Informasjonshefte
Paletten Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Paletten ligger i et veletablert boligområde på Spikkestad, med kort vei til tog og buss. Vår nærmeste nabo er Spikkestad barneskole, og vi har et godt samarbeid for en trygg overgang fra barnehage til skole.

Med skogen som nærmeste lekeplass får barna rike naturopplevelser og turer året rundt. Hos oss går barn fra 0–6 år, og personalet består av engasjerte kvinner og menn med ulik bakgrunn. Vi legger vekt på lek, språk og uteliv, og barna får være med å påvirke hverdagen gjennom sine meninger og interesser.

Vi skaper inspirerende lekemiljøer, og barna kan bruke hele huset og leke på tvers av avdelinger. Hver dag serverer vi to måltider, og en gang i uken varm lunsj.

Hos Paletten får barna trygghet, vennskap og opplevelser som varer.

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Når dere får tilbud om plass i vår barnehage, vil dere i løpet av våren få invitasjon til besøksdager og foreldremøte.

Når det gjelder tilvenningstid i barnehagen følger vi Asker kommune sin standard for trygg tilvenning. Denne går over 5 dager slik det er skissert under. Dere kan også se utfyllende informasjon om den her: 

Spesielt for de yngste barna følger vi standarden under, for de barna som er mellom 3-5 år er det fint om foreldrene er sammen med barnet hele den første dagen. Barn er ulike og vi blir sammen enige om hva barnet ditt trenger for å bli trygg. Det er viktig at de første dagene ikke blir for lange, slik vil det enklere oppleves som lystbetont å komme tilbake dagen etter. 

Dag 1

Det anbefales at man er ca 2 timer den første dagen og at man går hjem før måltidet. Tilknytningspersonene er tett på barn og foreldre. Viktig å vurdere barnets behov med tanke på mat og søvn. Foreldrene er sammen med barnet hele tiden og har alt ansvar for barnet

Dag 2

Tilknytningspersonene fortsetter å være tett på barn og foreldre. Foreldrene er fortsatt sammen med barnet hele tiden og har alt ansvar for barnet. Barnet er med på felles måltid og bleieskift.

Dag 3

En av tilknytningspersonene tar over en eller noen av oppgavene med barnet. Barnet spiser lunsj og sover i barnehagen, foreldrene steller og legger barnet. Foreldrene er fortsatt til stede hele dagen.

Dag 4

Tilknytningspersonene overtar mer ansvar for barnet, men foreldrene er i barnehagen hele dagen. Man kan gjerne strekke dagen til over ettermiddagsmat om det er til beste for barnet.

Dag 5

Tilknytningspersonene tar det meste av ansvaret for barnet, og foreldrene kan dra fra barnehagen før lunsj om dette er til beste for barnet. Foreldrene kommer tilbak når barnet har våknet.

Dag 6

Barna kommer når det passer best for foreldrene. Snakk gjerne med personalet om når det er best å komme med tanke på antall voksne tilstede. De to første ukene anbefales det å ha kortere dager, det vil gjøre overgangen fra hjem til barnehage smidigere.

 

De første ukene etter at små barn har begynt å være alene i barnehagen, synes å være særlig krevende for dem. I denne perioden vil vi ha fokus på rolige og forutsigbare aktiviteter der det å bli kjent vektlegges. Vi vil ikke planlegge mange voksenstyrte aktiviteter, prosjekter eller turer i starten, men heller være sensitive og engasjerte sammen med barna og delta i deres lek. På den måten blir vi kjent med hverandre på barnas premisser. Vi vektlegger kvaliteten på kontakt, hverdagsrutiner og lek den første tiden. Vi gjør også oppmerksom på at helger, ferier og sykdom kan kreve en ny tilvenningsperiode.

 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Praktisk info

Klær og utstyr

Barna som sover i barnehagen sover ute i vogn. Det er derfor viktig at dere har denne med når barnet skal starte å sove i barnehagen. Vi ønsker at dere

Vi ønsker at barna har med egen flaske, bleier og smukk/ kosebamse for de som trenger det når de skal sove.  

