Informasjonshefte
Kjekstadmarka Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Kjekstadmarka Kanvas-barnehage ligger i Røyken i Asker kommune. Med skogen som nærmeste nabo er vi omgitt av fine turområder. Vi i Kjekstadmarka Kanvas-barnehage er omsorgsfulle voksne med mange års erfaring og faglig tyngde. Vi er opptatt av å se hvert enkelt barn både som individ og del av en gruppe. Vi er opptatt av å skape et trygt og godt barnehagemiljø for alle. Vi deler oss inn i mindre grupper i store deler av dagen, da vi vet at mange barn trives best i mindre grupper.

For våre aller yngste er oppstarten til barnehagen ekstra viktig, og sammen med barnas foresatte kommer vi frem til gode løsninger som gir en myk tilvenning på barnehagehverdagen. Lokalene våre gir rom for å ha lekegrupper og skjerme leken. Vi er opptatt av å lage stimulerende omgivelser som inspirerer barna til kreativ utfoldelse og omgir oss med materialer som innbyr til lek.

Vi legger stor vekt på barnas meninger og deltakelse i hverdagen. Leken har en sentralrolle i barnehagen, og hverdagen er tilrettelagt for å skape rom for lek. Raushet, inkludering, fellesskap, glede og humor er viktige verdier for oss som også skal prege barnehagehverdagen.

I Kjekstadmarka Kanvas-barnehage ser vi på foreldrene som vår viktigste samarbeidspartner og er opptatt av gode relasjoner og kommunikasjon oss imellom.

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

En trygg start i barnehagen
Små barn trenger trygghet. De føler seg trygge når de er sammen med voksne de kjenner og har en god relasjon til. Noen barn finner seg til rette med en gang, mens andre trenger mer tid. Derfor tilpasser vi alltid tilvenningen til hvert enkelt barn – i tett samarbeid med dere foreldre. Det er ingen ting dere trenger å ta med til barnehagen første dagen. Dette snakker vi om underveis i tilvenningsperioden. 

Før oppstart får barnet én kontaktpersoner. Hvis vi ser at barnet knytter seg sterkere til en annen voksen, bytter vi kontaktperson. Barnets behov styrer.

Vi anbefaler en rolig start med korte dager de første ukene. Mange nye inntrykk kan være krevende for små barn, og gradvis tilvenning gir overskudd og trygghet. De første dagene er spennende for både barn og foreldre. Vi legger opp til at dere er til stede og deltar aktivt, og vi har en primærkontakt som følger barnet tett gjennom hele perioden.

I løpet av tilvenningen har vi en startsamtale med pedagogisk leder. Her snakker vi om barnets behov, rutiner og trivsel – og dere deler det dere ønsker. Målet er å bli godt kjent, slik at vi kan gi barnet en best mulig start.

Vi vet at det kan være vanskelig å levere barnet sitt. Snakk med oss om bekymringer – vi er her for dere. Det er helt normalt at barnet gråter når dere går, og vi kontakter dere hvis barnet ikke har det bra.

Når vi starter opp etter sommerferien, har vi ekstra fokus på trygghet og lek. Nye vennskap skal bygges, og vi legger til rette for gode opplevelser i små grupper og på tur.

Vår jobb er å skape gode relasjoner og trygge rammer – slik at barn og familier får en fin start hos oss.

 

Dag 1

Innhold:
Start med en kort økt på 1–2 timer. Avtal tidspunkt med kontaktpersonen. Barnet bør være uthvilt når det kommer. 

Foreldrenes rolle:
Foreldrene har ansvar for barnet og er tett på, men lar barnet utforske i eget tempo. Foreldrene går ikke fra barnet.

Kontaktpersonens rolle:
Er nær barnet, viser interesse og begynner å bygge relasjon. Har god dialog med foreldrene og blir kjent med barnet gjennom observasjon og samspill.


Dag 2

Innhold:
Vi prøver litt lenger enn dag 1, ca. 3–4 timer. Barnet bør være uthvilt og kan spise et måltid hvis det passer.

Foreldrenes rolle:
Foreldrene har ansvar for barnet og er tett på, men lar barnet utforske i eget tempo. Foreldrene går ikke fra barnet.

