                                    

Barna får mulighet til å oppleve og erfare ulike kunstformer. 

Barna tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og kjenne skaperglede

Fokusere på den kreative prosessen for barna, fremfor produktet

Progresjonsplan:

1-2 år

3-4 år

Førskolebarna

Få prøve ut egenskapene til ulike materialer, få kjennskap til farger

Få prøve ut egenskapene til ulike materialer, teknikker og verktøy. Ha konkrete formningsoppgaver

Få prøve ut egenskapene til ulike materialer, teknikker og verktøy. Samarbeide om felles formingsprosjekt.

Bruke sanser for å bli kjent med omgivelsene rundt seg

Bruke sanser for å bli kjent med omgivelsene rundt seg

Bruke sanser for å bli kjent med omgivelsene rundt seg

Dramatisering med konkreter.

Dramatisere med konkreter

Dramatisere med konkreter og bygge videre på en fortelling

Utforske kreative impulser på en bærekraftig måte

Utforske kreative impulser på en bærekraftig måte

Utforske kreative impulser på en bærekraftig måte

Felles kulturelle opplevelser

Felles kulturelle opplevelser, f.eks. museum og park,

Felles kulturelle opplevelser, f.eks. museum og park

Høre på ulik og variert musikk

Høre på ulik musikk

Høre på ulik musikk /tegne til en fortelling/tegne eller male til musikk

Bruk av musikkuttrykk som momenter for begrepslæring

Bruk av musikkuttrykk som momenter for begrepslæring

Bruk av musikkuttrykk som momenter for begrepslæring

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

Mål med fagområdet etikk, religion og filosofi i Tingeliten:

Barna blir kjent med ulike kulturer som er representert i barnehagen.                                           

Vi skaper gode holdninger hvor både barn og personalet aksepterer og viser interesse for hverandre.

Barna får kjennskap til, forstår og reflekterer over grunnleggende normer og verdier

Progresjonsplan:

1-2 år

3-4 år

Førskolebarna

Markering av høytider og tradisjoner som finnes i barnehagen – felles opplevelser, synge og oppleve stemning sammen

Markering av høytider og tradisjoner som finnes i barnehagen – felles opplevelser, synge og oppleve stemning sammen

Markering av høytider og tradisjoner som finnes i barnehagen – felles opplevelser, synge og oppleve stemning sammen

Øve på turtaking og å dele med hverandre.

Øve på turtaking og å dele med hverandre.

Øve på turtaking og å dele med hverandre.

Tilegne seg vaner for «skikk og bruk» eks. si hei – ha det – kan jeg få?

Tilegne seg vaner for «skikk og bruk» eks. si hei – ha det – kan jeg få?

Tilegne seg vaner for «skikk og bruk» eks. si hei – ha det – kan jeg få?

Bli kjent med ulike følelser, benevne følelser. Øve på og ta hensyn til hverandre og gjenkjenne følelser hos andre

Bli kjent med ulike følelser, benevne følelser. Øve på og ta hensyn til hverandre gjenkjenne følelser hos andre

Ta hensyn til hverandre, sette ord på følelser og behov. gjenkjenne følelser hos andre. Reflektere over egne handlinger.

Deler oss i mindre grupper

Delta på aldersgrupper

Delta på aldersgrupper og førskoleklubb

 

Bli kjent med barnekonvensjonen

Bli kjent med barnekonvensjonen

Markerer FN-dagen

Markerer FN-dagen

Markerer FN-dagen

Barnelitteratur om forskjellige familiesammensetninger

Barnelitteratur om forskjellige familiesammensetninger

Barnelitteratur om forskjellige familiesammensetninger

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

Mål med fagområdet nærmiljø og samfunn i Tingeliten:

Barna blir kjent med ulike kulturer som er representert i barnehagen.                                           

Vi skaper gode holdninger hvor både barn og personalet aksepterer og viser interesse for hverandre.

Barna får kjennskap til, forstår og reflekterer over grunnleggende normer og verdier

Progresjonsplan:

1-2 år

3-4 år

Førskolebarna

Markering av høytider og tradisjoner som finnes i barnehagen – felles opplevelser, synge og oppleve stemning sammen

Markering av høytider og tradisjoner som finnes i barnehagen – felles opplevelser, synge og oppleve stemning sammen

Markering av høytider og tradisjoner som finnes i barnehagen – felles opplevelser, synge og oppleve stemning sammen

Øve på turtaking og å dele med hverandre.

Øve på turtaking og å dele med hverandre.

Øve på turtaking og å dele med hverandre.

Tilegne seg vaner for «skikk og bruk» eks. si hei – ha det – kan jeg få?

Tilegne seg vaner for «skikk og bruk» eks. si hei – ha det – kan jeg få?

Tilegne seg vaner for «skikk og bruk» eks. si hei – ha det – kan jeg få?

Bli kjent med ulike følelser, benevne følelser. Øve på og ta hensyn til hverandre og gjenkjenne følelser hos andre

Bli kjent med ulike følelser, benevne følelser. Øve på og ta hensyn til hverandre gjenkjenne følelser hos andre

Ta hensyn til hverandre, sette ord på følelser og behov. gjenkjenne følelser hos andre. Reflektere over egne handlinger.

Deler oss i mindre grupper

Delta på aldersgrupper

Delta på aldersgrupper og førskoleklubb

 

Bli kjent med barnekonvensjonen

Bli kjent med barnekonvensjonen

Markerer FN-dagen

Markerer FN-dagen

Markerer FN-dagen

Barnelitteratur om forskjellige familiesammensetninger

Barnelitteratur om forskjellige familiesammensetninger

Barnelitteratur om forskjellige familiesammensetninger

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

Mål med fagområdet natur, miljø og teknologi i Tingeliten:

Blir kjent med barnehagens nærmiljø og historie                                            

Skape gode holdninger hvor både barn og personalet aksepterer og viser interesse for hverandre.

