Informasjonshefte
Moerlia Kanvas-barnehage

Om barnehagen

DETTE ER MOERLIA:

 

En barnehage der gode relasjoner og godt samspill står i sentrum for alt vi gjør

En barnehage der lek har en framtredende plass

En barnehage som setter av god tid til alt vi gjør

En barnehage som er allsidig i sitt aktivitetstilbud

En barnehage der barn og ansatte er mye ute

En barnehage med kvalifisert personale, med kompetanse på mange felt

 

 

Barnehagen ligger på Moerfeltet, ca 1 ½ km sør for Ås sentrum. Vi har akebakke, fotballbane og klatrevegg innenfor gjerdet. Det er kort vei til skogen, en turmulighet som stort sett benyttes ukentlig. 
 

Barnehagen har tre avdelinger med plass til 50 – 54 barn og 14 ansatte.

Barnehageåret 2024-2025 er avdelingene organsiert slik: 

Humlebolet: 20 plasser, 2-5 år

Maurtua: 16 plasser for barn 1-2 år

Revehiet: 16 plasser for barn 3-5 år

 

Åpningstid: 07.15-16.45, det er mulig å søke om åpningstid fra 7, hvis man har behov for det. Ta kontakt med daglig leder.

 

 

 

 

 

 

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Man får som regel barnehageplass fra 1.august, det er da nytt barnehageår begynner, men spesielt på Maurtua (1-2 år) er det mange barn som begynner og vi må fordele tilvenningsperioden utover slik at det blir bra for alle. Endelig oppstartsdato  vil dere få beskjed om i slutten av mai og dere vil også bli invitert til en besøksdag i barnehagen slik at vi kan bli litt kjent. Under besøket vil dere møte ansatte som skal jobbe på barnets avdeling, samt andre nye barn og deres foreldre. Besøket vil handle om å bli kjent med de ansatte og med hverandre, ved å være sammen rundt barna. Besøket gjennomføres inne på barnets avdeling eller på barnehagens uteområde. Vi oppfordrer dere også til å leke på barnehagens uteområde i helgene og til å komme på uformelt besøk når vi er ute på formiddager framover.

Når små barn begynner i barnehagen, er det ikke mulig å forklare dem hvordan denne første store overgangen i livet kommer til å foregå. De trenger derfor at  foreldre og ansatte samarbeider godt, slik at overgangen blir så fin og enkel som mulig. En god tilvenning og tilknytning der barnet får tid og muligheter til å gjøre seg kjent, sammen med dere foreldre, vil fremme trygge småbarn som kan trives, leke, utforske og lære i barnehagen.   I Moerlia legger vi opp til en tilvenningsperiode der dere foreldre tar en aktiv rolle. Dette har utgangspunkt i et prosjekt som heter «Liten og ny i barnehagen» som opprinnelig ble i gang satt i Trondheim kommune.  Barn er forskjellig og noen trenger lenger tid på å bli kjent og trygg enn andre. I utgangspunktet tenker vi at dere foreldre skal være i barnehagen hele første uka, men gå fra barnet ei lita stund på dag 4 og 5. Dette vil vi sammen vurdere underveis.  

 

Foreldreaktiv tilvenning 

Foreldreaktiv tilvenning innebærer at dere foreldre har en aktiv rolle overfor eget barn i tilvenningsperioden og har hovedansvaret for barnet.  Det er dere som representerer trygghet og som derfor er best egnet til å støtte barnet når det nå skal bli kjent i et nytt miljø. Det er dere som kjenner barnets rutiner og vet når barnet trenger trøst og nærhet eller når barnet er klar for lek og utforskning. I løpet av tilvenningsdagene har dere mulighet til å dele denne kunnskapen om barnet med de ansatte. I «Liten og ny i barnehagen» legges det vekt på at dere foreldre får anledning til å hjelpe barnet med å bli kjent med ansatte og andre barn. Målet er at barnet gradvis erfarer at også barnehagen er et fint og trygt sted å være. Hver familie får en eller to kontaktpersoner som har et spesielt ansvar for å ta seg av «sine» barn og foreldre i forbindelse med barnehagestarten.  Vi etablerer smågrupper med to kontaktpersoner og 2-4 barn med hver sin forelder. Kontaktpersonene har som oppgave raskt å etablere en relasjon til barnet, slik at barnet har en «trygg havn» når dere foreldre ikke lenger er i barnehagen. Det er også viktig at dere foreldre etablerer et godt forhold til kontaktpersonene, da det er noe barnet vil merke. 

