Informasjonshefte
Abra Cadabra Kanvas-barnehage

Om barnehagen

OM OSS:

Abra Cadabra Kanvas-barnehage er en 4-avdelings barnehage som startet opp i mai 2006. Fra januar 2025 ble Abra Cadabra en del av den ideelle barnehagestiftelsen Kanvas. Vi holder til i et nytt og flott barnehagebygg i Mellomvegen på Ulve i nærheten av Frol skole. Vi ligger landlig til, men likevel sentrumsnært.

Vår åpningstid er 06.45/06.30 -16.30. Barnehagen åpner 0630 dersom foreldre melder inn behov for dette minimum tre virkedager i forkant.
 

VÅR VISJON:

Vi i Abra Cadabra Kanvas-barnehage mener barndommen er og skal være en magisk tid. Noe eget en kan se tilbake på med glede. En tid der gode opplevelser, trygge omgivelser og mange venner er hverdagen. Magien skjer, slik vi ser det, idet en utvikler seg, i samspill med andre lekende barn og voksne. Når en får lov, tid og anledning tilå være seg selv, får lov og tid til å utforske, leke, lære og utvikle seg. Barndommen skal være en tid der det kribler i magen og der mulighetene er uendelige.

Abra Cadabra ble til for å dyrke barndommens magiske vesen – et sted der de gode øyeblikkene og de spennende dagene er i flertall. Det er vårt utgangspunkt for å pirre barnas nysgjerrighet og gi grunnlag for livslang læring. 

BARNEHAGEÅRET 2025 – 2026:

Barnehageåret 2025-2026 vil avdelingene være delt i to småbarnsavdelinger (1-2 år) og to storbarnsavdelinger (2-6 år);

  • SMÅBARNSBASEN:
    • HOKUS: 12 BARN – 4 ANSATTE. Her jobber Elisabeth, Kjersti, Camilla og Mari.
    • SIMASALABIM: 9 BARN – 3 ANSATTE. Her jobber Marte, Karine og Toril.
  • STORBARNSBASEN:
    • POKUS: 16 BARN – 3 ANSATTE. Her jobber Lena, Bjørn og Stine.
    • FILIOKUS: 16 BARN – 3 VOKSNE. Her jobber Linn Beate, Grete og Enver.
  • I tillegg har vi Anja som vil være litt på alle avdelinger.

 

KONTAKTINFO: 

Telefon: 74056090

Epost: abracadabra@kanvas.no

 

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

 

De fleste som starter i barnehagen er rundt 1 år når de starter, og starter derfor på småbarnsavdelingene. 

På småbarn vektlegges det RO og HVERDAGSKVALITET. En god morgen, en god frokostsituasjon og gode overganger skaper en god og trygg start på dagen. En god start på dagen gir også et godt utgangspunkt for resten av dagen. 

Småbarnsavdelingene ta bevisste valg i forhold til aktiviteter i hverdagen, og tilvenning, tilknytning, gode og rolige dager, trygghet og omsorg vil alltid ha hovedprioritet. Hverdagsrutinene tar den tiden det tar, og aktiviteter vi har planlagt skal ikke gå utover kvaliteten i hverdagsrutinene. Vi planlegger for det spontane, og er opptatt av å GRIPE ØYEBLIKKET & MULIGHETENE SOM OPPSTÅR.

Barna skal gå i barnehagen i mange år, og vi trenger ikke, og skal ikke gjøre ALT det første året. Det første året i barnehagen handler om trygghet og omsorg, å bli kjent med og trygg på andre barn og voksne, få dekt sine behov for trygghet, omsorg, mat, søvn, leik osv. For de minste er hverdagen og dens aktiviteter mer enn nok, så lenge det er kvalitet over det vi gjør.

Når barna kommer på storbarnsavdelingene er det fortsatt trygghet, tilknytning og kvalitet over hverdagsrutinene våre som har hovedfokus. Men når barna går på storbarnsavdelingene vil de oppleve mer, utforske på nye måter, ha mer utetid, mer samlek med andre og utvikle relasjoner og vennskap gjennom lek og samspill. Dette er en naturlig utvikling som kommer etterhvert som barna blir større, og vi tar alltid utgangspunkt i barnas behov.  

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Informasjon om oppstartsdato:

Dette sendes ut i et velkomstbrev som dere mottar på epost så snart neste barnehageårs avdelinger er klare. 

 

Kontaktperson:

Første dag vil dere få en kontaktperson. Kontaktpersonens oppgaver vil være å:

  • ønske velkommen
  • vise rundt i barnehagen
  • presentere de andre ansatte på avdelingen
  • tilbringe tid og bli kjent med barnet og foreldrene
  • snakke med foreldrene om barnehagens innhold, svare på spørsmål, gi råd og veiledning
  • hjelpe barnet inn i samspill og lek med andre barn
  • sitte ved samme bord å spise
  • lære barnet rutiner og regler etterhvert som de dukker opp
  • avgjøre sammen med foreldre når de kan gå og når de kan komme tilbake. 

