Informasjonshefte
Kastellterrassen Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Barnehagen vår ligger idyllisk til ved Lindbäckdammen på Nordstrand. Med vårt store og varierte uteområde og naturskjønne omgivelser skaper vi en hverdag full av lek, læring og utforskning for barna.

Vi har plass til ca. 32 barn, fordelt på to aldersblandede avdelinger med barn fra 2–6 år. Vår lille størrelse er vår styrke – her kjenner vi alle barna og hverandre godt. Dette gir oss muligheten til å bygge nære relasjoner, både med barna, foreldrene og kollegaene våre. Vi samarbeider tett på tvers av avdelinger, noe som skaper en inkluderende og støttende arbeidsplass hvor alle blir sett og hørt.

Hos oss står leken i sentrum – den er vårt viktigste verktøy for barnas utvikling og mestring. Vi er ute hver dag, og barna får utforske nærområdet på turer som vekker nysgjerrighet og skaper verdifulle opplevelser i naturen.

Alle barna får servert lunsj hver dag og det inkluderer varmmat en dag i uken og fiskemandag. Det er viktig for oss med variert og sunn kost, samt at barna skal få delta i matlaging og de skal oppleve matglede. Bursdager markerer vi med å servere frukt eller smoothie, vi er sertifisert 5-om-dagen barnehage, og vi er en sukkerreduserte.

Barnehagen har et eget opplegg for førskolebarna i samsvar med Kanvas sine retningslinjer, og for oss er det viktig at leken fortsatt står sentralt også i barnas siste år i barnehagen.

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Før sommerferien sender vi ut et velkomstbrev til alle nye familier. Der får dere informasjon om oppstart og hvilken dag og tid barnet deres skal begynne tilvenningen i barnehagen etter ferien.

Vi inviterer også til en besøksdag i forkant av oppstart. Da får dere anledning til å se barnehagen, hilse på personalet og møte noen av barna som allerede går hos oss. Mange foreldre forteller at dette besøket gjør det lettere å forberede barnet på barnehagestart da de har sett hvordan det ser ut og hvem som jobber der, og det gir et tryggere utgangspunkt for samtaler hjemme.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Små barn har et grunnleggende behov for trygghet, og de føler seg trygge når de er omgitt av voksne de kjenner og har en nær og positiv relasjon til. Noen barn finner seg raskt til rette i barnehagen, mens andre trenger mer tid for å bli trygge på både de ansatte og de andre barna. Derfor tilpasser vi alltid tilvenningsperioden til det enkelte barnet i samarbeid med dere som foresatte, slik at overgangen blir best mulig.

I forkant av oppstart tildeles hvert barn en tilvenningskontakt som har et spesielt ansvar for å skape en god relasjon til barnet og bidra til en trygg tilvenning. Dersom vi underveis ser at barnet knytter seg spesielt til en annen ansatt, vil vi så langt det lar seg gjøre ta hensyn til dette og justere kontaktpersonen etter barnets behov.

Vi anbefaler at alle barn får en myk og gradvis start i barnehagen, med kortere dager de første ukene. Små barn bruker mye energi på å tilpasse seg en ny hverdag, og det er viktig at de får tid og rom til å bli trygge.

Dag 1:

Vi anbefaler at dere er sammen med barnet hele dagen, men at dagen er kort. Som regel passer det å gå hjem før lunsj.

Dag 2:

Dere er sammen med barnet til tilvenningskontakten gir signal om at dere kan ta en liten pause. Når dere går, er det viktig å ta tydelig farvel med barnet. Vi vurderer løpende om dere skal komme tilbake til lunsj eller ikke, og gir dere beskjed på SMS. Etter lunsj hentes barnet, og dagen avsluttes.

Dag 3:

Som på dag 2 er dere sammen med barnet til tilvenningskontakten sier at dere kan gå. Vi anbefaler at dere er tilgjengelige dersom vi trenger å tilkalle dere tilbake. Målet for dagen er at barnet spiser lunsj i barnehagen og prøver å hvile hos oss. Barnet hentes etter hvilen, og vi sender dere en SMS med oppdatering.