 

Hvis mulig anbefaler vi litt korte dager de første ukene i barnehagen. 

 

For eldre barn som begynner i barnehagen (på Revehiet og Humlebolet) setter vi som utgangspunkt av tre dager, men der man må vurdere sammen underveis. Barn er forskjellige og har forskjellige behov. 

Overganger innad i barnehagen:

Dette kan også være en stor endring i barns liv, fra å være blannt de eldste av 14-15 barn til å være yngst av 18. Vi vurderer hvert år hvilken avdelingssammensetting vi skal ha for det neste barnehageåret. Detet avhenger av hvilke barn vi har og alderssammensetting på de som søker og får plass ved hovedopptaket. Vi setter uansett av god tid til tilvenning og tilknytning slik at barna blir kjent med barn, ansatte og det fysiske miljøet på ny avdeling. 

 

 

 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Oppstartsamtale 

Dere vil få tilbud om oppstartsamtale rett etter at barnet begynner i barnehagen. Samtalen er en viktig del av samarbeidet mellom foreldre og barnehage. Målet med samtalen er at dere forteller litt om barnet (barnets døgnrytme, hva barnet liker å leke med, hvilken mat barnet liker, hvordan barnet søker trøst med mer) og at de ansatte gir informasjon om barnehagen og tilvenningen. Under foreldresamtalen er det også god mulighet for dere foreldre å stille spørsmål.

Samtalen er med barnets kontaktperson og varer ca 30 min. 

 

Foreldresamtaler: Vi tilbyr to samtaler pr år, høst og vår, og evn flere ved behov.

Praktisk info

Klær og utstyr

Utstyrsliste for barnehagen  – Maurtua:

Det er mye som trengs når den lille skal starte i barnehagen, og det kan føles overveldende. Kjøp gjerne brukte klær! (Sko bør ikke kjøpes brukt) Her i barnehagen trenger barna klær som tåler mye aktivitet og som dere ikke er redde for at skal bli stygt eller ødelagt.  Klærne skal være praktiske, gode å bevege seg i og behagelige.  Det er en fordel om ute-tøyet kan henge i barnehagen. Det er fort gjort å glemme det hjemme, og væromslag kan skje i løpet av barnehagedagen. Barna må ha klær til all slags vær. Vi er ute hver dag.  Vi skifter klær ofte, så husk å merke ALT med navn – til og med sokkene. Da er det større sannsynlighet for at dere får riktig tøy tilbake, og det sparer oss ansatte for tid og frustrasjon. Det er foreldrenes ansvar at det er tilstrekkelig med skiftetøy i barnehagen. 

Når det blir kaldere ute, er det fint med tynt ulltøy innerst mot kroppen. Ull holder kroppen varm og tørr og transporterer fuktigheten bort fra kroppen.  Det ytterste laget skal beskytte mot vær og vind. Her er parkdress det beste alternativet. Husk at dressen skal være vanntett, ha strikk til å ha under skoene, være lang nok i ryggen slik at de små klarer å reise seg opp fra bakken og sitte uten at det strammer.  Et tips som kan spare både miljø og lommebok er å velge en parkdress med avtagbart fòr slik at den fungerer både om høsten og vinteren.  

 

Bringe og hente

Barnehagens  åpningstid er 7.15 – 16.45.

 

Alle skal bli møtt, sett og hilst på om morgenen. Derimot klarer vi ikke å møte alle i garderoben. Følg barnet ditt inn på avdelinga, da kan vi slå av en prat, og  utveksle litt informasjon. Ikke gå fra barnehagen før du har snakka med en ansatt!

