Informasjonshefte
Reddiken Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Reddiken Kanvas-barnehage ligger idyllisk til i Lommedalen, omgitt av natur og turmuligheter vi aktivt bruker året rundt. Barnehagebygget vårt er like unikt som hverdagen vår, med vannlekerom, sanserom, stort amfi, grupperom, og ett kjøkken der barna selv får delta. Det fysiske miljøet er nøye gjennomtenkt og i konstant utvikling for å inspirere til lek, nysgjerrighet og utforsking. Samtidig støtter det opp om vårt miljøengasjement, vi er stolt sertifisert som Miljøfyrtårn.   

Hos oss møter barna trygge voksne med høy kompetanse, varme relasjoner og en hverdag der lek og læring går hånd i hånd. Barna tilhører faste team, men har hele barnehagen som sitt lekeområde. Vi jobber aktivt med å skape et godt psykososialt miljø, både i barnegruppene, blant de ansatte og i dialog med nærmiljøet. Dette arbeidet handler ikke bare om trivsel her og nå, men også om å ruste barna for livet videre.   

Vi legger stor vekt på trygge overganger, både for de yngste som skal starte i barnehagen, de som skal bytte til nytt team i barnehagen, og for de eldste som skal videre til skolen. Gjennom god planlegging, tett samarbeid med foreldre og tilstedeværende ansatte, sikrer vi at barna opplever mestring, forutsigbarhet og trygghet i de store overgangene. Velkommen til Reddiken Kanvas-barnehage, her dannes barna i fellesskap med glede og trygghet. 

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Rett før barnet begynner i barnehagen, er det viktig at dere gjør dere litt kjent med Mykid. Plattformen inneholder masse nyttig informasjon, og vi henter opplysninger om barnet deres herfra. Har dere spørsmål, noter de ned, så kan dere få hjelp underveis i tilvenningen.   

I tillegg vil dere få en e-post fra barnehagelærer på teamet med litt praktisk informasjon, tilvenningsdato og navn på barnets tilvenningsperson.  

Vi inviterer til foreldremøte for nye foreldre i juni. Her møter dere pedagogiske ledere og ansatte, får omvisning i barnehagen og deltar i refleksjon og forventningsavklaring i en uformell og hyggelig ramme. Barna som skal starte i barnehagen er velkommen til å være med på dette møtet, de får ett lite møte med barnehagen før vi møtes for Minidag samme uken. Foreldremøtene på høsten er kun for foreldre.  

Mange velger å komme på mini-dagen, dette er en arena vi ser har stor verdi for både barna som allerede går i Reddiken og skal bytte team. Men også for alle nye barn, her får barna hilse på sitt nye team og de får ett lite innblikk i hvordan barnehagehverdagen vil være i august. Vi ser at dette legger til rette for en tryggere tilvenning for mange av barna.  

I løpet av juni vil dere bli kontaktet av barnets tilvenningsperson for å avtale et uformelt møte eller besøk før sommerferien.  

Alle barn – både nye og gamle – får et personlig brev i posten i uke 27. Brevet inneholder en velkomsthilsen fra teamet, bilder av de voksne og informasjon om teamets fokus for høsten. Dette bidrar til å skape gjenkjennelse og trygghet før oppstart. 

Vi anbefaler at dere: 

  • Kommer på møtene før sommerferien og besøk før oppstart, desto flere møter barnet har med barnehagen før oppstart, desto tryggere er de aller fleste når barnehageoppstart faktisk kommer.  

  • Setter av minimum tre dager til tilvenning (de fleste arbeidsplasser gir permisjon med lønn til dette) 

  • Leser gjennom dette informasjonsheftet nøye 

  • Skriv gjerne ned ønsker, forventninger og det som bekymrer dere eller dere gleder dere til. Snakk med oss når dere er på besøk, under tilvenning, startsamtale eller ta kontakt. Vi er her for å samarbeide med dere og legge til rette for barnas beste. Trygge foreldre skaper trygge barn.  

  • Tar kontakt med barnehagen dersom dere har spørsmål eller behov for tilrettelegging. 

Barnehagen er åpen for besøk på ettermiddager og helger dersom dere ønsker å bli kjent med uteområdet før oppstart. Vi gleder oss til å bli kjent med dere og barnet deres! 

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Tilvenningen i Reddiken er tilpasset hvert enkelt barn og familie. Alle nye barn får en egen tilvenningsperson som følger dem tett i oppstartsperioden. Vi anbefaler at dere setter av minimum tre dager til tilvenning, men for noen barn kan det ta kortere eller lengre tid. Det viktigste er at barnet får en trygg og god start. 

