Informasjonshefte
Haukedalsmyra Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Haukedalsmyra Kanvas-barnehage åpnet i 1990 og ligger i naturskjønne omgivelser i Morvik/Åsane. 

Vi er organisert i to fløyer. Småfløy består av to småbarnsavdelinger med barn i alderen 0-3 år. Storfløy består av to storbarnsavdelinger i alderen 3-6 år. Tilsammen er her 64 barn. Totalt har vi 15 årsverk i grunnbemanningen. 

Våre avdelinger :

  • Veslefrikk (0-3 åringer)
  • Askeladden (0-3 åringer)
  • Bukkene Bruse (3-6 åringer)
  • Tyrihans (3-6 åringer)

Åpningstiden vår er: kl.07.00-16.30

Barnehagens hovednummer er 40630408

Epost: Haukedalsmyra@kanvas.no

Vi er også på Haukedalsmyra Kanvas-barnehage Her gir vi korte innblikk i hverdagen vår.

Velkommen til Haukedalsmyra Kanvas-barnehage!

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

​​​​​

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Overgangen fra hjemmet til barnehagen skal ikke oppleves som et brudd, men som en utvidelse av muligheten for kontakt og nye erfaringer. Hvor lang tid dette tar og hvordan barn og foreldre oppnår trygghet, er ulikt fra barn til barn og foreldre til foreldre.

I Haukedalsmyra setter vi av 3 dager tilvenning sammen med dere foreldre. Her starter man gjerne bare med et par timer, for så å øke gradvis i dialog med dere foreldre. De første ukene betegnes likevel som tilvenningsperiode, og det er dette som er vårt fokus med de minste barna det første halve året. De fleste arbeidsplasser tilbyr tre dager fri fra jobben til tilvenning i barnehagen, vi forsøker derfor å tilrettelegge for dette dersom behov. Dere bør dog være forberedt på at noen barn vil ha behov for lengre tilvenning, og det er derfor fint om foreldrene har anledning til å justere antallet av tilvenningsdager etter barnets behov. Vi anbefaler at dere så langt som mulig tilrettelegger for at barnet får ha kortere dager de første ukene.

Noen barn bruker kort tid på tilvenning, andre barn er mer sensitive og bruker lengre tid på å venne seg til alt det som er nytt. Det aller viktigste er å etablere trygghet til nye tilknytningspersoner på en god måte, derfor må noen foreldre regne med å være til stede flere dager enn minimumsdagene. 

Når dere kommer til barnehagen vil dere bli møtt av barnets primærkontakt som har ansvar for å hjelpe barnet til rette på avdelingen og følge opp barnet i hverdagen. I den første tiden vil det være primærkontakten som har mest med barnet å gjøre. Dette er viktig for at barnet skal føle seg trygt i de nye omgivelsene. Små barn har god kapasitet til å knytte til seg flere voksne – men det er ikke barnets oppgave å lykkes i dette – her er det vi voksne som skal være sensitive. Det er en viktig oppgave å kunne tilpasse seg det enkelte barn. Vi skal fremstå som ansvarlige voksne som stiller tilpassede krav og forventninger. 

Noen dager kan barnet ditt gråte når du skal gå om morgenen og det er ikke alltid så kjekt å gå fra det – men husk at du gjerne må ringe oss for å høre hvordan det går. Vi er her for dere.  En ”myk” oppstart er viktig for de fleste små barn – så om du har anledning til å la barnet få litt korte dager de første par ukene, kan det være en stor fordel for barnet. 

Vi har oppstartsamtale med foreldre i den første perioden. Her får dere god mulighet til å komme med spørsmål og forventninger til barnehagen. Det er viktig å huske på at det kan være mange som begynner samtidig. Fint om dere foreldre kommer inn med barnet om det ikke kommer en voksen ut i garderoben. Det kan komme mange samtidig det er viktig å sette av tid i bringesituasjonen spesielt den første tiden mens flere fremdeles er under tilvenning.

Tips om å ta avskjed:

  • Si klart fra til barnet når du/dere skal gå fra barnehagen.

  • Lag gjerne avskjedsrutiner, som for eksempel vinke gjennom vinduet.

  • Dersom deres barn begynner å gråte er det lurt å rådføre seg med en i barnehagen.

  • Dersom du/dere tar avskjed på en bestemt men hyggelig imøtekommende måte, vil det være bedre for barnet enn om dere oppfattes som usikre.Si for eksempel : Ha det vennen, gleder meg til å se deg igjen.