Barnets eiendeler må merkes.

Det er ikke lov til å ha med leker hjemmefra, så lenge ikke dette er en del av soverutinen til barnet.

 

Bringe og hente

Barnehagen er åpen fra 0700-1700. Påske, jul og i ukene før feriestengt har barnehagen åpningstid 0730-1630.

Vi spiser som oftes frokost før kl 0900, men hør med din avdeling når siste tidspunkt for frokost er.

Vi bruker MyKid som kommunikasjonsportal og der kan dere foreldre melde fra når barnet er sukt, tar fri eller kommer senere til barnehagen. På turdager er det fint om barnet kommer før 0900, da vi ofte starter samlingsstund og påkledning rundt det tidspunktet.

Dersom dere har beskjeder kan dette gis enten ved levering/ henting eller via MyKid. 

 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Barnehagen serverer 2 måltider i løpet av dagen. Lunsj og ettermiddagsmat. Hver fredag er det varmmat, og barna får grøt 1 gang i uken i tillegg. 

Vi serverer frukt/knekkebrød til ettermiddagsmåltidet, og vann/melk til måltider.

Ved spesielle allergier er det viktig med beskjed til barnehagen.

 

Tur

På småbarnsavdelingene våre er barna 1 dag i uken på tur. Noen ganger spiser vi lunsj i skogen og noen ganger går vi tilbake til barnehagen for å spise. Vi tar med mat til barna dersom vi spiser ute på tur.

På storebarnsavdelingene våre er det fint om barna har med sekk med drikke og sitteunderlag, samt skiftetøy, på turdagene. Barnehagen har med lunsj til barna. Vi er ofte tilbake rundt 13.30 på turdager.

Det er avdelingsturer på mandagene og gruppeturer tirsdag og onsdag. Når ditt barn skal på tur med sin gruppe, står i kalenderen på MyKid. Grønn gruppe er de eldste – 5 åringene. Oransje gruppe er 4-åringene og blå gruppe er 3-åringene. Vi går på gruppetur sammen på storebarnavdelingene.

Fint om barna blir levert før 0900 på turdager da gruppene ofte går rundt 0930. 

 

Bursdagsfeiring

Vi markerer barna som har bursdag med en egen bursdagssamling der de får egen bursdagskrone, har på seg bursdagskappen. Vi synger for dem, "skyter raketter", og "kaster" dem i lufta like mange ganger som de er år.

Når det gjelder utlevering av bursdagsinvitasjoner i barnehagen kan dette kun gjøres dersom hele gruppen av barn er invitert enten i alder eller kjønn.

 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Barnehagen har feriestengt 3 uker i sommer: uke 28, 29 og 30.

I ferietidene som like før og etter sommerstenging, jul og påske er barnehagens åpningstider 0730-1630.

Vi legger ut på MyKid når dere har frister for å legge inn barnets ferier for jul, påske og sommer.

Avdelingene samarbeider ofte i uken før og etter sommerstengt, både med bakgrunn i færre barn og personlets avvikling av ferie.

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Allmenntilstand: Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Det er mer krevende for et barn som ikke er i form å være i barnehagen enn å være hjemme. Barnehagen kontakter foreldre for henting dersom barnet får nedsatt allmenntilstand i løpet av dagen. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen både inne og ute. Barnet skal ikke ha feber.

Smittevern: Foreldre og barnehagen må sammen ta ansvar for å begrense smitte og sykdom hos barn og ansatte. Viktige tiltak er:

  • God håndhygiene ved levering og henting. Alle barn, ansatte og foreldre vasker hendene når de kommer til og går fra barnehagen.
  • Barnehagen gjennomfører gode hygiene- og renholdsrutiner gjennom dagen i stellesituasjoner, måltider, etter utetid mm.
  • Syke og smittsomme barn holdes hjemme.
  • Barn med akutt diaré/omgangssyke kommer tilbake til barnehagen 48 timer etter at de har blitt symptomfrie.
  • Barnehagen informerer foreldre ved utbrudd av smittsomme sykdommer. Ved utbrudd av alvorlig smittsomme sykdommer gis informasjon i samarbeid med helsemyndigheter.