Kontaktpersonens rolle:
Som dag 1, men deltar også ved bleieskift og rutiner sammen med foreldrene. Følger barnet når det beveger seg bort fra foreldrene og bygger relasjon.


Dag 3

Innhold:
Barnet spiser og sover kanskje i barnehagen. Vi prøver ca. 3–4 timer.

Foreldrenes rolle:
Sitter på gulvet der barnet leker. Følger med og har dialog med kontaktpersonen.

Kontaktpersonens rolle:
Tar gradvis over rutiner fra foreldrene, er tett på i lek og bygger relasjon. Hvis barnet sover, legger foreldrene barnet med kontaktpersonen til stede.


Dag 4

Innhold:
Vi øker tiden, og prøver ca. 4–5 timer. Barnet spiser og sover i barnehagen. For noen barn kan det være greit å si «ha det» i dag.

Foreldrenes rolle:
Er fortsatt til stede, men barnet får mer frihet. Foreldrene er barnets trygge base. Hvis barnet sover, er foreldrene i barnehagen.

Kontaktpersonens rolle:
Har hovedansvar for barnet i lek og rutiner, hvis barnet er komfortabel med det. God dialog med foreldrene.


Dag 5

Innhold:
Foreldrene kan si «ha det» når barnet er i lek. Barnet spiser og sover i barnehagen. Foreldrene henter når de får beskjed.

Foreldrenes rolle:
Foreldrene er mer i bakgrunnen. Lar barnet utforske selv. Hvis barnet blir lei seg, prøver kontaktpersonen å trøste først.

Kontaktpersonens rolle:
Har ansvar for barnet og gir beskjed til foreldrene hvis det er behov.


Dag 6

Innhold:
Barnet leveres til avtalt tid og hentes til avtalt tid.

Foreldrenes rolle:
Lever barnet, si «ha det» og gå. Hvis barnet ikke lar seg trøste, får dere beskjed.

Kontaktpersonens rolle:
Som dag 5, med god dialog med foreldrene.


Dag 7–15

Vi anbefaler korte dager slik at barnet får tid til å hente seg inn. Mange nye inntrykk kan gjøre barnet slitent og mer klengete. Lag rolige ettermiddager hjemme.

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Praktisk info

Bringe og hente

Levering og hentesituasjonen er et viktig daglig møtepunkt mellom hjemmet og barnehagen. I disse studene er det viktig at vi gir hverandre god informasjon, slik at vi i barnehagen kan hjelp og legge til rette for en god dag for barna og at dere foreldre for en kort oppsummering av hvordan barnet ditt har hatt det idag når dere henter. I barnehagen må vi alltid gjøre vuderinger hvor vi trengs mest, sammen med barna, eller gå bort fra barna for å gi informasjon til dere. Vi skal strekke oss langt for å gi daglige oppdateringer, og vi ønsker at dere som foreldre spør oss hvis dere ikke får den informasjonen som er viktig for dere. Det er ikke alt vi ønsker å snakke med dere om i garderoben. Det er svært viktig for oss å være nøye på hvilken informasjon som gis i denne situasjonen, både med tanket på barnet og om det skulle være andre barn og foreldre til stede. Har det skjedd noe spesielt med barnet ditt i løpet av dagen, og dette er informasjon vi ikke ønsker å dele i garderoben, ringer vi dere alltid. Er det andre enn dere foreldre som skal hente barnet deres, må dere alltid gi beskjed til oss. Vi kan ikke overlate barn til noen vi ikke har fått melding om. 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Julen 2025 holder barnehagen stengt 29.12, 30.12 og 02.01.2026

Mandag og tirsdag i påsken, 30.03.26 og 31.03.26, er det redusert åpningstid 8:00-16:00. 

Barnehagen holder sommerstengt i uke 28, 29 og 30 sommeren 2026. I uke 31 er det redusert åpningstid 8:00-16:00. 

I ukene før og etter sommerstengt samarbeider avdelingene gjennom hele dagen. 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

På våren blir det tatt barnehagebilder. Alle barn i barnehagen vil bli tatt bilde av, men er ikke forpliktet til kjøp. Aksept av barnehageplassen innebærer også at barnehagen kan dele kontaktinformasjon med fotograf.