  • Si ifra dersom du/dere trenger hjelp med avskjed.

  • Av erfaring slutter barnet å gråte når foreldrene er ute av syne.

  • Vi vet at det kan føles vanskelig, og ring gjerne for å høre hvordan det går. Vi kan også sende melding.

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Praktisk info

Klær og utstyr

Alle barn har sin faste plass og sin hylle i inne garderoben. Der ligger det tøyet som skal brukes samme dag og byttetøy, som for eksempel lue, sokker, varme gensere osv. På knaggene i utegarderoben henges sekk, utedresser, regntøy og jakken på merket plass samt sko og støvler settes på merket plass på skohylle/stativ samme sted. Vi går ikke inn med støvler og skitne sko i inne garderoben fordi barna garderoben også brukes til lek og aktivitet, og er definert som et leke – og oppholdsareal. Vi oppfordrer alle til å bruke skoovertrekk eller ta av skoene når dere går inn på avdelingene. 

Når barnet hentes er det fint hvis plassen ryddes, klær, tøfler og sko som skal være i barnehagen legges/settes på barnets plass, og det som er vått og skittent tas med hjem. Se etter om dress og regntøy trenger en vask. Husk at det ikke er behagelig å ta på seg skittent yttertøy, og selv om vi spyler regntøy i barnehagen, er det ikke lett å få vekk all sand og søle. 

Vi vil at alle klær som barna har i barnehagen merkes. Her er mye klær og sko av samme slag og størrelse og det er vanskelig for oss å vite hva som tilhøre hvem uten merking. Vi bruker unødvendig mye tid på å finne frem til rette eier av klær/sko, så det vil vi unngå. Klærne som barna har i barnehagen må være praktiske og gode til å leke i samtidig som de må tåle en flekk eller to. Barna må ha innesko. Klær og sko må være tilpasset årstid og vær.

Barna må ha ekstra tøy til skift i barnehagen. Tenk årstid når dere legger klær i ekstrtøykurven/hyllen, og pass på at klær som ligger der ikke er fravokst. 
Hver fredag må alt yttertøy og støvler tas med hjem. Dette fordi renholder vasker garderoben ekstra grundig i helgen. Klær som vi ikke vet hvem som eier samles i en boks som står på badet. Dersom det er noe du savner, ta en titt her. 

Utstyrsliste for de minste:
God sko (gjerne goretex)                        
Støvler
Regntøy (delt eller hel dress)
Tynn, vindtett dress til lek ute
Genser eller fleece
Tynn lue
Tøfler (eller innesko – gjerne sandaler)
Bleier, salver, solkrem, smokk, kosedyr?
Byttetøy, minimum ett skift (bukse, genser, body, sokker)

Etter hvert som det blir kaldere i været:
Ull undertøy
Vinterdress
Vintersko (goretex)
Tjukk genser eller fleece
Votter, vinterlue

  • Luer, hansker/votter, hals – tilpasset årstiden (På grunn av risiko for å henge fast  vil ikke ha skjerf i barnehagen, så alle barna må ha hals. Husk at luen må tilpasses årstiden og beskytte ørene. Det er fint med votter som lar barnet holde i leker. Ullvotter med tommel og regnvotter over er en god løsning vår og høst)

Soving i barnehagen:

Barnehagen har et eget sovehus til de barna som skal sove i vogn. Noen sover der, ute i vogn eller inne. Det er ulik praksis fra avdeling til avdeling. Snakk med avdelingen deres om dette. Dere tar selv med vogn. Vognen kan stå permanent i barnehagen med det utstyret som trengs. I garderoben oppbevares tepper, dyner, soveposer. Av og til hender det også at enkelte av barna sover inne på små senger – til disse holder barnehagen alt utstyr.

Bringe og hente

I Haukedalsmyra har vi en åpningstid fra 07.00 – 16.30.  

I hente- og bringesituasjonen møter dere personale på de ulike avdelingene eller på uteområdet. Informasjon om ditt barn kan formidles til de voksne som tar imot om morgenen.

Når vi kommer i barnehagen:

For å ivareta ditt barn på best mulig måte er det viktig å få informasjon som kan påvirke ditt barn. Det kan være om barnet har sovet dårlig, vært for tidlig våken, noe spesielt som har skjedd slik at barnet er trist/lei seg eller kanskje det har vært noe veldig gøy? Å slå av en kort prat med personalet skaper også trygghet for ditt barn da de opplever at vi har en relasjon og samarbeider godt. 