Dag 4:

Fra denne dagen kan dere levere og hente barnet til ønsket tid, men vi anbefaler fortsatt kortere dager i starten. Vi oppfordrer dere til å ha en god dialog med tilvenningskontakten og om mulig tilpasse leveringstidene etter når vedkommende er på jobb.

Noen barn vil trenge en lengre tilvenningsperiode, og vi lager i så fall en individuell plan i samarbeid med dere.

Vi ønsker å ha en tett og åpen dialog med dere gjennom tilvenningsperioden, slik at vi sammen kan tilpasse oss barnets behov på best mulig måte. Dere er alltid velkomne til å sende oss en SMS i løpet av dagen for en liten oppdatering om hvordan det går.

Husk at det alltid er viktig å ta tydelig farvel med barnet når dere går, slik at barnet vet hva som skjer. Selv om barnet er opptatt i lek, skaper det trygghet og forutsigbarhet at dere sier hadet før dere drar. Når avskjeden er tatt, er det best for barnet at dere går uten å komme tilbake, da dette kan føre til usikkerhet og forvirring.

For å sikre at barnet har det komfortabelt i barnehagen fra første dag, ber vi dere huske på følgende:

  • Bleier: Barn som bruker bleier, må ha med egne bleier allerede første dag.
  • Ekstra skift: Ha med klær etter vær og årstid. Husk at barn leker aktivt ute og kan bli både våte og skitne, så det er lurt å ha med flere skift.
  • Matpakke: Når barnet begynner å ha lengre dager i barnehagen, skal de ha med frokost og ettermiddagsmat. Lunsj serveres i barnehagen.

Vi anbefaler at dere sjekker barnets plass i garderoben jevnlig for å sikre at det alltid er nok skiftetøy tilgjengelig

 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Praktisk info

Klær og utstyr

Sjekkliste på hva som bør være i barnehagen:

Regntøy (hele året)

Støvler 

Lue etter årstid

Cherrox etter årstid

Ett par ullsokker (hele året)

Votter/hansker etter årstid

Fleecesett etter årstid 

Ullklær etter årstid

Overtrekksbukse (vår/høst)

Dress etter årstid

Caps/solhatt (vår, sommer og tidlig høst)

Solkrem (vår, sommer og høst)

Sko etter årstid

3 truser

3 par sokker

2 bukser

2 gensere

2 t-skjorter

Tøfler

 

Skitne klær legger vi i en pose slik at dere kan ta med hjem for vask. Ekstra vått og skittent klær henges på knaggrekken utenfor inngangsdøren så dere kan ta det med derifra. Sjekk gjennom barnets klær jevnlig slik at det er oppdatert etter årstid og at det er riktig størrelse. 

Alt av barnets eiendeler må merkes med navn. 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Det er mulighet for å spise 3 måltider i løpet av dagen i barnehagen vår. Vi legger vekt på å ha god tid til måltidene. Vi har fokus på matglede og gode samtaler. Måltidene er også en arena for språktrening og gode vaner.

Frokost, frem til kl. 09.00: Medbrakt matpakke, for de som ikke har spist hjemme.

Lunsj, ca 11.30: Vi serverer varmmat en dag i uka, som tilberedes her i barnehagen. De resterende dagene serverer vi grovt brød (87% grovt) med variert pålegg, lettmelk og grønnsaker. Mandager er fiksemandag med fiskekaker/fiskepinner/makrell i tillegg til brødmat.

Ettermiddagsmåltid, ca 15.00: Medbrakt matpakke, barnehagen står for servering av frukt og grønnsaker som supplement til dette måltidet.

Barnehagen er 5-om-dagen-barnehage, som innebærer at vi ikke serverer kaker til bursdagsfeiring. Hos oss kan barna velge smoothies, fruktfat eller grønnsaker med dip som bursdagsmat.

Tur

Vi gleder oss alltid til å dra på tur med barna! Vanligvis starter vi med turdager i september, når alle nye barn har fått en trygg start i barnehagen.

For å kunne tilpasse turene etter barnas alder, organiserer vi turgrupper på tvers av avdelingene, basert på hvilket årskull barna tilhører. Hver gruppe har tur annenhver uke, slik at turene blir oversiktlige og godt tilpasset barnas behov.

De aller yngste barna har foreløpig ingen faste turdager. For dem holder det ofte en tur i Lindbäckskogen når det passer.