Under tilvenningen er foresatte til stede i barnehagen, og vi legger opp dagene i dialog med dere. Vi har en fleksibel tilvenningsplan som tilpasses barnets behov og deres ønsker. Målet er at barnet skal bli trygg på både voksne, barn og miljøet i barnehagen. 

Dere vil få informasjon fra teamet underveis om barnet trenger å ha med seg noe, og hvordan dagene legges opp. Vi anbefaler at dere prioriterer tid til tilvenningen, da dette legger et viktig grunnlag for barnets trivsel og trygghet videre. Bruk tiden godt, bli kjent med de ansatte, og kommuniser det dere tenker på. En aktiv tilvenning legger ett godt grunnlag for en trygg og god barnehagehverdag. 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Startsamtalen gjennomføres i løpet av de første ukene etter oppstart, og er en viktig del av tilvenningen. Samtalen varer vanligvis 30–60 minutter og gjennomføres med barnets tilvenningsperson eller pedagogisk leder på teamet. 

I samtalen ønsker vi å bli bedre kjent med barnet og dere som foreldre. Vi snakker blant annet om barnets interesser, behov, rutiner hjemme, eventuelle erfaringer fra tidligere barnehage eller familiebarnehage, og hvordan dere opplever oppstarten. Samtalen gir også rom for å stille spørsmål og dele forventninger. 

Vi ønsker å legge til rette for et godt samarbeid fra starten av, og samtalen er en viktig arena for å bygge gjensidig tillit og forståelse. 

Praktisk info

Klær og utstyr

Barna trenger klær og utstyr som passer til årstiden og aktivitetene i barnehagen, husk at barnehagehverdagen er full av lek og noen ganger aktiviteter med søl. Det er viktig at klærne barna har med og på seg tåler litt og at det ikke er tøy man er redd for skal få flekker. Vi er mye ute, uansett vær, og det er viktig at barna har klær som holder dem tørre og varme – eller svale og beskyttet – gjennom hele dagen. 

Dette bør alltid ligge i barnehagen: 

  • Skiftetøy (undertøy, sokker, bukser, gensere) 

  • Regntøy og støvler 

  • Vinterdress, lue, votter, ulltøy og vintersko i den kalde årstiden 

  • Solhatt og solkrem om sommeren. OBS alle barn må smøres med solkrem før de leveres i barnehagen på sommeren.  

  • Innesko eller tøfler 

  • Drikkeflaske, denne må tas med hjem på ettermiddagen for en vask.  

  • Bleier (hvis barnet bruker det) 

  • Smokk, kosebamse eller annet barnet trenger for trygghet og søvn 

  • Vogn med regntrekk og myggnett for barn som sover ute 

  • Badebleie/badetøy og håndkle, vi har vannrom i barnehagen som teamene kan benytte seg av.  

Husk at det er lurt å ha flere sett med tøy, har vi utedag i regnvær, vil det være behov for å skifte underveis i løpet av dagen, det samme med vinter og sommertøy. Er dere usikre så spør oss, vi hjelper gjerne. Vått eller skittent tøy sendes med hjem daglig, og foresatte må sørge for at det fylles på med rent skiftetøy jevnlig. 

Det er veldig viktig at alle klær og eiendeler merkes med barnets navn. Det er mange barn i Reddiken, og hvert barn har mange eiendeler. Merket tøy blir sjeldnere borte.  

Vi ønsker ikke at barna har med seg leker, eller andre ting hjemmefra. 

Med noen unntak:  

  • Dersom barnet har en bamse, eller en annen trygghet de trenger under tilvenning eller soving så må denne selvfølgelig være med.  

  • Etter teamenes vurdering velges det gjerne å gjennomføres Ha-med-dag. Det er ikke lov å ha med gjenstander med snorer, veldig små deler eller lekevåpen. Er dere usikre så spør oss. Husk også å følge teamenes retningslinjer for disse dagene. De er der for barnas trygghet og for å redusere situasjoner som kan være vanskelige for barna.  

Ikke ta med ting til barnehagen som dere er redde for at skal bli borte eller ødelagt.  

Bringe og hente

Gi beskjed 

Gi beskjed i MyKid dersom barnet kommer senere enn vanlig, har fri eller blir hentet av andre enn foresatte. Dersom nye personer skal hente barnet, må dere gi samtykke for dette i MyKid – vi lar kun foreldre eller personer som er registrert med samtykke hente barna. 

Bringetid 

Barnehagen er åpen fra kl. 07:15 til 16:45. Vi anbefaler at barna leveres innen kl. 09:00, spesielt på turdager (tirsdag og torsdag), slik at barnet får med seg hele dagen og vi kan starte felles aktiviteter til rett tid. For mange barn kan det være vanskelig å komme inn i lek og aktivitet dersom de kommer etter at gruppen allerede er godt i gang. 