Hvis du vil at barnet ditt skal spise frokost (ta med matpakke!) i barnehagen må dere komme før 8.30. Vi prøver å få snakket med alle foreldre når de henter, slå av en prat og fortelle litt fra barnehagedagen. Ikke ta med barnet fra barnehagen før du har snakka med en ansatt.                                                                                                    Vi skal alltid vite hvor mange barn, og hvilke barn som er i barnehagen til enhver tid. 

Personalets arbeidstid er over 16.45, så pass på at du er ute av døra før det. Ser du at du kommer for seint (feks forsinka tog, hendelser på vegen) så gi oss beskjed. 

 

Aktiviteter og turer starter gjerne 9.30. Vil du komme seinere er det helt ok, men gi oss beskjed! Er vi på tur kan det hende du må da levere i skogen i stedet for barnehagen.

 

NB! Hvis andre skal hente barnet ditt må vi få beskjed i forkant. Si fra om morgenen, send melding eller legg inn på My Kid i løpet av dagen. 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

MAT

Måltidene i barnehagen er en vesentlig del av barnehagedagen, og mat og drikke som tilbys i barnehagen utgjør en viktig del av barns kosthold. Vi er opptatt av at maten vi tilbyr i barnehagen skal være sunn og gi barna energi, samt holde blodsukkeret stabilt. Da er barna best rustet til å leke og utfolde seg gjennom dagen. 

Barna betaler kr 400,- pr måned i matpenger.

Dette dekker lunsj fire dager i uka, melk, frukt og noe spesielt til bursdager.
Barna har med matpakke til frokost.  Til lunsj er det brød og variert pålegg tre dager i uka, en dag lager vi varmmat. Tirsdager har barna med matpakke til lunsj også.  På turdagen smører barn og ansatte mat og tar med, eller vi lager mat på tur. Barnehagen har båltakke, og den kan brukes til å steke både fiskekaker og sveler. Til ettermiddagsmåltidet serverer vi knekkebrød med pålegg eller matyoghurt med bær. Vi har grønt/frukt og vann og melk til alle måltider.

Til bursdager lages noe spesielt etter bursdagsbarnet eget ønske. Det kan være feks være fruktsalat, fruktspyd,popcorn, smoothie eller grønnsaker og dipp.

Vi har en liten kjøkkenhage der vi dyrker litt urter, samt noen frukttre og bærbusker.

 

Vi følger retningslinjene for mat og måltider i barnehagen  Mat og måltider i barnehagen – Helsedirektoratet

 

Tur

Humlebolet og Revehiet går stort sett tur til skogen hver uke, enten i grupper eller hele avdelinga. Vi går inn ved Follo Futura og bruker skogsområdet der. I skogen leker vi, ser på planter og trær, leter etter bjørn og finner dyrespor, lager mat på pålpanne eller spiser matpakke og leker enda mer. Maurtua går gjerne tur i nærmiljøet; bort til jordet for å se på hester eller til vår egen lille hundremeterskog og leker der. Vi tar også turer til lekeplasser i nærheten og av og til til biblioteket.

Vi har prosedyre og risikovurdering for sikkerhet på  tur, dette omfatter at vi nøye på å tilpasse antall barn til antall ansatte, vi har med førstehjelpsutstyr og mobil hvis det skulle skje noe. Barna telles både før vi går og underveis, dette gjøres på MyKid. 

 

 

 

Bursdagsfeiring

BURSDAGSFEIRING:

Bursdagen er en stor dag i barnas liv, og vi vil markere den i barnehagen. Bursdagsbarnet skal få føle seg litt spesiell den dagen. Vi lager krone, de største barna får velge bok/sang/lek i samlingsstund, på Maurtua får bursdagsbarnet kappe og fiske etter sanger og vi lager også noe ekstra til lunsj/frukt denne dagen.

 

Vi vil ikke at foreldre deler ut bursdagsinvitasjoner i barnehagen. Det er veldig leit  å ikke bli invitert så pass på at dere inviterer de som naturlig hører til ei gruppe. Spør gjerne ansatte hvis dere er i tvil. 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Moerlia har seks planleggingsdager – det samme som Ås kommune. For barnehageåret 2025-2026 har vi følgende planleggingsdager: 13.8, 14.8, 15.8, 10.11, 15.5 og 22.6. Barnehagen er stengt på planleggingsdager.

