Om barnehagen
Sandslimarka Kanvas-barnehage er organisert i 4 Storgrupper. Hver Storgruppe har sitt lekeareal fordelt for barn over og under 3 år. Gode og nære relasjoner vektlegges. Barnet (og eventuelt søsken) tilhører samme Storgruppe gjennom hele barnehagetiden, og hvert barn har en primærkontakt. Personalet i Sandslimarka er engasjert og kompetent, og mangfoldig sammensatt i forhold til erfaring, alder og kjønn. Vi har lav turnover og høy brukertilfredshet.
Barnehagen er bygd for fleksibilitet, med lyse, trivelige lokaler og gode lydforhold. I tillegg til Storgruppenes lekerom er bygget organisert med spennende fellesarealer; blant annet stort allrom, torg med barnekjøkken, atelier, mediatek og forskerrom. Barnehagen har tilsatt kokk, det serveres varmlunsj 4 dager i uken og en dag smørelunsj – et sunt og variert kosthold vektlegges. Uteområdet har spennende og flotte lekearealer.
Satsingsområder er NATUR og KULTUR, med hovedvekt på friluftsliv og kunstfaglig prosjektarbeid.
Barnehagen ligger i flotte naturområder, og har flere leirsteder i nærområdet som benyttes hele året! Vi har gangavstand til Skranevatnet skole, som vi samarbeider med i forbindelse med skolestart.
Opptak/Prioritet; Ansatte i Equinor har prioritet til plass. Ved ledig kapasitet utover dette, tildeles det plass etter prioritert rekkefølge (se barnehagens vedtekter)
Barnehagens åpningstid er: 07:00 – 17:00. I forbindelse med jul- og påske og skolens sommerferieuker (frem til nytt barnehageår), er åpningstiden: 07:30-16:30
Kontaktinformasjon for mer informasjon: e-post: Sandslimarka@kanvas.no, tlf: 93085666
Ny i barnehagen
Før oppstart
Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.
Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.
Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.
Tilvenning
Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas
Vår barnehage er delt inn i 4 storgrupper. Hvert barn som begynner skal først og fremst bli kjent på Storgruppen sin, før hele huset og det store mangfold introduseres. Hver guppe har både småbarn og storebarn tilhørende Storgruppen. De har 3 oppholdsrom; et rom for de minste barna (opp mot 3 år) med sitt faste personale, et rom for de største barna (3-6 år) med sitt faste personale og et "mellomrom" de kan byttes på å bruke. Barnet (og event. søsken) tilhører samme Storgruppen hele barnehagetiden. Barn og foreldre får dermed en særlig god oversikt og tilhørighet på "sin lille del av huset".
Litt om selve tilvenningstiden:
Hvert barn har en primærkontakt som har et særlig ansvar for oppstartstiden. Deretter har primærkontakt oppfølging av enkeltbarnet gjennom året. En av ped.lederne på teamet, har overordnet ansvar for barnet i gruppen.
Barn reagerer ulikt på barnehagestart, derfor avtaler vi individuelt hvor lang tilvenningstid som trengs. En må regne minimum 3-5 dager hvor barnet har følge av foreldre, eller andre som barnet er trygg på. Når barnet er klar for å si "ha det", kan foreldrene benytte andre oppholdsrom i barnehagen for å være i nærheten. Videre avtaler om oppholdstid, tidspunkt m.m avtales med primærkontakt/ped.leder. I starten er det mye nytt å forholde seg til for barnet, beregn derfor korte dager den første uken, som gradvis forlenges den påfølgende.
I løpet av de første dagene gjennomføres en startsamtale, som er en innledende foreldresamtale hvor personalet får informajon om barnet og foreldrene om barnehage og barnegruppen. Samtalen holdes med pedagogisk leder.
Startsamtalen
Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Praktisk info
Klær og utstyr
Tips om klær i barnehagen
Når man begynner i barnehage er det mange som lurer på hva barnet trenger av klær og utstyr. Dette er ikke en liste over hva barnet MÅ ha, men tips til hva som kan være greit å ha i barnehagen. Det er viktig at barnet har klær og fottøy slik at det kan delta i all aktivitet, både ute og inne. Husk å merke alt av klær og fottøy med barnets navn!
Hele året:
• Innesko, sandaler eller tøfler. Mange blir veldig varme på beina, så sandaler er ofte å foretrekke.
• Skiftetøy skal ligge i barnehagen til enhver tid. Husk å sjekke at alt er der med jevne mellomrom. Etterfyll når dere får med tøy hjem.