Dersom barnet skal spise frokost i barnehagen, bør det leveres senest kl. 08:00. 

I vår-, sommer- og høstperiodene er det viktig at barna smøres med solkrem hjemme før levering. Vi smører i løpet av dagen, men om morgenen prioriterer vi å ta imot barna på en trygg og god måte. Deres hjelp her gir barna mer kvalitetstid med de ansatte. 

Hentetid 

Vi anbefaler at dere kommer i god tid før stengetid, slik at det er rom for en rolig avslutning og eventuell informasjonsutveksling med personalet. Husk å ta med vått eller skittent tøy hjem, og sjekk barnets plass hjelp barna holde plassen ryddig. For mange ting på plassen gjør det vanskelig for barna å øve på selvstendighet i garderoben.  

Overgangene er mer enn logistikk 

Levering og henting er verdifulle øyeblikk for dialog mellom hjem og barnehage. Vi ønsker å bruke disse overgangene til å dele små observasjoner, stille spørsmål eller gi korte beskjeder. Samtidig er dette en sårbar fase for mange barn – noen kan være litt lei seg, trenge hjelp inn i lek eller ha behov for ekstra støtte. 

Vi verdsetter å være til stede for barna i disse overgangene, og ber om forståelse for at vi noen ganger må prioritere barnets behov fremfor lange samtaler. Vi møter alltid både barn og foresatte med et smil, og ønsker å skape en varm og trygg start og avslutning på dagen for alle. 

Dersom det er behov for å ta opp sensitive eller mer omfattende temaer, gjør vi dette gjerne på tomannshånd, via MyKid eller telefon – og vi tilrettelegger gjerne for det samme for dere. Vi ønsker ikke å ta slike samtaler over hodene på barna.  

Foreldrefellesskap og psykososialt miljø 

I Reddiken jobber vi aktivt for et godt psykososialt miljø, ikke bare for barna, men også for foreldrene. Dere er viktige bidragsytere her. Vi oppfordrer dere til å bli kjent med de andre foreldrene, hilse på hverandre og bidra til et inkluderende miljø. Dette betyr mye for barna deres. 

Vi vet at alle er forskjellige, både barn og voksne. Noen synes det er vanskelig å si hei, andre slår gjerne av en prat. Møt hverandre med raushet og nysgjerrighet. 

Vi er opptatt av å snakke med hverandre, ikke om hverandre, når det oppstår utfordringer mellom barna. Barn er barn, og de gjør så godt de kan ut fra sine forutsetninger. Dette er noe av det viktigste vi jobber med, og vi håper dere bidrar i dette. Husk at vi er nøkkelspillere i relasjoner mellom barn som ikke fungerer optimalt. Inviter hverandre hjem, fremsnakk hverandre. Og sist men ikke minst, legg til rette for at barna kan mestre å ivareta medmennesker som iblant utfordrer oss.  

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Mat og Måltider i Reddiken

I Reddiken serverer vi to måltider om dagen. Mandag, onsdag og fredag får barna varm lunsj laget av vår egen kokk, med fokus på sunn og næringsrik mat tilpasset barn. Tirsdag og torsdag har barna med matpakke, da disse dagene ofte brukes til tur. 

På ettermiddagen serverer vi frukt og brød- eller knekkebrødmat. Vi følger Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen, og legger stor vekt på matglede, deltakelse og gode samtaler rundt bordet. 

Måltidene er ikke bare et tidspunkt for å spise – de er en viktig pedagogisk arena. Her jobber vi aktivt med flere utviklingsområder: 

  • Språkutvikling: Gjennom samtaler rundt bordet får barna utvidet ordforråd, øvd på å uttrykke seg, stille spørsmål og lytte til andre. 

  • Finmotorikk: Barna øver på å smøre selv, bruke bestikk, helle vann og åpne matbokser – ferdigheter som styrker selvstendighet og koordinasjon. 

  • Sosial kompetanse: Måltidet gir rom for å øve på å vente på tur, vise hensyn, dele og hjelpe hverandre. Dette styrker fellesskapsfølelsen og empati. 

  • Matglede og utforsking: Vi oppmuntrer barna til å smake på ny mat og være nysgjerrige. Mange oppdager nye favoritter de ikke spiser hjemme. 

  • Danning og fellesskap: Vi skaper en rolig og hyggelig atmosfære der barna opplever tilhørighet og trygghet. Ansatte er til stede som gode rollemodeller og støttespillere. 