Dersom barnet ikke har spist frokost hjemme er det naturlig at man starter dagen med frokost i barnehagen. Frokosten er fra 08.00-08.30 på småbarn, og fra kl.08.30-09.00 på storarn. Om barnet blir levert mens frokosten pågår er det fint om dere foreldre leverer inne på avdelinge

Det er viktig for barnet at det føler seg velkommen og at foreldre og personalet kan utveksle informasjon og gi hverandre beskjeder. Det er også viktig for sikkerheten at foreldre og ansatte har kontakt med hverandre om morgenen. Gå derfor aldri fra barnet uten å ha vært i kontakt med en voksen.

Alle barn har sin egen måte å komme inn døren om morgenen – noen løper glade inn og er klar til å møte venner og delta i lek med det samme, andre er mer forsiktige og trenger mer tid. Vi ønsker å gi alle en god start på dagen ved å vise barnet respekt og støtte det på den måten vi mener er best for den enkelte for å komme med i lek og aktivitet med andre barn.

De fleste turer, aktiviteter og grupper begynner kl 1000. Dersom dere kommer senere enn dette, vil vi gjerne ha beskjed.

Er barnet syk en dag eller av andre grunner ikke kommer i barnehagen, vil vi gjerne ha beskjed om dette så tidlig som mulig. Det kan være viktig for planlegging av dagen, og det betyr også noe for de andre barna å vite hvorfor en venn ikke kommer. 

Når vi henter i barnehagen:

Personalet jobber ulike vakter og vi er flest personale mellom 9 og 14.30. Når du henter ditt barn ønsker vi å gi kort informasjon om hvordan dagen til ditt barn har vært. Noen ganger kan det være at vi ikke får mulighet å oppsøke deg når du henter, men ta kontakt med en i personalet slik at du får gitt beskjed om at du henter ditt barn og eventuelt få en kort oppsummering av dagen. Vi har forståelse for at foreldre er ulike og ikke alle foreldre ønsker samme form for informasjon. Dette kan det være fint å avklare med personalet på forhånd (eks. hva er viktig for deg å få informasjon om?).

Du kan når som helst be om å få en foreldresamtale ved behov for å snakke med barnehagelærer utenom levering og henting. Da avtaler dere et passende tidspunkt.

Barna er ofte opptatt i lek når de skal hentes i barnehagen. Beregn derfor god tid til henting hvis dere har mulighet slik at barnet får anledning til å avslutte leken og rydde etter seg. Det er fint om vi sammen motiverer for rydding, og at vi får tatt sikkelig avskjed med hverandre. Noen barn vil gjerne bruke lang tid på å avslutte lek – og ”skal bare” i lengre tid. For disse barna kan det være lurt at man gjøre klare avtaler som; ”Du får gjøre ferdig det puslespillet – og så er vi klar for å gå hjem”. Tydelig voksne som hjelper barnet i situasjonen er bra både for barn og foreldre. 

Dersom det er andre enn foreldre som skal hente barnet om ettermiddagen er et viktig at vi får beskjed om dette. Ta alltid kontakt med en av de ansatte når du henter barnet ditt! Dersom du ikke ser en ansatt fra ditt barns avdeling så gi beskjed til en voksen på en annen avdeling.
 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Vi legger vekt på et sunt og variert kosthold og innholdet i måltider som serveres barna er av stor betydning. Mat og måltider har en viktig plass i virksomheten vår, og måltidene i barnehagen utgjør en betydelig del av barnets daglige kosthold. Gode vaner etableres tidlig og vi som barnehage har et viktig ansvar her. Vi vektlegger god tid til å spise og ro og god stemning rundt måltidet. Kjøkkenet er i tillegg en viktig læringsarena for barna, og de deltar i matlagingen. 

De som spiser frokost i barnehagen tar med matpakke som de legger i en kurv i garderoben. Vi oppfordrer til sunne alternativ i matpakken, mat som gir god energi og gjør barnet klar for en ny, aktiv dag med lek, aktivitet og læring. Barna får tilbud om melk eller vann til maten. 
Frokost er fra ca. kl.08.00-08.30 for småbarn, og ca.08.30-09.00 for storbarn (dersom barnet vil spise før eller etter er det oftest helt greit). Lunsj er ca. 11.00 for småbarn, og 11.30 for storbarn. Oftest smøremåltid med brød/knekkebrød, variert pålegg og grønnsaker. Varm lunsj en gang i uken. Om ettermiddagen (ca halv tre) serveres frukt/grønt måltid. De som ønsker det, tar med en ekstra skive/kornblanding eller lignende til dette måltidet. 
 