Turene går som oftest i nærmiljøet, men de eldste barna deltar i lengre turer i løpet av året, som en del av førskolegruppens opplegg.

I desember har vi vanligvis ikke turdager, da denne tiden er viet til førjulsaktiviteter og tradisjoner i barnehagen.

Noen ganger må vi utsette planlagte turer på grunn av fravær i personalgruppen. I så fall gjør vi vårt beste for å tilby alternative opplevelser, som tur til grillhytta eller en tur i Lindbäckskogen. Målet vårt er at barna skal få oppleve naturen og glede seg over å være ute jevnlig med trygg voksenstøtte.

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Barnehagen har sommerstengt i tre uker hvert år  i uke 28, 29 og 30. Uken før sommerstengt (uke 27) har vi redusert åpningstid, fra kl. 08.30 til 16.00.

Etter sommerferien har vi som hovedregel også redusert åpningstid i uke 31 (08.30–16.00), men her gjør vi en vurdering når vi åpner, avhengig av antall barn og bemanningssituasjonen. Hvis det er mulig, går vi tilbake til vanlig åpningstid.

Vi har også redusert åpningstid i romjulen og mandag og tirsdag i påskeuken, da er barnehagen åpen fra kl. 08.30 til 16.00. Oonsdag før skjærtorsdag holder vi stengt.

I disse periodene er det ofte færre barn til stede. Det gir personalet mulighet til å ta ut ferie og avspassering, slik at vi er fullt bemannet når alle barna er tilbake etter feriene. Redusert åpningstid i disse ukene er derfor viktig for å sikre god bemanning og kvalitet i tilbudet resten av året.

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Allmenntilstand: Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Det er mer krevende for et barn som ikke er i form å være i barnehagen enn å være hjemme. Barnehagen kontakter foreldre for henting dersom barnet får nedsatt allmenntilstand i løpet av dagen. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen både inne og ute. Barnet skal ikke ha feber.

Smittevern: Foreldre og barnehagen må sammen ta ansvar for å begrense smitte og sykdom hos barn og ansatte. Viktige tiltak er:

  • God håndhygiene ved levering og henting. Alle barn, ansatte og foreldre vasker hendene når de kommer til og går fra barnehagen.
  • Barnehagen gjennomfører gode hygiene- og renholdsrutiner gjennom dagen i stellesituasjoner, måltider, etter utetid mm.
  • Syke og smittsomme barn holdes hjemme.
  • Barn med akutt diaré/omgangssyke kommer tilbake til barnehagen 48 timer etter at de har blitt symptomfrie.
  • Barnehagen informerer foreldre ved utbrudd av smittsomme sykdommer. Ved utbrudd av alvorlig smittsomme sykdommer gis informasjon i samarbeid med helsemyndigheter.

Taushetsplikt: Personalet har taushetsplikt, noe som innebærer at de ikke kan svare på hvem som har hvilken sykdom.

Medisiner

Barnehagen har ikke formell kompetanse i medisinhåndtering. Av hensyn til barnas sikkerhet og for å unngå feilmedisinering, ber vi om at all medisinering skjer hjemme, så langt det lar seg gjøre. Dette gjelder også reseptfrie legemidler.

Dette innebærer:

  • Ta opp med barnets lege at medisiner bør kunne gis i hjemmet utenom barnehagetiden.
  • Dersom barnet må ha medisiner i løpet av dagen (for eksempel ved kronisk sykdom), skal foresatte alltid fylle ut skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem av de ansatte som kan gi medisiner. Skjemaene finnes i MyKid.
  • Ansatte som skal gi medisiner må få nødvendig opplæring av foreldrene. Dette gjelder også akuttmedisiner (som for eksempel EpiPen eller astmamedisin).

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 1200 kroner per måned fra 1. august 2025.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

Barnehagen åpner 07.30

Man kan spise egen medbragt frokost når man kommer.

Formiddagene blir brukt til lek, både inne og ute

Samlingene før lunsj kan inneholde alt fra sang, bursdagssamling eller eventyr

Rundt Kl. 11. spiser vi lunsj i barnehagen

Etter lunsj er det sovetid for de barna som skal sove og de andre barna leker ute

Vi er ute og leker til ca. kl. 14.30 og går inn for å spise 15-mat.