Ved bursdagsfeiringer serverer vi ikke mat eller søtsaker. Vi markerer dagen med fokus på fellesskap og gode opplevelser, og det er derfor ikke nødvendig å ta med noe hjemmefra. 

Matpakker bør inneholde næringsrik og variert mat som gir barna energi til en aktiv dag. Vi anbefaler grove brødskiver, frukt, grønnsaker, ost, egg eller annen proteinkilde. Vi ber om at søte pålegg, godteri, kjeks, kaker og søte drikker ikke tas med i matpakken. 

Har barnet allergier eller spesielle kostbehov, må dette registreres i helseerklæringen i MyKid før oppstart. Dette kan også oppdateres senere ved behov. 

Tur

Vi går på tur minst en gang i uken – vanligvis tirsdag eller torsdag, førskole teamet går gjerne tur begge dagene. Barnehagen vår ligger i naturskjønne omgivelser med skog, jorder, gårder og stier rett utenfor døren, og vi bruker nærmiljøet aktivt gjennom hele året. 

På turdager må barna møte senest kl. 09:00, og ha med: 

  • Tursekk med matpakke og drikkeflaske. Husk at matpakkene på tur også bør være turvennlige, spesielt på vinteren.  

  • Klær etter vær (regntøy, ull, solhatt, votter, spisevanter osv.) 

  • Gode sko eller støvler 

Vi har faste rutiner for sikkerhet på tur, inkludert telling, førstehjelpsutstyr og risikovurdering. Barna lærer å ferdes trygt i naturen og får varierte erfaringer med fysisk aktivitet, lek og utforsking. 

Bursdagsfeiring

I Reddiken markerer vi barnas bursdager på en hyggelig og inkluderende måte. Vi samles i teamet og feirer med bursdagssang, krone og ekstra oppmerksomhet til bursdagsbarnet. Barna får gjerne velge en aktivitet, sang eller lek, og vi lager en liten markering som passer barnets alder og ønsker. 

Vi serverer ikke kake eller søtsaker i forbindelse med bursdager, men legger vekt på fellesskap og gode opplevelser. Det er derfor ikke nødvendig å ta med noe hjemmefra. 

Dersom dere ønsker å dele ut invitasjoner til bursdagsselskap utenfor barnehagen, ber vi om at dette gjøres utenom barnehagetiden – med mindre hele teamet er invitert. Dette for å unngå at noen barn føler seg utenfor. 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Reddiken Kanvas-barnehage holder sommerstengt tre uker i felles-ferien hvert år. I tillegg holder vi stengt mellom jul og nyttår. Barnehagen er også stengt onsdag før skjærtorsdag og har fem planleggingsdager i løpet av barnehageåret. 

Barna skal ha fire ukers ferie i løpet av året, og barn som slutter i barnehagen må ha avviklet ferie før 1. august. 

For å sikre god bemanning og forutsigbarhet for barna, ber vi foresatte registrere om barnet kommer eller har ferie i skolens ferier. Dette gjøres i MyKid innen følgende frister: 

  • Høstferien (uke 40): innen 7. september 

  • Vinterferien (uke 8): innen 18. januar 

  • Påskeferien (uke 16): innen 25. mars 

  • Sommerferien (uke 28–30): innen 2. mai 

Dersom færre enn fem barn er påmeldt i en ferieperiode, forbeholder vi oss retten til å holde stengt. Vi oppfordrer også foresatte som har mulighet, til å legge barnas ferie til uke 27. Dette hjelper oss med å planlegge personalets ferieavvikling på en god måte. 

Når ansatte kan ta ut ferie samtidig som barna har fri, får vi flere voksne til stede i barnehagen i ukene der det er flest barn til stede. Dette gir bedre kvalitet i det pedagogiske arbeidet, mer trygghet og tettere oppfølging for barna. Vi vet at barna trives best når de møter kjente voksne og har forutsigbare rammer – og dette får vi til når vi kan planlegge bemanningen godt. 

Vi setter stor pris på at dere som foreldre bidrar til dette ved å registrere ferier i MyKid innen fristene og, om mulig, planlegger ferie i uke 27. Sammen skaper vi en trygg og god barnehagehverdag for barna! 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

I samtykkeskjemaet i MyKid gir dere tillatelser til ulike aktiviteter og rutiner i barnehagen, som for eksempel: 

  • Bruk av bilder av barnet (internt og/eller eksternt) 

  • De med relasjon til familien som kan hente og levere barnet 

  • Deltakelse på turer med offentlig transport 

  • Bruk av solkrem og insektsmiddel 

  • Deltakelse i observasjon og dokumentasjon 

Skjemaet fylles ut før oppstart, og dere kan når som helst endre samtykkene i MyKid. Vi minner om at vi aldri publiserer bilder eller informasjon uten gyldig samtykke, og at vi følger gjeldende personvernregler. 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Vi tar alltid barnas sikkerhet på alvor. I Reddiken jobber vi systematisk med HMS (helse, miljø og sikkerhet) for å sikre et trygt og godt miljø – både fysisk og psykososialt. 