Tilvenningsdager:

Vi setter av tre dager der hovedfokus er oppstart og tilvenning for det nye barnet.

  • 1. dag: ca. 2 timer. Kommer kl. 0930. Foreldre er i barnehagen og i nærheten hele tiden. 
  • 2. dag: ca. 4 timer. Kommer kl. 0930. Personalet overtar mer ansvar for barnet. Foreldre kan dra en tur hvis man ser at det vil gå fint, men må være tilgjengelig for å komme tilbake på kort varsel. 
  • 3. dag: Barnet kan leveres til vanlig tid, og foreldrene kan gå etter en stund. Henting etter avtale.

Det anbefales at man tilstreber å ha kortere dager i starten, da det er krevende for et lite barn å starte i barnehagen. Vår erfaring viser at kortere dager gjør at barnet blir raskere trygg og det sjeldnere kommer sterke reaksjoner på oppstarten. 

 

Mat:

De to første dagene trenger ikke barnet ha med matpakke, da det kommer etter frokosttid. Fra dag tre må det ha med frokost hvis det skal spise det i barnehagen. All annen mat får det i barnehagen.

 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Startsamtalen gjennomføres som regel på dag to eller tre i tilvenningen. Personalet gjør avtale med foreldrene første dag på når startsamtalen gjennomføres.

Det settes av 30 min til samtalen, og det er ønskelig at foreldrene har tenkt gjennom punktene i startsamtalen i forkant. 

 

Praktisk info

Klær og utstyr

I barnehagen er det viktig å ha klær til all slags vær. Dette er nødvendig for at barna skal kunne trives ute rett og slett – det er ikke gøy å fryse, bli våt eller bli for varm.

Klær og utstyr barna trenger hele året:

  • 2 sett med skiftetøy; body, strømpebukse, genser, t-skjorte, sokker, regntøy og støvler
  • Drikkeflaske
  • Vogn m/seler, vognpose –  etter avtale med bhg. 
  • Smokk/kos – for de som bruker det

Utstyr som trengs høst/vinter/vår:

  • Ull-/fleecegenser/bukse
  • Ullsokker
  • 2-3 par votter
  • Tynn lue, varm lue
  • Hals/buff
  • Vinterdress/parkdress
  • Varme støvler/cherrox
  • Gode, varme vintersko
  • Kuldekrem

Utstyr som trengs på sommeren:

  • T-skjorter, shortser
  • Joggesko
  • Solhatt/caps/skaut
  • Solbriller
  • Solkrem

NB: Alle eiendeler som tas med til barnehagen merkes med navn!

Bringe og hente

GREIT Å VITE

  • Barnehagens åpningstid: 0630/0645 – 1630. Ved behov for åpningstid 0630 skal det meldes inn på opppholdstid inne på Mykid senest 3 virkedager før. Det er greit å endre om man ikke får behov likevel, men gi oss beskjed også på SMS. 
  •  
  • Oversikt over klær og utstyr: Vi ønsker at klær i garderoben tas med hjem hver fredag, slik at dere foreldre har en oversikt over hva barnet faktisk har av klær og utstyr i barnehagen. 
  •  
  • Ved sykdom eller vanlig fridag: Gi beskjed via Mykid så tidlig som mulig, og seinest kl. 0845. Om dere vet det kvelden før er det ønskelig at dere registrerer det på Mykid, da det er viktig for planlegging og organisering av dagen.
  •   
  • Kjernetid: Vi har ingen fast kjernetid i barnehagen, og om dere ønsker å komme litt utpå dagen er det helt greit. Men gi oss da beksjed om det på Mykid.
  •  
  • Lån av barnehagen: Det er muligheter for å låne barnehagen som man ønsker det, f.eks. til bursdager, sosiale treff i regi av foreldre, bakedager, gjenbruksdag el.l. Ta kontakt med daglig leder for å avtale dette!
  •  
  • Dugnad: På vårparten arrangeres det dugnad for foreldre, der det vil være ulike arbeidsoppgaver ut fra behov. Dette er en sosial møteplass der foreldre blir bedre kjent med hverandre på tvers av avdelinger, barns alder og kjønn. Dugnaden ledes av foreldrerepresentantene. 

 

 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

MAT I BARNEHAGEN

Hos oss har barna med seg frokost om de vil spise det i barnehagen. Frokosten avsluttes kl. 0815, så barn som kommer etter dette må spise hjemme. De øvrige måltidene holder barnehagen med. Vi har smøremåltid hver dag der det er fokus på sunn og variert kost, og der frukt og grønnsaker alltid skal være representert på bordet. 