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Allmenntilstand: Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Det er mer krevende for et barn som ikke er i form å være i barnehagen enn å være hjemme. Barnehagen kontakter foreldre for henting dersom barnet får nedsatt allmenntilstand i løpet av dagen. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen både inne og ute. Barnet skal ikke ha feber.

Smittevern: Foreldre og barnehagen må sammen ta ansvar for å begrense smitte og sykdom hos barn og ansatte. Viktige tiltak er:

  • God håndhygiene ved levering og henting. Alle barn, ansatte og foreldre vasker hendene når de kommer til og går fra barnehagen.
  • Barnehagen gjennomfører gode hygiene- og renholdsrutiner gjennom dagen i stellesituasjoner, måltider, etter utetid mm.
  • Syke og smittsomme barn holdes hjemme.
  • Barn med akutt diaré/omgangssyke kommer tilbake til barnehagen 48 timer etter at de har blitt symptomfrie.
  • Barnehagen informerer foreldre ved utbrudd av smittsomme sykdommer. Ved utbrudd av alvorlig smittsomme sykdommer gis informasjon i samarbeid med helsemyndigheter.

Taushetsplikt: Personalet har taushetsplikt, noe som innebærer at de ikke kan svare på hvem som har hvilken sykdom.

Om barna er i dårlig form eller har en allmenntilstand som ikke er normal for barnet, ringer vi dere alltid. Det kan være vanskelig for personalet å avgjøre om barnet er for sykt eller frisk nok til å være i barnehagen. Vi må alltid gjøre vurderinger ut i fra hva vi ser barnet tar del i, formen, om det gråter mye, ikke spiser, ikke leker, sovner osv. I barnehagen er det mye som skjer og barna har mange andre å forholde seg til. Det kan være vanskelig for barna å uttrykke hvordan de har det. Når vi ringer dere er det for å informere og at vi kan ta en avgjørelse sammen om hva vi tenker er best for barnet. Vi kan av og til få tilbakemeldinger om at barna ofte kvikner til når de kommer hjem. Det kan være enklere for barn å hente seg inn igjen når de får hvilt seg litt og det er roligere rundt dem. Vi må alltid ta hensyn til barnet og barnets beste. Vi ønsker at barna skal være friske og ha gode dager i barnehagen. De gangene vi ringer dere, er når vi ser at barna deres ikke har det bra.

Medisiner

Barnehagen har ikke formell kompetanse i medisinhåndtering. Av hensyn til barnas sikkerhet og for å unngå feilmedisinering, ber vi om at all medisinering skjer hjemme, så langt det lar seg gjøre. Dette gjelder også reseptfrie legemidler.

Dette innebærer:

  • Ta opp med barnets lege at medisiner bør kunne gis i hjemmet utenom barnehagetiden.
  • Dersom barnet må ha medisiner i løpet av dagen (for eksempel ved kronisk sykdom), skal foresatte alltid fylle ut skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem av de ansatte som kan gi medisiner. Skjemaene finnes i MyKid.
  • Ansatte som skal gi medisiner må få nødvendig opplæring av foreldrene. Dette gjelder også akuttmedisiner (som for eksempel EpiPen eller astmamedisin).

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 1200 kroner per måned fra 1. august 2025.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

12. des 2025

Lucia – foreldrearrangement

19. des 2025

Nissefest

29-30. des 2025

Romjulsstengt

2. jan 2026

Romjulsstengt

30. jan 2026

Planleggingsdag

6. feb 2026

Samefolkets dag – markering for barna

13. feb 2026

Karneval/temafest – markering for barna

30-31. mar 2026

Påske – redusert åpningstid 8:30-16:00

1. apr 2026

Onsdag før skjærtorsdag – barnehagen stengt

1-2. jun 2026

Planleggingsdag

29. jun 2026 – 3. jul 2026

Avdelinger slått sammen

6-26. jul 2026

Sommerstengt

27-31. jul 2026

Redusert åpningstid 8:00-16:00