Fysisk sikkerhet og rutiner: 

  • Vi gjennomfører daglige HMS-sjekker av uteområdet to ganger om dagen. 

  • Brannøvelser gjennomføres minst to ganger i året med barna. 

  • Førstehjelpskurs for ansatte holdes minst hvert andre år. 

  • Risikovurderinger av ulike scenarier (som forsvunnet barn, brann, voldshendelser) gjennomgås jevnlig på personalmøter og planleggingsdager. 

  • Vernerunder og avviksoppfølging skjer i samarbeid med verneombud og ledelse. 

  • HMS er et fast tema på flere personalmøter og planleggingsdager. 

Vi sender ut påminnelser og oppdatert informasjon i forkant av årstidsskifter, og justerer rutiner ved behov. Foreldrene skal også gjennomføre regelmessig vognkontroll, og vognene skal være hele, rene og utstyrt med regntrekk og insektsnett. 

Som forelder kan du bidra til barnas sikkerhet ved å: 

  • Følge gjeldende regler for bruk av seler i vogn 

  • Sørge for at vognen er hel og uten løse deler, og at bremser og seler fungerer 

  • Bruke buff eller hals i stedet for skjerf 

  • Ikke bruke klesplagg med hette som sitter fast. Feks. Hettegensere, eller jakker med hette uten knapper.  

  • Fjerne snorer fra klær og sekker som kan utgjøre kvelningsfare 

  • Ikke sende med tau, hoppetau eller hoppestrikk hjemmefra 

  • Ikke henge sykkelhjelmer tilgjengelig for barn i garderoben 

  • Levere medisiner direkte til en voksen på teamet – medisiner skal aldri ligge på barnets plass 

  • Sjekke at smokker og kosebamser er hele og rene 

Psykososialt miljø og forebygging av mobbing:

Reddiken bruker Bærum kommunes Handlingsplan for et godt psykososialt barnehagemiljø, som er en del av BTI (Bedre Tverrfaglig Innsats). Vi jobber systematisk, aktivt og forebyggende for å sikre at alle barn opplever trygghet, tilhørighet og trivsel. 

Vi har nulltoleranse for mobbing, utestengelse og krenkelser, og følger tydelige rutiner for observasjon, dokumentasjon og oppfølging. Personalet er ansvarlige i relasjonen, og vi bruker verktøy som KIMMVOB Reddikens egenutviklede verktøy og EBBA for å reflektere over og forbedre kvaliteten i samspill og miljø. 

Foreldre er viktige samarbeidspartnere i dette arbeidet, og vi oppfordrer til lav terskel for dialog dersom dere har bekymringer eller spørsmål. 

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Allmenntilstand: Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Det er mer krevende for et barn som ikke er i form å være i barnehagen enn å være hjemme. Barnehagen kontakter foreldre for henting dersom barnet får nedsatt allmenntilstand i løpet av dagen. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen både inne og ute. Barnet skal ikke ha feber.

Smittevern: Foreldre og barnehagen må sammen ta ansvar for å begrense smitte og sykdom hos barn og ansatte. Viktige tiltak er:

  • God håndhygiene ved levering og henting. Alle barn, ansatte og foreldre vasker hendene når de kommer til og går fra barnehagen.
  • Barnehagen gjennomfører gode hygiene- og renholdsrutiner gjennom dagen i stellesituasjoner, måltider, etter utetid mm.
  • Syke og smittsomme barn holdes hjemme.
  • Barn med akutt diaré/omgangssyke kommer tilbake til barnehagen 48 timer etter at de har blitt symptomfrie.
  • Barnehagen informerer foreldre ved utbrudd av smittsomme sykdommer. Ved utbrudd av alvorlig smittsomme sykdommer gis informasjon i samarbeid med helsemyndigheter.

Taushetsplikt: Personalet har taushetsplikt, noe som innebærer at de ikke kan svare på hvem som har hvilken sykdom.

I Reddiken følger vi Folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn i barnehage. Det er barnets allmenntilstand som avgjør om det kan være i barnehagen. Et barn som ikke er i form, har feber eller ikke orker å delta i vanlige aktiviteter både inne og ute, bør holdes hjemme. 

Dersom barnet blir dårlig i løpet av dagen, kontakter vi foresatte for henting. Vi ber om at barnet holdes hjemme til det er friskt nok til å delta i barnehagehverdagen igjen. 