Måltidene vil se slik ut i Haukedalsyra:

Frokost: Medbragt matboks (vi serverer melk/bann)

Lunsj:  Smørelunsj: grovt brød/knekkebrød, pålegg og kuttete grønnsaker

Varmt måltid en gang i uken. Storbarn har ofte varm måltid i forbindelse med at de er ute på tur en gang i uken. 

Fruktmåltid:

Vi kutter opp frukt/bær og grønnsaker. Barna får også tilbud om knekkebrød og skiver for de som ønsker det. 

Barna får servert melk/vann til alle måltidene i barnehagen.

 

Retningsgivende for kostholds strategien til barn og ansatte i Kanvas er;

– Det skal tilbys et sunt og variert kosthold til barn og ansatte

– Maten skal «fargelegges» med grønnsaker, frukt og bær

– Kaker, kjeks og liknende, samt søte drikker, bør unngås.

Barn er ofte nysgjerrige på ny mat, men de kan også være skeptiske til mat de ikke har smakt tidligere. Mange barn trenger derfor tid og erfaring for å venne seg til nye smaker og konsistenser. Smakssansen er hele tiden under utvikling. Om barna ikke liker maten første gang de smaker den, synes de kanskje det er godt neste gang eller etter hvert. Hvis barn blir tilbudt et variert utvalg av matvarer og retter, er det lettere å lære å like forskjellige smaker og konsistenser.

Personalet skal sette av god tid til måltidene slik at alle barn får ro og tid til å spise seg mette og mulighet for å oppleve måltidsglede (ca. 30 min). Vi legger til rette for deltakelse, gode samtaler og å skape fellesskapsfølelse.

 

Barn med allergier, intoleranser og livssyn:

For barn som har påvist allergier/ intoleranser serverer vi så langt det er mulig tilsvarende mat som de andre får.

Dette gjelder også for barn med ulike mathensyn ifbm religion/livssyn.

 

Søtsaker:

I Haukedalsmyra etterstreber vi å servere så lite som mulig av sukkerholdig mat. Vi markerer bursdager ved å lage bursdagssamling for barna med pyntede bord, kroner og bursdagsbilde ved døren når de kommer. De får servert en liten kopp smoothie etter måltidet. 

Måltidene er viktige samlingspunkter både for barna og for oss voksne, og vi mener disse er viktige også i pedagogisk sammenheng. Vi er opptatt av at dette skal være samlende, hyggelige og morsomme tider på dagen, selv om vi selvsagt skal ha tid og ro til å spise.

Tur

Vi benytter oss av nærmiljøet for utfoldelse og fysiske utfordringer. Barna skal få gode erfaringer med friluftsliv til ulike årstider. De to store avdelingene går på tur utenfor barnehagen en dag i uken. På småbarns avdelingene begynner de også de eldste barna å utforske nærområdet etterhvert. De yngste bruker mye tid ute til å oppøve grovmtorikken i barnehagens utearealer, hvor vi har ulendt terreng/skog og rike utfordringer også for dem.

Vi har to til tre faste plasser i nærmiljøet , og vi ser en stor verdi av å dra til samme sted ofte. Det blir gjenkjennende, forutsigbart og vi opplever at barn liker repetisjon. Det gjør at vi blir godt kjent med området og kan finne flere ulike aktiviteter og fysiske utfordringer underveis.

Bursdagsfeiring

Vi markerer barnets bursdag i barnehagen med mindre annet er avtalt. Vi henger opp flagg, lager krone, har bilde av bursdagsbarnet ved siden av ytterdøren til avdelingen, og holder samling med barnet i fokus. Vi dekker lagbord med pynt barnet har valgt selv fra "bursdagsskapet" vårt. Vi ønsker ikke at det tas med kake eller lignende. Barna får servert en liten kopp smoothie etter måltidet. 

Dersom bursdagen skal feires hjemme med venner fra barneahgen oppfordrer vi til å invitere alle i en naturlig inndelt gruppe, f.eks. etter kjønn eller alder, eller begge deler. Bursdager er et viktig samtaleemne og det viktig at alle opplever at de er inkludert.