Vår/høst:
• Parkdress/vindjakke og vindbukse
• Cherrox og gummistøvler
• Romslig regntøy med strikker
• Gummivotter (ikke for store!)
• 2 par ullsokker
• 2 par tynne votter
• Lue/pannebånd/ørevarmere
• Tykk genser/bukse
• Undertøy ( truser, longs, trøye,body)
Vinter:
• Ull- eller fleecebukse
• Ull- eller fleecegenser
• Tykke votter (ikke for store!)
• 2 par ullsokker
• Romslig vinterdress med strikk
(husk at buksebein skal over støvlene)
• Tykk lue
• Hals/halselue
Tilbehør til sovende barn:
• Vogn, pose (etter avtale med personalet)
• Seler i vognen
• Koseklut, smokk eller bamse
😊 Dette er kun tips – Spør hvis dere lurer på noe
Bringe og hente
Barnehagens åpningestid er 07:00-17:00
Den første halvtimen (07:00-07:30) leveres barna inne på fellesarealet/Torget til de 2 som har 7:vakt. (en fra Nordfløyen og en fra Sørfløyen). Dersom foreldre ønsker å treffe personell fra sin Storgruppe, og utveksle mer detaljer hjemme/barnets storgruppe, tilpasser dere levering fra etter kl 07:30
Det samme gjelder siste halvtimen (16:30-17:00), da er barna med 2 i personalet (en fra Nordfløyen og en fra Sørfløyen). Dersom foreldrene ønsker å treffe personell fra sin Storgruppe, og få mer detaljer om dagen på gruppen – må dette skje i tid før kl.16:30
Frokost kl 08:30
Frokosten starter 08:30 ute på gruppene, der "småsiden" har sin frokost med faste bemanning og "storesiden" sin frokost med faste bemanning. Personell som har seinvakt (som jobber til 15:45-17:00), kommer ikke før etter frokosten, og det betyr at frokosten foregår utenom "kjernetiden" på dagen. Derfor kan det være lurt å ha fått levert barnet noen minutter før 08:30, slik at frokosten blir en god måltidsstund for barna/personellet.
Skal barnet ditt ha fri? Eller er syk? eller kommer seinere/hentes tidligere?
Vi setter pris på å få informasjon om dette så tidlig som mulig! Registrer det inne på MyKid, eller som en MyKid-melding. Dette gjør, at vi kan tilpasse dagen som best for barnegruppen, og for ditt barn dersom det kommer seinere på dagen eller skal gå før.
VIKTIG: Innenfor "Kjernetiden" (ca 09:30-14:30) foregår de planlagte aktivitetene – så vær obs på å ha gitt oss melding dersom barnet kommer til annen tid, eller skal gå før enn vanlig. Dette kan vi i samarbeid med dere, forberede barnet på.
Mat og måltider
I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas
I Sandslimarka Kanvas-barnehage har vi tilsatt kokk, og det serveres varmmat fire dager og smørelunsj en dag i uken. Lunsjen hos oss kaller vi middag, og vi sitter gjerne lenge til bords og utveksler smått og stort. Målet er å finne roen rundt bordet og få til den gode samtalen, samtidig som vi nyter maten sammen. Et sunt og variert kosthold vektlegges. Meny finnes til enhver tid på månedsplanen (MyKid)
Vegg i vegg med storkjøkkenet ligger Barnekjøkkenet. Her er gode fasiliteter for barn og personell til å delta med matlaging – jobbe med råvarer, planlegge oppskrifter, og samarbeide med kokken. De fire storgruppene veksler på å bruke Barnekjøkkenet hver sin uke etter fast oppsatt plan, og da kan mat-tema og menyer planlegges for i god tid.
Vi følger de nasjonale retningslinjene for mat og måltider i barnehagen – og har Mat&Helse som tema innunder ansvarsområde "Psykososialt barnehagemiljø". Mat&Helse innbefatter bl a vektlegging av gode måltider, matkulturer, matsamarbeid/tilrettelegging mellom Storkjøkken/Barnekjøkken, kosthold og hygiene.
En sunn og god matpakke hjemmefra, til frokost kl 08.30,- «Knaskemåltid» m/frukt og grønt kl.11.00, – Middag kl.12.30 og Frukt/grønt kl.15.00. Alt dette, skal gi god næring til aktivitetene små og store barn er opptatt med gjennom barnehagedagen!
