Informasjonshefte
Akersveien Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Om barnehagen

Akersveien Kanvas-barnehage ligger idyllisk plassert i rolig område rett ved Gamle Aker kirke og Telthusbakken i bydel St.hanshaugenog har 3 avdelinger med barn i alderen 1-6 år. Avd. Luna har småbarnsplasser med barn fra 1-2 år, Tellus har en kombinasjon med barn i alderen 2-3 år og Solis har storebarnsplasser med barn fra 4-6 år.

Barnehagen har 14 ansatte, 1 daglig leder, 6 ped.ledere, en fagarbeider og 6 assistenter. Vi er en engasjert og mangfoldig personalgruppe bestående av 4 menn og 10 kvinner. Vi har god aldersspredning samt ullike ressurser og interesser som kommer barna til gode.

Vi har 3 ped.ledere som er øvingslærere for barnehagelærerstudenter og vi er godkjent lærlingebedrift.

Vi har et variert uteområde og vi har vår egen akebakke. Med vår sentrale beliggenhet blir det veldig mange spennende utflukter og alle barnegruppene går på tur en gang i uka. Barnehagen har et eget formingsrom som alle avdelinger disponerer.

Kuben er et realfagsområde soma alle Kanvas-barnehagene disponerer. Vi er nærmeste nabo og har port direkte til Kuben området. 

Barna får servert et måltid hver dag samt frukt og grønt. Måltidene varierer mellom varm mat, grøt, smøremåltid og korn med yoghurt. Vi er opptatt av at maten skal være sunn, god og variert. Barne spiser også  ett til to matpakkemåltider hver dag.

 

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Dere vil få tilsendt ern "tilvenningsbok" med viktige detaljer rundt den første tiden i barnehagen.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Små barn har et grunnleggende behov for å føle seg trygge og det gjør de når de er sammen med voksne de kjenner og har en nær og positiv relasjon til. Noen barn trives i barnehagen fra første stund. For andre kan det ta tid å bli helt trygg på de ansatte og den andre barna i barnehagen.Derfor må tilknytningsfasen alltid tilpasses det enkelte barnet. Vi vil i samråd med dere legge opp til en tilknytningsperiode som er best mulig for deres barn.

I forkant av barnehageoppstart tildeler vi hver enkelt barn en eller to kontaktpersoner. Vi anbefaler at alle barn får en rolig start i barnehagen med kortere dager de første ukene. 

Det å ha en primærkontakt å forholde seg til i begynnelsen kan gjøre hverdagen mer forutsigbar og denne personen har ansvar for å gradvis introdusere det nye barnet til de forskjellige rommene, de andre barna  og de og det øvrige personalet. Vi tar derfor idividuelle hensyn og snakker med dere foreldre om det.

Dersom dere er usikre på noe er det viktig at dere tar det opp med oss. Vi kan sende meldinger eller ringe dere underveis for å fortelle hvordag det går.

Når barna bytter avdeling har vi en intern tilvenningsplan, dvs at de besøker den nye avdelingen flere ganger før oppstart og i juni har vi en egen tilvenningsuke der de er på ny avdeling hele uka.

 

DAG 1 – 1 time (kl.10.00 – 11.00)    

Denne dagen er barnet i barnehagen i en time sammen med mamma og/eller pappa.  Du kan forvente at garderobeplassen står klar med barnets navn og plass er satt av til barnas bleier. Denne første dagen er det viktig for oss å kunne presentere en rolig og trygg atmosfære, og legger derfor opp til en frileksituasjon med det nye barnet, mamma og/eller pappa, primærkontakten og kun en liten gruppe barn.

HUSKELISTE – DAG1:

  • Fyll ut opplysninger i Mykid (personopplysninger, samtykke ifht bilder mm.)