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Kortere åpningstid i ferier

I forbindelse med jul/nyttår og påske, samt sommerferieukene reduserer vi ofte åpningstiden til kl.07.30-16.00.  Vi sender i forkant av ferien en forespørsel til dere omkring dette. 

Barnehagen er sommerstengt 3 uker i 2025 og 2026, ukene 28-30.

I ferietid med redusert antall barn/bemanning, slåes avdelingene sammen fløyvis dersom vi ser det er få barn. På storbarn vil Bukkene Bruse og Tyrihans slås sammen, og på småbarn vil Veslefrikk og Askeladden være sammen. Ved større ferieuttak/reduksjon samarbeider hele barnehagen på èn avdeling.

Før jul, påske og sommer blir dere forespurt om når barnet skal ta ut fri/feriedager.

Forespørselen er med svarfrist, slik at vi i god tid også får tilpasset uttak ferie/avspasering for personalet. Uttak av fridager/feriedager må tas ut ihht barnehagens vedtekter. Dere kan selvsagt legge inn så mange dager dere ønsker, utover det vedtektene krever. Når barnet har ferie må dette registreres som ferie i MyKid av dere. For å kunne planlegge for personalets ferie om sommeren ber om vi informasjon om ferieavvikling for sommerukene tidligere. Egen melding blir sendt ut angående jul, påske og sommerferieavvikling.

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Vi har daglige og ukentlige kontroller av inne- og uterommet. Vi har årlige risikovurderinger av lek, inne og ute, og på tur. Vi har også egne rutiner for disse områdene basert på risikovurderingene. Vi riskovurderer alle nye og eventuelt midlertidige installasjoner.

Personalet utfører jevnlig førstehjelpskurs og vi har alltid personal med livredningskurs når vi er på tur ved vann. Vi har brannøvelse flere ganger årlig.

Vær aktsome ved ankomst til barnehagen ved bil. Det kan til tider være uoversiktlig langs veien, parkeringen og ved hovedporten. Vi har parkeringsplassen nærmest barnehagen, vis hensyn og ikke parker nede ved den andre barnehagen, da de trenger plassene selv. På vinterstid kan bakken ned til barnehagen være utfordrende, vær særskilt aktsom når det er snø. Vi salter og strør så godt det lar seg gjøre, og har brøyte og salte avtale med brøytebil i samarbeid med Morvikbotn barnehage og sameiet ovenfor barnehagen. Den kommer om morgen og ettermiddag når det er snøvær, og etter behov. 

Vi tar alltid barnas sikkerhet på alvor, og har derfor noen retningslinjer for hva som må unngås av klær og utstyr i barnehagen for å ikke utsette barn for kvelningsfare:

-Sekken til barna skal henges i utegarderoben, på knaggen over regntøy og dresser. 
-Bruk buff eller hals i stedet for skjerf.
-Unngå hettegensere eller andre plagg med fastsydd hette. Det meste av parkdresser og regntøy har hetter med glidelås/knapper som løsner om barna blir hengende fast i noe.
-Unngå drikkeflasker med snorer til å henge rundt halsen.
-Fjern snorer fra barnas klær hvis de kan utsette barnet for kvelningsfare.
-Ikke heng sykkelhjelmer tilgjengelig for barn i garderoben.
-Ikke ta med tau, hoppetau eller hoppestrikk hjemmefra.

Porten til barnehagen må alltid lukkes. Barna skal ikke hjelpe til å åpne porten.

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

I perioder kan vi oppleve mye sykdom i barnegruppen. Det er alltid viktig at du forholder deg til 48 timers-regelen ved oppkast og diare, og at barnet har vært feberfri i 24-timer før det kommer tilbake i barnehagen. Dette av hensyn til andre barn, barnet selv og personalets helse. 

Dersom barnet blir sykt i barnehagen vil dere få beskjed

Når kan barnet kommer til barnehagen etter sykdom…?
Barnets allmenntilstand vil kunne tilsi at barnet skal være hjemme. Vurdering av barnets allmenntilstand baserer seg på skjønn. Tempoet og omgivelsene i barnehagen er annerledes enn hjemme. Barn som oppleves som friske hjemme, kan oppleve det som krevende å være i barnehagen. Det kan derfor være gunstig å gi barnet en ekstra dag hjemme for å komme seg. Dersom dere er i tvil om barnets allmenntilstand kan dere ta kontakt med oss, slik at vi kan ta en felles vurdering. Barnet skal være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og alltid være feberfri.