Måltidene i barnehagen – er mye mer enn bare å ”mette seg”. Våre mål for Måltidene: Barn skal få gode fellesskapsopplevelser rundt mat og måltider. Barnet skal få lyst å smake og de skal lære å kjenne når de blir mett, på en god måte. Barna skal oppleve matglede – med variasjon og mangfold i mattilbudet.
Bursdagsfeiring
Bursdagsfeiringer i barnehagen
Vi markerer bursdagsfeiringer til barna i barnehagen. Dette gjøres med bursdagskrone, sang/tradisjoner (tilpasset barnets alder) og smakfulle fruktfat!
Feriestengt og -avvikling
Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.
Kortere åpningstid i ferier
I forbindelse med jul/nyttår og påske, samt sommerferieukene fra uke 26 – 31 er åpningstiden redusert til 07:30-16:30
Barnehagen er sommerstengt 2 uker, i 2025 i uke 29 og 30
I ferietid med redusert antall barn/bemanning, slåes gruppene sammen. I en Storgruppe-samarbeid, på dager med noe reduksjon. Og, ved større ferieuttak/reduksjon samarbeider gruppene fløyvis, eller sammen som en gruppe.
Før jul, påske og sommer blir dere forespurt om når barnet skal ta ut fri/feriedager.
Forespørselen er med svarfrist, slik at vi i god tid også får tilpasset uttak ferie/avspasering for personalet. Uttak av fridager/feriedager må tas ut ihht barnehagens vedtekter. Dere kan selvsagt legge inn så mange dager dere ønsker, utover det vedtektene krever – dette gjør dere på My Kid.
Samtykker
Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.
Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.
Personvern
Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.
Samtykke
Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.
Barnemapper
Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.
Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.
Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.
Trygg håndtering av digitale enheter
Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.
Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle.
Bilder av barn – retningslinjer for ansatte
Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.
Bilder av barn – retningslinjer for foresatte
Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/
-
Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.
-
Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.
-
Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.
Sykt barn
Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.
Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.
Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.
Det samme gjelder for omgangssyke
Medisiner
Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i MyKid.
Jodtablett ved atomulykke:
Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.
Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.
Fravær og vikarer
Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.
Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.
Forsikring
Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen.
Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.
Foreldrebetaling
Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.
Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.
Barnehagehverdagen
Foreldresamarbeid
MyKid
Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.
Tilgang til MyKid gis ved barnehagestart. Under din profil fyller du ut kontaktinformasjon. Det er viktig at denne informasjonen til enhver tid er oppdatert, slik at vi kan nå dere pr. mobil og mail. Ditt barns fravær og ferie registreres også via MyKid.
På "oppslagstavlen" legger vi ut nyhetsbrev med relevant informasjon til foreldrene, månedsplaner, kalender med oversikt over aktiviteter m.m. Dere finner også bilder fra ulike aktiviteter, turer og arrangement, som kan lastes ned. MyKid portalen er i tråd med Datatilsynets retningslinjer.
Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter
Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.
Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.
Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.
Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)
Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).
Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.
I Sandslimarka har foreldrerådet besluttet at barnehagen skal ha et FAU hvor medlemmene velges i foreldrerådet
Foreldreundersøkelsen
Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage.
Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar.
Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.
Årshjul
2. Temaperiode: Liten Jeg? …. Langtifra! Sentralt: verktøyet Snakk med Barn, fokus på foreldresamarbeid mestringsglede, samarbeid & vennskap, jeg og familien min, høsten/nærmiljøet, månedlig: Miljøryddedag
Planleggingsdag. Barnehagen er stengt
3. temaperioden: Alle hjerter gleder seg! Om førjulstiden i barnehagen
Tradisjon: Luciamarkering
4. temaperiode: Gullivers Reiser! ideer å hente fra eventyrlige reiseskildringer? kulturmangfold, filosofi, fantasi, kreativitet, miljøfokus
Planleggingsdag. Barnehagen er stengt
Tradisjon: Samisk Uke i Barnehagen
Tradisjons arrangement: Karneval 2025 og Fastelavn
Påskeforberedelser
5. Temaperioden: Fargespill – Vi priser våren i nærområdet, Miljøfokus; Gjenbruk og Ombruk
Tradisjon: Før 17. mai uke!
Planleggingsdag. Barnehagen er stengt
Tradisjon: Vi markerer PRIDE – og forbereder årets sommerfest!
Tradisjon: Sommerfest (foreldre arr.)
Sommeruker i barnehagen
2 uker Sommerstengt i barnehagen