 

 

DAG 2 – 2 timer (kl.10.00 – 12.00)

På den andre dagen utvider vi tiden slik at barnet er i barnehagen i ca 2 timer. Det vil som dagen før være frilek i liten gruppe, men denne dagen vil vi også begynne så smått med rutinesituasjoner som bleieskift og måltid. Også denne dagen vil vi ha mamma og/eller pappa til stede hele tiden barnet er i barnehagen, for å kunne vise barna med tilstedeværelse og kroppspråk at dette er en fin plass å være. Dette ser vi er veldig viktig for barnas trivsel! Når vi er ferdige å spise formiddagsmåltidet går dere hjem.

HUSKELISTE – dag 2:  

  • Ta med en pakke bleier (helst ikke trusebleier)

 

DAG 3 – 3–4 timer (kl.10.00 – 14.00)  

Den tredje dagen vil være barnets første dag alene i barnehagen uten mamma og pappa. Vi anbefaler at dere setter dere ned i ca 10-15 minutter slik at barnet kan slå seg litt til ro i rommet og kanskje sette igang med en aktivitet før dere drar. Avskjeder kan være såre både for barn og foreldre, og dette er normalt. For å kunne vise forutsigbarhet i også denne situasjonen har vi en egen fremgangsmåte ved avskjeder som er beskrevet senere i dokumentet. Dette vil vi også snakke om før vi sier hadet til hverandre. Vi vil ringe eller sende melding for å beskrive hvordan det går, og anbefaler at dere ikke drar så langt ifra barnehagen i tilfelle det blir vanskelig for barnet. Om barnet signaliserer at det ikke er klart for å være alene helt enda er dere da tilgjengelig til å komme tilbake, og da prøver vi på nytt dagen etter.  Som de to forrige dagene vil vi tilrettelegge til frilek i liten gruppe, og nå får primærkontakten ansvar for å skifte bleie, sitte med barnet når vi spiser og legge barnet i vognen sin etter måltidet. Vi ringer når barnet har sovnet og avtaler å hente rundt den tiden barnet pleier å våkne igjen etter formiddagsluren.

HUSKELISTE – dag 3:

  • Ta med skifteklær som kan ligge i barnehagen (se egen liste)
  • Ta med vogn som barnet kan sove i i barnehagen
  • Ta med mobiltelefon (slik at vi kan holde kontakt i løpet av dagen)

 

DAG 4 OG 5 (fra 10.00 –  )

Disse første dagene alene anbefaler vi dere å komme klokken 10, eller ved behov avtale med primærkontakten mulighet for å kunne bringe tidligere. Dette er pga. avdelingens vaktordninger, der vi har bedre muligheter til å dele oss i mindre grupper når vi er fullbemannet. Denne inndelingen i mindre grupper opplever vi å være en ekstra trygghet i begynnelsen.

De første ukene etter at små barn har begynt å være alene i barnehagen, synes å være særlig krevende for dem. I denne perioden vil vi ha fokus på rolige og forutsigbare aktiviteter der det å bli kjent vektlegges. Vi vil ikke planlegge mange voksenstyrte aktiviteter, prosjekter eller turer i starten, men heller være sensitive og engasjerte sammen med barna og delta i deres lek. På den måten blir vi kjent med hverandre på barnas premisser. Vi vektlegger kvaliteten på kontakt, hverdagsrutiner og lek det første halve året. Vi gjør også oppmerksom på at helger, ferier og sykdom kan kreve en ny tilvenningsperiode.

 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

 

 

 

Praktisk info

Klær og utstyr

Klær etter vær og forhold er viktig for å ha en god dag i barnehagen. Kle barnet i praktiske klær, og sørg for å ha ekstra skift i skapet. Det er viktig at barna har klær i barnehagen som tåler variert bruk. Det er også viktig at de klærne som ligger i barnehagen kan brukes i barnehagen. Det er viktig at dere rydder garderobehyllen på fredag og evt. tar med skittent tøy hjem for vask.