I Abra Cadabra barnehage jobber vi med MATMOT. Det vil si å ha mot til å utforske og smake på ny type mat for barna. Vi prøver lære barna å ha positivitet og nysgjerrighet for å prøve å smake på ny mat, for eksperimentering av maten. Hva lukter den? Hvordan ser den ut, hva ligner den på? Hvordan smaker den?

Under måltidet har vi fokus på tilgjengelighet og mulighet for å smake og kjenne på ulike grønnsaker og frukter. Noen barn trenger lengre tid før de vil smake, og da er det viktig at grønnsakene/frukta er tilgjengelig. Vi har alltid noen basisgrønnsaker som alltid er på fatet, samtidig som vi varierer med andre innspill over litt tid. Gjennom å tilby rikelig med frukt og grønt, bidrar vi til FEM OM DAGEN, og et sunt og næringsrikt kosthold.

Måltidene i barnehagen skal være preget av matglede. Det kan handle om at man sitter sammen med andre, har fine samtaler under måltidet, tørre å smake på noe man synes er litt skummelt, spise mat man har vært med å forberede/tilberedt og å spise mat ute på tur.

 

 

 

Tur

Barnehagen har egen buss. Denne er det de største som benytter seg av, og da går turen ofte til Stiklestad, Vulusjøen, Torsbustaden, Skånes og Røstad. Her får barna oppleve både fjell, fjære, skog og nærmiljø.  

De som er litt yngre på storbarnsavdelingene går på turer i nærområdet, til f.eks. Ulve, Ness-skogen, Frol skole og Heir-skogen.

Småbarnsavdelingene går på spontane trilleturer i nærområdet, da de trenger å ta enda mer hensyn til soving, mat, og det å skape trygge og gode dager for barna. 

Når barna skal på tur er det som regel avreise fra barnehagen kl. 0930. Barna må da være i barnehagen i god tid før dette. Om man trenger å komme senere, gjør man avtale med personalet om levering på turmålet. 

Bursdagsfeiring

Hos oss ønsker vi ikke at bursdagsfeiring skal handle om at man må spise noe, men at det er barnet som får være i fokus denne dagen. Derfor har vi ingen spesielle matretter eller kosemat som barnet kan velge mellom når det er bursdagsfeiringer hos oss. Vi har alltid ei bursdagssamling for barnet der det får være i hovedfokus, og krone, ballong og "raketter" hører alltid med! 

NB! Når barn skal invitere andre barn til bursdagsfeiring på fritiden, kan invitasjoner leveres ut i hyllene i barnehagen. Men husk da at man ikke utelater ett eller to barn – inviter f.eks. alle i samme årskull, alle på samme avdeling, begge storbarnsavdelingene el.l. Om dere er usikre på hvem som er i samme årskull, avdeling el.l., så ta kontakt med personalet så får dere hjelp til å finne ut det.  

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Barnehagen har stengt:

  • 6 planleggingsdager i løpet av året (likedan som Levanger kommune)
  • hele julen f.o.m. 24.desember t.o.m. 1. januar
  • onsdag før skjærtorsdag
  • tre uker i juli (som regel uke 28, 29 og 30)

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Allmenntilstand: Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Det er mer krevende for et barn som ikke er i form å være i barnehagen enn å være hjemme. Barnehagen kontakter foreldre for henting dersom barnet får nedsatt allmenntilstand i løpet av dagen. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen både inne og ute. Barnet skal ikke ha feber.

Smittevern: Foreldre og barnehagen må sammen ta ansvar for å begrense smitte og sykdom hos barn og ansatte. Viktige tiltak er:

  • God håndhygiene ved levering og henting. Alle barn, ansatte og foreldre vasker hendene når de kommer til og går fra barnehagen.
  • Barnehagen gjennomfører gode hygiene- og renholdsrutiner gjennom dagen i stellesituasjoner, måltider, etter utetid mm.
  • Syke og smittsomme barn holdes hjemme.
  • Barn med akutt diaré/omgangssyke kommer tilbake til barnehagen 48 timer etter at de har blitt symptomfrie.
  • Barnehagen informerer foreldre ved utbrudd av smittsomme sykdommer. Ved utbrudd av alvorlig smittsomme sykdommer gis informasjon i samarbeid med helsemyndigheter.

Taushetsplikt: Personalet har taushetsplikt, noe som innebærer at de ikke kan svare på hvem som har hvilken sykdom.

Barn med oppkast kan komme tilbake 2 døgn (48 timer) etter at de har blitt symptomfrie.

Barnet skal ikke sendes i barnehagen etter å ha tatt febernedsettende medikamenter på morgenen. 

Barnehagen legger ikke ned barn som har feber til soving i vogn. 