Vi har stengt uke 29 og 30. Alle barn skal ha tre uker sammenhengende ferie i perioden 23.6 – 15.8.

Foreldre må melde inn barnas ferie før 24.4, slik at daglig leder får planlagt ansattes ferie ut fra hvor mange barn som er tilstede. 

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Vi har risikovurderinger og prosedyrer for sikkerhet både inne og ute. Utelekeplassen sjekkes daglig. 

Vi tar alltid barnas sikkerhet på alvor, og har derfor noen retningslinjer for hva som må unngås av klær og utstyr i barnehagen for å ikke utsette barn for kvelningsfare:

Bruk buff eller hals i stedet for skjerf.

Unngå hettegensere eller andre plagg med fastsydd hette. Det meste av parkdresser og regntøy har hetter med glidelås/knapper som løsner om barna blir hengende fast i noe.

Unngå drikkeflasker med snorer til å henge rundt halsen.

Fjern snorer fra barnas klær hvis de kan utsette barnet for kvelningsfare.

Ikke heng sykkelhjelmer tilgjengelig for barn i garderoben.

Barnas sekker skal henges utilgjengelig for barn.

Ikke ta med tau, hoppetau eller hoppestrikk hjemmefra.

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Allmenntilstand: Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Det er mer krevende for et barn som ikke er i form å være i barnehagen enn å være hjemme. Barnehagen kontakter foreldre for henting dersom barnet får nedsatt allmenntilstand i løpet av dagen. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen både inne og ute. Barnet skal ikke ha feber.

Smittevern: Foreldre og barnehagen må sammen ta ansvar for å begrense smitte og sykdom hos barn og ansatte. Viktige tiltak er:

  • God håndhygiene ved levering og henting. Alle barn, ansatte og foreldre vasker hendene når de kommer til og går fra barnehagen.
  • Barnehagen gjennomfører gode hygiene- og renholdsrutiner gjennom dagen i stellesituasjoner, måltider, etter utetid mm.
  • Syke og smittsomme barn holdes hjemme.
  • Barn med akutt diaré/omgangssyke kommer tilbake til barnehagen 48 timer etter at de har blitt symptomfrie.
  • Barnehagen informerer foreldre ved utbrudd av smittsomme sykdommer. Ved utbrudd av alvorlig smittsomme sykdommer gis informasjon i samarbeid med helsemyndigheter.

Taushetsplikt: Personalet har taushetsplikt, noe som innebærer at de ikke kan svare på hvem som har hvilken sykdom.

Medisiner

Barnehagen har ikke formell kompetanse i medisinhåndtering. Av hensyn til barnas sikkerhet og for å unngå feilmedisinering, ber vi om at all medisinering skjer hjemme, så langt det lar seg gjøre. Dette gjelder også reseptfrie legemidler.

Dette innebærer:

  • Ta opp med barnets lege at medisiner bør kunne gis i hjemmet utenom barnehagetiden.
  • Dersom barnet må ha medisiner i løpet av dagen (for eksempel ved kronisk sykdom), skal foresatte alltid fylle ut skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem av de ansatte som kan gi medisiner. Skjemaene finnes i MyKid.
  • Ansatte som skal gi medisiner må få nødvendig opplæring av foreldrene. Dette gjelder også akuttmedisiner (som for eksempel EpiPen eller astmamedisin).

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Vi har faste vikarer som kun jobber i Moerlia, det er veldig fint! Vikarene kjenner barn, ansatte og rutiner.

Hvis vi har behov for vikar og ingen kjente har mulighet til å jobbe  bruker vi bemanningsbyrå. 

 

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 1200 kroner per måned fra 1. august 2025.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

Maurtua:

7.15 – 8.30:     Vi åpner

                       Frokost – ta med matpakke!

                       Lek

9.00:               Påkledning/utelek/tur/grupper

10.30/11.00:    Lunsj

11.00 -14.00:   Sovetid

14.00:             Samling og fruktmåltid

                       Lek inne eller ute

16.45:             Barnehagen stenger

 

Hvis barnet ditt trenger å sove to ganger, så tilpasser vi oss selvsagt til det.