Barna oppmuntres til å medvirke i egen hverdag og utvikler tillit til deltakelse i samfunnet.

Progresjonsplan:

1-2 år

3-4 år

Førskolebarna

Bli kjent i og utenfor barnehagen. Dra på turer i nærmiljøet     

Dra på turer i nærmiljøet. Bli kjent med historiske områder

Dra på turer i nærmiljøet. Bli kjent med historiske områder

Bli trygg på seg selv, voksne og andre barn i barnehagen. Bli en del av et fellesskap og erfare å måtte ta hensyn til hverandre            

Bli trygg på seg selv, voksne og andre barn i barnehagen. Bli en del av et fellesskap og erfare å måtte ta hensyn til hverandre. Øve seg på å hevde seg selv i fellesskap med andre

Bli trygg på seg selv, voksne og andre barn i barnehagen. Bli en del av et fellesskap og erfare å måtte ta hensyn til hverandre. Lære å hevde seg selv i fellesskap med andre

Få erfaring med kollektivtrafikk

Få erfaring med kollektivtrafikk og bli kjent med trafikksikkerhet. Øve seg på å følge med i trafikken og i kollektivtransport

Få erfaring med kollektivtrafikk og bli kjent med trafikksikkerhet. Lære seg å følge med i trafikken og i kollektivtransport

Oppleve et fellesskap, ved at alle blir sett og hørt, f.eks gjennom samling            

Oppleve et fellesskap, ved at alle blir sett og hørt, f.eks gjennom samling, aldersgrupper og turer

Oppleve et fellesskap også gjennom førskoleklubben

Ha fellessamling for alle i barnehagen Ha fellessamling for alle i barnehagen Ha fellessamling for alle i barnehagen

Personalet er gode rollemodeller, vise at alle er like mye verd og at alle er like viktige for fellesskapet

Personalet er gode rollemodeller, viser at alle er like mye verd og at alle er like viktige for fellesskapet

Personalet er gode rollemodeller, viser at alle er like mye verd og at alle er like viktige for fellesskapet

 

Fremme likestilling og mangfold Fremme likestilling og mangfold Fremme likestilling og mangfold

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

Mål med fagområdet antall, rom og form i Tingeliten:

Vi bruker tid i hverdagen på matematiske begreper i daglig samtale og opplevelser med barna for å utvikle grunnleggende forståelse og erfaringer med disse begrepene.

Progresjonsplan:

1-2 år

3-4 år

Førskolebarna

Begynnende konstruksjonslek

Videreutvikle konstruksjonslek

Mer avansert konstruksjonslek

Sortere etter former og størrelse, ved bruk av f.eks. putteboks, ryddetid

Sortere etter former og størrelse, ved bruk av f.eks. putteboks, ryddetid.

Sortere etter former og størrelse, ved bruk av f.eks. putteboks, ryddetid.

Bli kjent med ulike former og størrelser

Øve på ulike former og størrelser. Lære å gjenkjenne og skape egne mønster.

Lære ulike geometriske former og størrelser. Lære å gjenkjenne og skape egne mønster.

Øve på ulike preposisjoner, over, under, ved siden av osv. Utvikle sin romforståelse

Øve på ulike preposisjoner. Utvikle sin romforståelse

Lære ulike preposisjoner, bruke mønster og symmetri. Utvikle sin romforståelse

Bli kjent med tallene 1-10, øve på telling

Bli kjent med tall 1-10, Parkobling

Bli kjent med tall. Lære om mengde og volum, utvikle tellestrategier.

Puslespill

Puslespill, spill

Spill, lage eget spill

Orienter seg i barnehagen, finne sin plass i garderoben, ved matbordet

Dekke på bord/tralle som ordensbarn

Dekke på bord/tralle som ordensbarn

Bruke kroppen til å fylle rom. (Hyller, kasser) Bruke kroppen til å fylle rom. (Hyller, kasser) Bruke kroppen til å fylle rom. (Hyller, kasser)

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

Som en lærende organisasjon jobber vi med kollegieutvikling, vi reflekterer om og evaluerer eget arbeid, vi bruker tid til debatt og verdikortspill, og vi benytter forskjellige veiledningsmetoder og praksisfortellinger. Vi bruker hverandres kompetanse og utvikler oss i fellesskap. Ansatte går på kurs og videreformidler informasjon man har lært på kurs.

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

Gjennom felles opplevelser ønsker vi å knytte førskolebarna sammen som en gruppe samt å styrke enkeltindividet, slik at de også står rustet til å knytte nye relasjoner i møte med skolen. Noen av disse opplevelsene bidrar til at barna lærer å lytte, konsentrere seg, ta egne valg og bli selvstendig i lek, ta imot beskjeder individuelt og i gruppe og øve på å samarbeide og vise empati. I tillegg skal barnehagen bidra til et godt grunnlag for læring og livsmestring. Læring foregår i det daglige samspillet med miljøet og andre mennesker. Det er nært knyttet til danning gjennom omsorg, lek og oppdragelse. Barna skal oppleve et innholdsrikt siste år i barnehagen, pluss at de skal etablere ressurser som gir et godt utgangspunkt for å mestre skolehverdagen. Vi legger til rette for en flott og spennende barnehagehverdag med varierte og læringsrike aktiviteter. 

Vi har en førskolegruppe en fast dag i uken med forskjellige temaer.

Førskolebarna får også et tilbud om å delta på svømmeopplæring i barnhagetiden og en egen avslutning på slutten av året.