HUSKELISTE PÅ KLÆR/UTSTYR

HELE ÅRET:

•    Egen merket vannflaske 
•    Tøfler/sandaler
•    Ekstra undertøy/bodyer
•    Ekstra bukser og genser
•    Ekstra sokker
•    Ekstra strømpebukse

•    Utedress
•    Varm fleecegenser og bukse for kalde dager
•    Regntøy
•    Støvler

•    Vogn (sove i barnehagen)
•    Kosedyr, evt. smokk ved soving (hvis barnet bruker det)
•    Regntrekk og myggnett

VINTER:

•    Lue og votter
•    Voksipose / Ullteppe / Helseteppe

SOMMER:

•    Lett teppe til vognen
•    Solhatt ( på varme dager)
•    Husk å smøre inn barnet med solkrem før de kommer til barnehagen, så smører vi et ekstra lag på ettermiddagen.

Husk å merke alle klær (inkl sokker, body ol.) smokker, vogn og utstyr t

Bringe og hente

Bringe og hente i barnehagen

Avdelingen skal alltid ha beskjed på melding dersom det er fravær eller sen levering innen kl.9.00 eller så fort som mulig. For å få en fin og rolig start på dagen, ønsker vi at alle foreldre følger barnet sitt inn på avdelingen for å bli møtt av en voksen. Slik kan vi utveksle informasjon om praktiske ting som søvn, klær, mm. Noen ganger kan avskjeden være litt vanskelig å da er det viktig at barnet blir møtt av en voksen som kan ta i mot når du går. Mange barn synes det er godt med faste ritualer ved avskjed og da er det fint at dere avtaler dette med personalet. Det er viktig at dere er forsøker å være i barnehagen inne 16.45 slik at vi får tid til å utveksle informasjon og at barna får en rolig avslutning på barnehagedagen. Dersom du skulle være forhindret fra å komme i tide er det viktig at du ringer og informerer.

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Måltider og kosthold

Barn spiser mange av sine måltider i barnehagen og disse måltidene er derfor av stor betydning for barns utvikling og helse. I Kanvas-barnehagene settes det av god tid til måltidene for å gi barna god tid til å spise seg mette, og for å gi dem en god måltidsopplevelse. Måltidet i Kanvas er en viktig læringsarena hvor barn og ansatte samtaler om ulike tema, og hvor barns deltagelse og nysgjerrighet står sentralt. Når barn spiser sammen med voksne som er gode rollemodeller, vil det kunne bidra positivt til barnas spisevaner – som å kjenne etter om man er mer sulten, og å smake på nye matvarer. Spisevaner etableres ofte tidlig i livet og har en tendens til å vedvare. Tilrettelegging for sunne spisevaner og et variert kosthold i barnehagen bidrar til å dekke barnas behov for næringsstoffer, samtidig som det bidrar til å legge et godt grunnlag for god helse.

I Kanvas serverer vi mat og drikke i tråd med Helsedirektoratets kostråd og følger deres nasjonale faglige retningslinjer for mat og måltider i barnehagen. 

Med dette som utgangspunkt har Kanvas-barnehagene følgende overordnede retningslinjer for måltidene:

  • Det skal tilbys et sunt og variert kosthold til barn og ansatte
  • Maten skal «fargelegges» med grønnsaker, frukt og bær
  • Kaker, kjeks og liknende, samt søte drikker, bør unngås

Alle avdelinger har servert lunch hver dag. Vi serverer varm mat bestående av fisk, kylling, kjøtt, vegetar en gang i uken. Alle avdelingene serverer kjøleskapsgrøt/havregrøt en gang i uka og videre yoghurt naturell med korn en gang i uka. Alle avdelinger serverer ellers smøremåltid og frukt og grønt hver dag. Dersom barnet skal spise frokost i barnehagen skal de ha mat til to måltider i matboksen, frokost og ettermiddagsmat. Vi anbefaler at matboksen inneholder sunn og ernæringsrik mat og at den inneholder frukt og grønt. Barna er med å tilberede maten og dekke bordet og vi er opptatt av at alle barn skal ha positive opplevelser ved måltidet.