Smittevern og hygiene: 

  • God håndhygiene er viktig. Alle barn og foresatte skal vaske hender ved levering og henting. 

  • Barnehagen har gode rutiner for hygiene og renhold gjennom hele dagen. 

  • Ved utbrudd av smittsomme sykdommer informerer vi foresatte via MyKid. 

Spesifikke retningslinjer: 

  • Barn med feber skal være hjemme til de er feberfrie og i god form. 

  • Ved omgangssyke (diaré eller oppkast) skal barnet være hjemme i minst 48 timer etter siste symptom. 

  • Ved øyekatarr gjelder egne regler utarbeidet i samarbeid med SU: 

  • Ved lett øyekatarr kan barnet komme i barnehagen dersom foresatte har startet behandling med saltvann eller øyedråper. 

  • Ved kraftig pussende øyne må barnet behandles med øyedråper før det kan komme tilbake. 

  • Dersom foresatte ikke ønsker å bruke øyedråper, må barnet holdes hjemme til symptomene er milde og smittefaren er lav. 

Vi ber om at foresatte vurderer barnets form nøye før levering, og tar kontakt med barnehagen ved spørsmål. Sammen kan vi bidra til å redusere smitte og sikre et trygt og godt miljø for alle barna. 

Medisiner

Barnehagen har ikke formell kompetanse i medisinhåndtering. Av hensyn til barnas sikkerhet og for å unngå feilmedisinering, ber vi om at all medisinering skjer hjemme, så langt det lar seg gjøre. Dette gjelder også reseptfrie legemidler.

Dette innebærer:

  • Ta opp med barnets lege at medisiner bør kunne gis i hjemmet utenom barnehagetiden.
  • Dersom barnet må ha medisiner i løpet av dagen (for eksempel ved kronisk sykdom), skal foresatte alltid fylle ut skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem av de ansatte som kan gi medisiner. Skjemaene finnes i MyKid.
  • Ansatte som skal gi medisiner må få nødvendig opplæring av foreldrene. Dette gjelder også akuttmedisiner (som for eksempel EpiPen eller astmamedisin).

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Dersom barnet har behov for medisiner i løpet av barnehagedagen (for eksempel ved kronisk sykdom, allergi eller akutte tilstander), må foresatte fylle ut nødvendige skjemaer i MyKid før oppstart: 

  • Avtale om legemiddelhåndtering (skjema i helseerklæringen) 

  • Legemiddelkort med informasjon om medisinens navn, dose og tidspunkt 

  • Akuttmedisineringsskjema dersom barnet har behov for rask behandling ved f.eks. astma, allergi eller epilepsi 

Medisiner skal alltid leveres direkte til en voksen på teamet og aldri ligge på barnets plass. Medisinene må være i originalemballasje eller dosett, tydelig merket med barnets navn, dato og dosering. Foresatte er ansvarlige for at medisinen er riktig og ikke har gått ut på dato. 

Personalet som skal gi medisiner må få opplæring fra foresatte. Det forutsettes at foresatte har fått veiledning fra barnets lege og kan videreformidle denne til barnehagen. 

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

I Reddiken jobber vi kontinuerlig for å sikre stabilitet og trygghet for barna – også når faste ansatte er borte. Vi har derfor bygget opp en egen ringevikarliste med kjente og trygge vikarer som barna møter jevnlig. 

Vi prioriterer å bruke: 

  • Tidligere ansatte 

  • Studenter  

  • Personer i friår før studier eller militærtjeneste 

  • Ansatte i deltidsstillinger som ønsker mer arbeid 

Dette gjør at barna møter kjente ansikter, og at relasjoner og rutiner ivaretas selv ved fravær. Nye vikarer får grundig innføring og går aldri alene med barna. De yngste barna har alltid vikar sammen med fast ansatte. 

Vi informerer foresatte om fravær og bruk av vikarer ved behov, og legger vekt på å opprettholde kvalitet og forutsigbarhet i barnehagehverdagen. 

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 1200 kroner per måned fra 1. august 2025.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Har barnet søsken i barnehage i Bærum gis det 30% søskenmoderasjon i foreldrebetaling for barn nummer 2. For tre eller flere barn i barnehage i Bærum har det tredje og eventuelt flere barn gratis barnehageplass.  

I tillegg kommer kostpenger, som dekker utgifter til mat og måltider. I Reddiken er kostprisen 500 kr. pr måned i 25/26.  