 

Revhiet og Humlebolet:

7.15-8.30:   Vi åpner

                   Frokost – ta med matpakke!

                   Lek 

9.30:           Samling/grupper/tur/aktiviteter

                   Ryddetid

11.15:         Lunsj

                  Utetid/grupper/soving

14.30:         Fruktmåltid

                  Lek inne eller ute

16.45:         Barnehagen stenger

 

 

 

Bemanning

Ansatte og vakter

Antall ansatte er lagt opp ut fra at det skal være maks tre barn pr ansatt under tre år og maks seks barn pr ansatt over tre år. 

Ansatte arbeider 7,5 time pr dag og åpningstida er 9,5 timer, og det betyr at ansatte går i vakter. Ansatte arbeider i vaktsystem for å dekke dagen på best mulig måte. Vi setter opp vaktsystem utfra behov og for å ha flest mulig ansatte på jobb når det er flest barn i barnehagen.                                                                                                Det innebærer at til bestemte tider på dagen er det bare en eller to ansatte tilstede på avdelinga.

Vi er opptatt av å ha god nok bemanning uavhengig av fravær og setter inn vikar fra første dag, så framt vi får tak i vikar. Vi har en del faste vikarer som kjenner både barn, ansatte og rutiner og bruker også bemanningsbyrå ved behov.  

 

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Kommunikasjon mellom foresatte og barnehagen foregår på flere arenaer. I tillegg til den daglige kommunikasjonen når barn bringes og hentes i barnehagen, samt foreldresamtaler og foreldremøter, bruker barnehagen kommunikasjonsportalen MyKid.no for å kommunisere med foreldre og foresatte. Dersom det skjer endringer i barnets familieforhold, livssituasjon og helse, er foresatte pliktige til å melde fra til barnehagen. Merk at sensitive personopplysninger ikke skal deles på MyKid. Dette må foregå gjennom andre kommunikasjonsformer; muntlig eller på papir.

I vår barnehage bruker vi Mykid til blant annet:

  • Mailer med diverse informasjon
  • Ukeplaner og oppsummeringer
  • Påmelding til samtaler, møter og arrangementer
  • Referater fra SU, foreldremøter m.m.
  • Nyhetsbrev med informasjon fra Kanvas, Mykid og barnehagen
  • Pedagogisk dokumentasjon i forbindelse med prosesser i planarbeid m.m.
  • Dokumentasjon i form av bilder, fra turer, aktiviteter, lek og samspill

Hos oss forventer vi at:

  • Foreldrene registrerer alt fravær og ferier på Mykid for å kunne tilrettelegge hverdagen best mulig. 
  • Foreldrene logger på Mykid hver uke for å holde seg oppdatert om ukens aktiviteter og barnehagens virksomhet.
    • Turer
    • Fellessamlinger
    • Møter og arrangementer
    • Bursdager m.m.
  • Gir oss tilbakemelding om det er noe som savnes av informasjon på MyKid

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

I Moerlia Kanvas-barnehage velger vi representanter til samarbeidsutvalget på foreldremøte i september.

Foreldrene har mulighet til å medvirke i barnas hverdag gjennom innspill til pedagogiske planer, foreldresamtaler, foreldremøter, su ol.

FAU  blir også valgt på foreldremøte på høsten. I Moerlia  inviterer FAU blant annet til dugnad, en høstaktivitet, 17.mai-feiring og sommerfest.

Dugnad

Vi arrangerer dugnad 1-2 ganger i året med arbeid både inne og ute.

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

10. nov 2025

Planleggingsdag for ansatte, barnehagen er stengt

12. des 2025

Lysfest/Lucia

18. des 2025

Nissefest

30. jan 2026

Barnehagen er 20 år!

15. mai 2026

Planleggingsdag for ansatte, barnehagen er stengt

4. jun 2026

Sommerfest!

22. jun 2026

Planleggingsdag for ansatte, barnehagen er stengt

13-24. jul 2026

Sommerstengt