Barnehagen stenger 17.00

 

Bemanning

Kastellterrassen er en liten barnehage, og det ser vi som en stor styrke. Fordi vi er få, blir både barn og voksne godt kjent med hverandre på tvers av avdelingene. Dette bidrar til trygghet og tilhørighet for alle barna.

Ved fravær er det viktig for oss at barna og dere som foreldre alltid møter en kjent voksen når dere leverer og henter barnet deres. Derfor sørger vi for at det alltid er en fast ansatt til stede i yttervaktene (åpning og stenging).

Noen ganger vil det kunne være en voksen fra den andre avdelingen som tar imot, men dere kan være trygge på at barna kjenner alle de voksne som jobber i barnehagen, også de fra naboavdelingen.

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Vi bruker MyKid som vår hovedkanal for informasjon mellom barnehagen og hjemmet. Det er viktig for oss at alle foreldre får med seg det vi deler, så vi anbefaler at dere gjør det til en vane å sjekke MyKid jevnlig.

I kalenderen finner dere en oversikt over hva som skjer i løpet av uken, som turdager, spesielle aktiviteter og andre viktige beskjeder.

Gjennom uken deler vi også bilder og glimt fra barnehagehverdagen. Ikke alle barn er med på bilder hver dag, men vi har som mål at alle skal bli representert i løpet av uka, slik at dere får innblikk i hva barna opplever hos oss.

Hver måned får dere et månedsskriv med tilbakeblikk på det vi har gjort, og en oversikt over planer og temaer fremover.

På fredager legger vi ut en oppsummering av uka i "Dagen i dag". Det gir et inntrykk av hva barna har vært med på og hva vi har jobbet med.

I MyKid finner dere også søvnregistrering, slik at dere har oversikt over barnets hvilestunder gjennom dagen.

Her kan dere også registrere viktig informasjon, som behov for medisinering og hvem som har fullmakt til å gi medisiner til barnet deres.

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Alle foreldre får tilbud om foreldresamtale to ganger i året, én på høsten og én på våren. Dette er en viktig arena for samarbeid mellom barnehagen og hjemmet.

I samtalen snakker vi om barnets trivsel, utvikling og hverdagsliv i barnehagen. Vi deler våre observasjoner og lytter til deres erfaringer og tanker som foreldre.

Vi ønsker at alle skal delta i minst én samtale i løpet av barnehageåret, og vi oppfordrer dere til å benytte anledningen til å snakke i ro og mak med oss om barnet deres.

Dersom dere har behov for å ta opp noe spesielt utenom de faste samtalene, er det bare å ta kontakt, vi setter gjerne opp en ekstra samtale når det trengs

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

I Kastellterrassen Kanvas-barnehage velges foreldrerepresentanter til SU på foreldremøtet i september. SU består av én foreldrerepresentant fra hver avdeling, én ansattrepresentant fra hver avdeling, samt daglig leder som deltar i møtene som representant for eier. I tillegg velger begge avdelingene én vara.

Dugnad

Hver vår inviterer vi til dugnad i barnehagen.

Dette er en hyggelig ettermiddag der barn, foreldre og ansatte møtes for å gjøre noe sammen. Målet med dugnaden er ikke først og fremst å få gjort mest mulig, men å ha en fin stund i fellesskap, samtidig som vi bidrar til å gjøre barnehagen vår litt ekstra fin.

Når vi er ferdige, serverer barnehagen noe lett å spise.

Mer informasjon om dugnaden kommer i MyKid når det nærmer seg

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

9. okt 2025

Høstfest med foreldre

10. nov 2025

Planleggingsdag

12. des 2025

Luciafeiring på ettermiddagen

18. des 2025

Nissefest for barna

2. jan 2026

Planleggingsdag

6. feb 2026

Markering av Samenes nasjonaldag

26. feb 2026

Karneval

26. mar 2026

Gul fest

30. apr 2026

Lindbäckløpet

5. mai 2026

Dugnad

13. mai 2026

Midt-i-Mai fest

15. mai 2026

Planleggingsdag

4. jun 2026

Sommeravslutning med foreldre

12. jun 2026

Planleggingsdag

18. jun 2026

Regnbuefest for barna

6-26. jul 2026

Sommerstengt