Bærum kommune tilbyr redusert foreldrebetaling for familier med lav inntekt. Ordningen gjelder både makspris og kostpenger. Du kan søke om: 

  • Redusert betaling dersom husholdningens samlede inntekt er under 366 667 kroner 

  • Gratis kjernetid (20 timer per uke) for 2-, 3-, 4- og 5-åringer i familier med samlet inntekt under 642 700 kroner. 

Søknad om redusert betaling sendes digitalt via Bærum kommunes nettsider. Brev fra kommunen ligger i Mykid. Husk å søke hvert barnehageår, og legg ved dokumentasjon på inntekt.  

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

Barnehagedagen i Reddiken er strukturert med faste rutiner som gir barna trygghet og forutsigbarhet, samtidig som det er rom for fleksibilitet og medvirkning. Dagsrytmen kan variere noe mellom teamene og tilpasses barnas alder og behov, men følger i hovedsak denne strukturen: 

07:15–08:30: Barnehagen åpner. Rolig lek og frokost for de som har med mat. 
09:00–09:30: Samling og forberedelser til dagens aktiviteter. 
09:30–11:30: Hovedaktiviteter – tur, prosjektarbeid, lek inne eller ute. 
10:30–13:00: Lunsj (varm mat tre dager i uken, matpakke på turdager). Teamene spiser gjerne på ulike tidspunkt, med hensyn til barnas behov. 
12:00–14:00: Hvile, lesestund, rolig lek eller aktiviteter i smågrupper. 
14:00–15:00: Ettermiddagsmat (Knekkebrød/brødmat og frukt). Teamene spiser gjerne på ulike tidspunkt, med hensyn til barnas behov. 
15:00–16:45: Frilek ute eller inne frem til henting. 

Vi er mye ute, og tirsdag og torsdag er faste turdager. På vinteren bruker vi lavvo, anneks og bålplass, og på sommeren bruker vi barnehagen og grønne områder i nærmiljøet.  

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

MyKid er vår digitale kommunikasjonsplattform, og et viktig verktøy for samarbeid mellom hjem og barnehage. Her finner dere informasjon om barnets hverdag, beskjeder fra teamet, ukeplaner, bilder, dokumentasjon og viktige datoer. 

Vi oppfordrer foresatte til å sjekke MyKid daglig. Det er her dere gir beskjeder om fravær, sykdom, ferie, endringer i henting og annen praktisk informasjon. Når dere skriver en beskjed i MyKid, kan alle ansatte på teamet lese den – noe som bidrar til at vi unngår å videreformidle beskjeder over hodet på barna. 

MyKid brukes også til å fylle ut helseerklæring, samtykkeskjema og skjemaer for legemiddelhåndtering. Dere får tilgang til MyKid fra den første dagen i måneden barnet starter i barnehagen. 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

I Reddiken legger vi stor vekt på godt samarbeid med foresatte, og vi har flere faste møtepunkt gjennom året for å sikre god dialog og felles forståelse rundt barnets trivsel og utvikling. 

Startsamtale 
Startsamtalen gjennomføres i løpet av de første ukene etter oppstart, og er en viktig del av tilvenningen. Samtalen varer vanligvis 30–60 minutter og gjennomføres med barnets tilvenningsperson eller pedagogisk leder på teamet. 

I samtalen ønsker vi å bli bedre kjent med barnet og dere som foreldre. Vi snakker blant annet om barnets interesser, behov, rutiner hjemme, eventuelle erfaringer fra tidligere barnehage eller familiebarnehage, og hvordan dere opplever oppstarten. Samtalen gir også rom for å stille spørsmål og dele forventninger. 

Målet er å legge grunnlaget for et trygt og tillitsfullt samarbeid. 

Foreldresamtaler 
Vi tilbyr to foreldresamtaler i løpet av barnehageåret – én på høsten og én på våren. Samtalene varer vanligvis 30–45 minutter og gjennomføres med pedagogisk leder eller ansatte ved teamet som følger barnet opp. 

I samtalene snakker vi om barnets trivsel, utvikling, lek, språk og relasjoner i barnehagen. Vi deler observasjoner og refleksjoner, og ønsker også å høre hvordan dere opplever barnets utvikling hjemme. Samtalene er en viktig arena for å justere og tilpasse barnehagetilbudet til barnets behov. 

Ved behov tilbyr vi også ekstra samtaler gjennom året. Ta gjerne kontakt dersom det er noe dere ønsker å snakke om – vi har lav terskel for dialog. 

Foreldremøter 
Vi gjennomfører to foreldremøter i løpet av barnehageåret. 

  • Det første møtet holdes tidlig på høsten og gjennomføres på teamnivå. Her får dere informasjon om barnegruppen, pedagogiske fokusområder, dagsrytme og hvordan vi jobber med trivsel og inkludering. 