 

Medisiner

Barnehagen har ikke formell kompetanse i medisinhåndtering. Av hensyn til barnas sikkerhet og for å unngå feilmedisinering, ber vi om at all medisinering skjer hjemme, så langt det lar seg gjøre. Dette gjelder også reseptfrie legemidler.

Dette innebærer:

  • Ta opp med barnets lege at medisiner bør kunne gis i hjemmet utenom barnehagetiden.
  • Dersom barnet må ha medisiner i løpet av dagen (for eksempel ved kronisk sykdom), skal foresatte alltid fylle ut skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem av de ansatte som kan gi medisiner. Skjemaene finnes i MyKid.
  • Ansatte som skal gi medisiner må få nødvendig opplæring av foreldrene. Dette gjelder også akuttmedisiner (som for eksempel EpiPen eller astmamedisin).

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Dere vil oppleve at det i perioder vil være mer vikarer på huset fordi det alltid kommer runder med sykdom, feriedager og uforutsette ting. Vi tilstreber å legge ut en kort presentasjon av nye vikarer på Mykid, og skriver så langt det lar seg gjøre inn på kalenderen hvem som er vikar de enkelte dagene. Ta gjerne en prat med våre dyktige vikarer ved levering og henting. 

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

Dagsrytmen for både både småbarn og storbarn er grunnmuren i arbeidet vårt. Den skaper forutsigbarhet i hverdagen, noe som igjen skaper ro og trygghet for barna.

Samtidig er dagsrytmen alltid justerbar, og vi må hele tiden ta utgangspunkt i barnas og barnegruppas behov. For de minste er det for eksempel måltider og soving det som styrer dagen, mens for de største er det kanskje deres interesser i å fordype seg i noe som legger føringer for dagen. 

I Abra Cadabra jobber vi hele tiden etter prinsippet om at små grupper gir mer ro og tryggere omgivelser for barna. Personalet får mulighet til å være tettere på når antallet barn i gruppa er mindre. Derfor deler vi barnegruppene innad på avdelingene i mindre grupper hver dag. Dette ser vi på som en arbeidsmåte for å bedre kunne støtte barns lek og læring, utvikling og trygghet. 

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Foruten daglig kommunikasjon med dere foreldre ved levering og henting, foregår mye av kommunikasjonen via Mykid. 

Personalet bruker Mykid slik:

  • Sender ut SMS/melding med ulik informasjon
  • Registrerer levering- og hentetidspunkt for barna
  • Legger inn beskjeder om barnet som gis av dere foreldre
  • Registrerer sovetider
  • Gir beskjed om påfyll av bleier, klær o.l. 
  • Legger ut informasjon hva som skal skje på kalender
  • Legger ut månedsbrev og andre nyhetsbrev til foreldre

Vi ønsker at dere foreldre bruker Mykid til å:

  • Legge inn fravær (sykdom, fri, ferie)
  • Legge inn beskjeder om barnet deres
  • Legge inn beskjed om noen andre skal hente barnet deres
  • Registrere forventet oppholdstid
  • Lese mpnedsbrev og annen informasjon som legges ut på kalender og nyhetsbrev
  • Melder dere på utviklingssamtaler og andre arrangementer

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Utviklingssamtaler gjennomføres høst og vår hvert år, og er et tilbud som foreldre kan benytte seg av. 

Dere vil i forkant av utviklingssamtalen motta hovedpunktene som vi ønsker å snakke om. Det settes av 30 min pr. samtale, og det vil være en av pedagogene som jobber tett på barnet som gjennomfører samtalen. 

Vi anbefaler som hovedregel at barn med to heimer har to ulike samtaler. 

 

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Samarbeidsutvalget i Abra Cadabra består av:

  • Foreldrerepresentanter:
    • Irmelin Soligard Sæternes
    • Nina Hogstad
    • Lise Laugsand-De Lange (vara)
  • Ansatterepresentant:
    • Grete Johansen
  • Daglig leder:
    • Kristin Lyngstad

Det velges som hovedregel én ny foreldrerepresentant hver høst, slik at det alltid sitter noen i foreldreutvalget som har vært med tidligere. 

 

Oppgaver til Samarbeidsutvalget:

  • Diskutere saker som angår barnehagen som helhet. Saker om enkeltbarn skal ikke diskuteres i SU. 
  • Godkjenne årsplan
  • Være bindeledd mellom foreldregruppa og barnehagen

Oppgaver for foreldrerepresentantene:

  • Ansvarlig for gjennomføring av dugnaden i samarbeid med daglig leder

 

Dugnad

Dugnad gjennomføres i mai hvert år.

Arbeidsoppgaver vil variere fra år til år, og vil i hovedsak være "våroinn", enkelt vedlikehold, maling og flikking, tilføre lekemiljøet nye ting osv. 

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Her kan dere lese resultatene fra Foreldreundersøkelsen 2025.

 

Årshjul