Vi oppfordrer alle barn og foresatte til å vaske hender når dere kommer til barnehagen. Det kan være en god investering i egen helse. Håndsprit er tilgjengelig på alle bad, på veggen rett innenfor døren og i yttergarderoben. Utesko skal tas av yttergarderoben. 

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Vi i Haukedalsmyra har eget vikarskriv som går i gjennom med nye vikarer når de kommer. Dette skal sikre at de har fått informasjon de trenger for å være vikar hos oss. 

 

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

Vi har vanligvis en tidligvakt, en mellomvakt og en seinvakt på hver avdeling. Alle ansatte har 7,5 timers arbeidsdag. Bukkene Bruse og Tyrihans har avdelingsmøter torsdager kl.09.05-10.00 og kl.13.35-14.30. Veslefrikk og Askeladden har avdelingsmøter hver annen onsdag fra kl.12.30-13.30. Vi har pedagogisk ledermøterførste mandag i måneden fra kl.13.30-14.30. I tillegg har vi personalmøter for alle i personalet en ettermiddag/kveld i måneden fra kl.17.00-19/20. Turdager: Hver mandag har Bukkene Bruse turdag, og hver tirsdag har Tyrihans turdag. Aldersdelte grupper: Hver onsdag har Stjerne -, Sol- og Månegruppen gruppedag med barna på samme alder, og Regnbue – og Nordlysgruppen har gruppedag hver torsdag. 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Tilgang til MyKid gis ved barnehagestart. Under din profil fyller du ut kontaktinformasjon. Det er viktig at denne informasjonen til enhver tid er oppdatert, slik at vi kan nå dere pr. mobil og mail. Det er også viktig at begge foresatte legges til som administatorer, ellers kan ikke begge foresatte legge inn f.eks. opplysninger som gjelder medisinering av ditt barn. Ditt barns fravær og ferie registreres også via MyKid.

På "oppslagstavlen" legger vi ut nyhetsbrev med relevant informasjon til foreldrene, månedsplaner, kalender med oversikt over aktiviteter m.m. Dere finner også bilder fra ulike aktiviteter, turer og arrangement, som kan lastes ned. MyKid portalen er i tråd med Datatilsynets retningslinjer.

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Haukedalsmyra Kanvas-barnehage er en engasjert barnehage med kompetente ansatte, og vårt oppdrag er å legge til rette for at hver familie skal kjenne seg godt ivaretatt gjennom samarbeid, god kommunikasjon og tett oppfølging.

Som foreldre og ansatte i barnehagen har vi en felles interesse; den beste hverdagen for barn og voksne, der barnet skal få venner, allsidig utvikling, god omsorg og læring. Vi er avhengig av et godt og nært samarbeid med dere foreldre som er preget av gjensidig respekt og fleksibilitet, åpenhet og tillit. 

Vi oppfordrer foreldre til å delta aktivt i barnets liv i barnehagen, holde seg orientert om hva som skjer og svare på henvendelser innen tidsfrist. Vi vil at kommunikasjonen med foreldre foregår på en gjensidig respektfull måte, og at dere kommer til oss hvis det er noe dere lurer på eller ikke er helt fornøyd med. Konstruktive tilbakemeldinger og god dialog er et godt utgangspunkt for endring og oppfølging. 

Den uformelle, daglige kontakten er et svært viktig grunnlag for et nært samarbeid mellom foreldre og barnehagen. Det er viktig at vi gir dere informasjon og tilbakemelding om ditt barn, og at dere forteller oss om hendelser som har betydning for barnet. 
 

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

10. apr 2025

Tradisjon :Påskekos med foreldre kl.15.00-16.30 (dato med forbehold om endringer)

16. apr 2025

Barnehagen holder stengt siste onsdag før skjærtorsdag i hht. vedtektene

2. mai 2025

Planleggingsdag – barnehagen holder stengt

16. mai 2025

Tradisjon: Maifest for barna i barnehagen. Vi markerer 17. mai (med forbehold om endring av dato)

30. mai 2025

Planleggingsdag – barnehagen holder stengt

5. jun 2025

Tradisjon: Avslutning for stjernebarna i barnehagen kl.16.00-18.00. Stjernebarna har avslutning i barnehagen uten foresatte. (med forbehold om endring av dato)

12. jun 2025

Tradisjon: Sommeravslutning for barna med foresatte kl.15.00-16.30- ute (med forbehold om endring av dato)

7-27. jul 2025

3 uker sommerstengt i barnehagen