Tur

Turer

Hvert barn går på tur en gang i uken. Vi deler opp i grupper når vi går på tur og vi har et variert innhold på turene. Vi har fine tur-mål i nærområdet og vi tar også lengre turer med buss. På turdagen er det viktig at barnet kommer i barnehagen senest 9.30.

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Barnehagen holder sommerstengt i uke 28,29 og 30. I romjul, påske og to uker i sommer har vi begrenset åpningstid fra 8.30-16. Onsdag før skjærtorsdag i påsken har vi stengt. Dersom vi har 5 barn eller mindre på meldt i romjul undersøker vi om dere kan finne andre løsninger.

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Dersom barnet ditt er sykt skal vi ha beskjed på melding så fort som mulig. Dersom barnet blir sykt i barnehagen ringer vi og ber deg komme så fort som mulig. I perioder med smittsomme sykdommer har vi hyppigere renhold av leker, utstyr, håndtak mm. Vi anbefaler at barnet har en feberfri dag hjemme før det kommer tilbake til barnehagen. Selv om allmenntilstanden virker fin hjemme, er det mye mer krevende for barnet å være i barnehagen. Vi ønsker ellers at alle barn og voksne vasker hendene/eller bruker antibac før de kommer inn på avdeling og før de drar hjem. 

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

 

 

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Bemanning

Vi har åpningstid fra 7.30-17 og vi har normalt 3 tidligvakter på huset og 3 senvakter. mellomvaktene strekker seg fra 8.15-15.45 til 9.-16.30. Alle arbeider 7,5 timer om dagen. Ved fravær ser vi først på mulige interne løsninger som å sende en voksen til en annen avdeling eller sende noen få barn til en annen avdeling. Dersom det er større fravær på huset setter vi inn våre egne vikarer, evt benytter vi oss av vikarbyrå.

I romjul, påske og to uker i sommer har vi begrenset åpningstid fra 8.30-16.

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Kommunikasjon mellom foresatte og barnehagen

Personalet legger ut informasjon ukentlig på Mykid  og vi forventer at dere foreldre holder dere oppdatert jevnlig. Det er bilder og informasjon, oppdatering av månedsplan, periodeplan og aktiviteter m.m. Dere registrerer også barnets ferie på Mykid. Vi bruker nyhetsbrev for å informere og vi legger også referat fra foreldremøter og Su møter her. Dersom noe haster sender vi e-post eller SMS via Mykid.

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Alle nye foreldre i Akersveien har startsamtale med en ped.leder som har ekstra ansvar for ditt barn. Dette skjer som regel i løpet av de første ukene dere er i barnehagen.

 

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Su-representantene blir valgt på høstens foreldremøte og Su har 2-3 møter i året.

Dugnad

Vi har dugnad med foreldre og personalet i mai og i oktober. Det er mest arbeid utendørs men også noe innendørs. Man velger en av to påfølgende dager.

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Vi har vanligvis høy svarprosent i Akersveien og det er viktig for oss.

 

Årshjul

6. feb 2025

Vi markerer samisk dag

28. feb 2025

Planleggingsdag, barnehagen er stengt

7. mar 2025

Sirkus på Solis!

20. mar 2025

Foreldrerådsmøte

11. apr 2025

Gul frokost for barn, foreldre og personal

14-15. apr 2025

Åpningstid 8.30-16

16. apr 2025

Barnehagen er stengt

9. mai 2025

Planleggingsdag, barnehagen er stengt

12-13. mai 2025

Dugnad valgfri dag

16. mai 2025

Vi går i 17.mai-tog

30. mai 2025

Planleggingsdag, barnehagen er stengt

12. jun 2025

Sommerfest og avslutning for førskolebarna

7-25. jul 2025

Barnehagen holder sommer stengt i uke 28,29 og 30 (uke 27 og 31 åpningstid 8.30-16)