  • Det andre møtet holdes senere på høsten og starter med en felles plenumsdel for hele barnehagen, etterfulgt av en teamdel. 

  • For foreldrene til førskolebarna (Lilla team) gjennomføres foreldremøtet etter jul, med fokus på overgang til skole og førskoleopplegget. 

Datoer for foreldremøter og samtaler finner dere i aktivitetskalenderen i informasjonsheftet og i MyKid. 

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

I Reddiken består SU av tre foreldrerepresentanter, tre ansatte og daglig leder, som leder møtene. SU møtes 2–3 ganger i året og diskuterer aktuelle temaer som: 

  • Årsplan og pedagogisk innhold 

  • Resultater fra foreldreundersøkelsen 

  • Praktiske forhold i barnehagen 

  • Tiltak for å styrke fellesskap og samarbeid 

SU har også en viktig rolle i planlegging og gjennomføring av fellesarrangementer som vinteraktivitetsdag, 17. mai-tog, sommerfest og Camp Reddiken. Foreldregruppen støtter opp som frivillige, og det er etablert en egen Facebook-gruppe: «For oss med barn i Reddiken», som administreres av SU. 

Nye SU-representanter velges hver høst. Informasjon om hvem som sitter i SU og hvordan du kan komme i kontakt med dem, finner du i MyKid. 

Dugnad

I Reddiken gjennomfører vi dugnad to ganger i året – én på våren og én på høsten. Dugnadene er frivillige, men vi opplever stort engasjement og oppslutning fra foreldregruppen. Det gir et viktig løft for både inne- og uteområdene våre – og barna får stor glede av å se hvor fint foreldrene har gjort det! 

Vårdugnaden arrangeres en ettermiddag i april/mai, vanligvis fra kl. 18:00 til 20:00. Her har vi fokus på uteområdet: rydding, planting, vedlikehold og små forbedringer som gjør barnehagen klar for sommeren. 

Høstdugnaden er et prøveprosjekt etter forslag fra foreldrene, og her har vi fokus på inneområdene. Vi bidrar med vask, rydding og småreparasjoner som gjør barnehagen lun og klar for vinterhalvåret. 

Barnehagen lager en liste med oppgaver i forkant, som deles i MyKid. Det er oppgaver for alle – både enkle og litt større – og vi legger til rette for at det skal være lav terskel for å bidra. Har du ikke anledning til å delta på selve dugnaden, kan du gjerne bidra på andre måter, for eksempel ved å ta med planter, rydde et område en annen dag eller bidra med utstyr. 

Vi gjør oppmerksom på at barna ikke skal være med på dugnaden. Dette er en kveld for de voksne, slik at vi kan jobbe effektivt og trygt med oppgavene som skal gjøres. Samtidig gir det barna en ekstra fin opplevelse når de kommer tilbake og ser hva foreldrene har vært med på å skape. 

Dugnadene er også en hyggelig sosial arena hvor foreldre blir bedre kjent med hverandre og med barnehagens ansatte. Mange barn opplever stor stolthet over å vise frem det foreldrene har vært med på å gjøre. 

Datoer for dugnadene finner du i aktivitetskalenderen i informasjonsheftet og i MyKid. 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Foreldreundersøkelsen i Reddiken

Reddiken deltar hvert år i den nasjonale foreldreundersøkelsen, som gjennomføres i januar. I 2025 hadde vi svært gode resultater, og vi er stolte av at foresatte opplever barnehagen som trygg, inkluderende og utviklende for barna. 

Undersøkelsen gir oss verdifull innsikt i hvordan foresatte opplever barnehagetilbudet, og brukes aktivt i vårt utviklingsarbeid. Resultatene gjennomgås i personalgruppen og med SU, og danner grunnlag for konkrete tiltak og forbedringer. 

Vi oppfordrer alle foresatte til å delta i undersøkelsen – deres stemme er viktig 

Resultater fra Foreldreundersøkelsen 2025

 

Årshjul

17. sep 2025

Foreldremøte i team

16. okt 2025

Høst Dugnad

31. okt 2025

Planleggingsdag

4. nov 2025

Foreldremøte felles for huset med egen teamdel

29-30. des 2025

Barnehagen er julestengt

2. jan 2026

Planleggingsdag

1-6. apr 2026

Påskeferie

7. mai 2026

Vår Dugnad

15. mai 2026

Planleggingsdag

8. jun 2026

Foreldremøte for nye barn

9. jun 2026

Minidag

11. jun 2026

Sommerfest

11-12. jun 2026

Camp Reddiken

6-26. jul 2026

Sommerferie

13-14. aug 2026

Planleggingsdager

30. okt 2026

Planleggingsdag