Taushetsplikt: Personalet har taushetsplikt, noe som innebærer at de ikke kan svare på hvem som har hvilken sykdom.

Medisiner

Barnehagen har ikke formell kompetanse i medisinhåndtering. Av hensyn til barnas sikkerhet og for å unngå feilmedisinering, ber vi om at all medisinering skjer hjemme, så langt det lar seg gjøre. Dette gjelder også reseptfrie legemidler.

Dette innebærer:

  • Ta opp med barnets lege at medisiner bør kunne gis i hjemmet utenom barnehagetiden.
  • Dersom barnet må ha medisiner i løpet av dagen (for eksempel ved kronisk sykdom), skal foresatte alltid fylle ut skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem av de ansatte som kan gi medisiner. Skjemaene finnes i MyKid.
  • Ansatte som skal gi medisiner må få nødvendig opplæring av foreldrene. Dette gjelder også akuttmedisiner (som for eksempel EpiPen eller astmamedisin).

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 1200 kroner per måned fra 1. august 2025.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

Dagsrytmen er litt ulike fra småbarn til storebarn og litt ulikt også mellom avdelingene våre. Det ligger en oversikt over den på MyKid under fanen kalender.

 

 

Bemanning

Vi følger de nasjonale standardene om bemanningsnorm. Det vil si at vi er en voksen pr 3 barn på småbarn og pr 6 barn på storebarn. Det skal være en barnehagelærer pr 14 barn.  

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

På MyKid legger vi det meste av informasjon som berører driften av barnehagen. dersom det er noen endringer vil dette også ligge der. Vi bruker både nyhetsbrev og post-it funksjonene mest. Vi sender også noen ganger ut e-post og sms via denne portalen. Vi ønsker at dere følger med, og leser det som blir lagt ut.

Det er fint om dere foreldre legger barnet inn på fravær når dere vet det og helst så tidlig som mulig på morgenen, eventuelt dagen før når det er mulig. Det hjelper vår planlegging av dagen. Vi sender påminnelser før ferier om å registrere KOMMER eller FRI på barnet deres.

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Både startsamtalene og foreldresamtalene gjøres av en av barnehagelærerene på deres avdeling. Tidene avtales med dere via MyKid eller muntlig dersom dere har behov utenom oppsatte tider.

Det er et foreldremøte i løpet av høsten som er på samme dag for alle avdelingene, men til ulike tidspunkter slik at man skal kunne delta på dette for de som har søsken på småbarn og storebarn. Egen invitasjon til dette kommer.

 

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

SU-representantene velges for 2 år av gangen og fra alle 4 avdelingene. Det velges også en vara pr avdeling. Dette gjøres på høstens foreldremøte. Det er 4-5 SU-møter i løpet av et barnehageår.

 

Dugnad

Barnehagen og SU arrangerer dugnad i løpet av våren. Oversikt over oppgaver som skal utføres blir lagt ut på MyKid og det henges opp lister i garderobene. 

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Foreldreundersøkelsen sendes til en av foreldrene, og man får en pr barn. Det vil stå på hver undersøkelse hvem du svarer for, så har dere flere barn er det viktig å svare på alle.

 

Årshjul

12. des 2025

Lucia markering med foreldre

18. des 2025

Nissefest for barna

30. jan 2026

Planleggingsdag

6. feb 2026

Markering av samefolkets dag

10. feb 2026

Vinteraktivitetsdag

27. feb 2026

Temafest

10. mar 2026

Markering av barnehagedagen med foreldre

27. mar 2026

Påskesamling & gul lunsj for barna

23. apr 2026

Verdens bokdag

15. mai 2026

17 mai markering for barna

1-2. jun 2026

Planleggingsdag

11. jun 2026

Sommeravslutning for førskolebarna

16. jun 2026

Sommeravslutning for hele barnehagen