Informasjonshefte
Sjøskogen Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Presentasjon av Sjøskogen Kanvas barnehage

 

Sjøskogen Kanvas barnehage har tre avdelinger, og gir et pedagogisk tilbud til barn i alderen 0-6 år, Bjørnebo, Revekroken og Småtroll.

Barnehagen tilbyr 100% plasser.

Barnehagen ligger i Ås kommune, like ved Vinterbro senter. I tillegg har vi Tusenfryd like ved, masse skog hvor vi har en egen grillhytte, og flere andre fine bålplasser. Det  er heller ikke langt til sjøen. Den nærmeste skolen er Sjøskogen skole, hvor de fleste av våre barn skal begynne. Vi har også barn som skal begynne på Nordby skole.

Vi bruker biblioteket på Vinterbro senter. Barnehagen ligger i et fredelig boligområde som for det meste består av villaer.

Sjøskogen Kanvas barnehage er en praksisbarnehage, tilknyttet Oslo Met. Det vil si at 2 av våre barnehagelærere er praksislærere og kan ha studenter i barnehagen inntil 16 uker hvert år, fra barnehagelærerutdanningen.

Vi legger vekt på å holde et sunt kosthold i barnehagen. Vi serverer havregrøt og knekkebrød til frokost, i tillegg baker vi vårt eget brød. Vi har et variert utvalg av pålegg i tillegg til oppskårede grønnsaker. På torsdager har vi hjemmelaget suppe som stort sett er  grønnsakssuppe eller tomatsuppe men også noe etter sesong. Vi serverer hjembakte rundstykker ved siden. På fredager har vi et varmt måltid med f.eks fisk, kjøtt, pizza, grove vafler, kylling og grønnsaker. På ettermiddagsmåltidet får barna tilbud om oppskåret frukt og grønnsaker, samt knekkebrød. Vi feirer bursdagene til barna uten kake. Isteden får de velge seg en liten gave fra en bursdagskurv, og de blir feiret med flagg, krone, bursdagsstol og sang.

Samarbeidsutvalget består av 3 foreldrerepresentanter og 3 representanter fra de ansatte. Su-representantene dette året er Ida Wikholm, Jeanette Antonsen og Helene  Raa. Fra personalet er det Lilly, Renate og Helene.

Sjøskogen Kanvas barnehage har et stabilt personale, hvor flere har jobbet her i mange år.

Barnehagens åpningstid er fra 07.00-17.00. Barnehagen holder stengt i uke 28, 29 og 30.  Det er nødvendig for barnehagen å innhente opplysninger om når ferien skal tas, slik at personalet kan brukes fornuftig i ferieperioden. Husk imidlertid at barna skal ha minst fire uker ferie ila året. (Ferieåret regnes fra 1.august-31.juli). Barnehagen er stengt julaften og nyttårsaften, og i romjulen er åpningstiden fra 0800-1530. Vi holder stengt om færre enn 5 barn er meldt på. Onsdag før skjærtorsdag er stengt.

I løpet av året har vi 6 planleggingsdager hvor barnehagen er stengt. Dette barnehageåret er det 13.8, 14.8, 15.08, 10.11, 15.05 og 22.6, samkjørt med skole/sfo.  Disse vil bli brukt til planlegging, kursing og kompetanseheving blant de ansatte. Personalet i Sjøskogen barnehage gjennomfører jevnlig førstehjelpskurs.

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Før oppstart blir det holdt et foreldremøte for nye foreldre, dette er veldig nyttig å være med på. Her kommer litt diverse informasjon generelt om barnehagen, samt litt nærmere informasjon om avdelingene. 

Før barnet begynner blir dere invitert til en besøksdag, her får foreldre og barn være en times tid i barnehagen.Dersom det er noe man lurer på, er dette en god mulighet til å stille de. Her får dere også informasjon om hva barnet trenger å ha med seg, og hvordan avdelingene gjør det med tanke på skift, bleier og yttertøy.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Hos oss er tilvenningsperioden normalt 3 dager. Men dersom barnet trenger lenger tid, avtaler vi det med foreldre. 

Dere får informasjon om oppstartsdato enten på foreldremøte for nye foreldre, eller besøksdagen. Før barnet begynner blir det tildelt en primærkontakt som tar i mot ved oppstart. En primærkontakt er en voksen som har et ekstra øye til barnet i oppstarten. 

I den første perioden er det fint med korte dager. For å blir best tatt vare på, kom 09:45-14:30, med unntak av første dag. Innenfor dette tidsrommet er vi fult bemannet.

Første dagen må foreldre være tilstede. Første dagen trenger man ikke å ha med seg så mye, da denne dagen er som besøksdagen. På dag nummer to er det fint om han har med seg skift til å legge på plassen, sånn at barnet har det det trenger. 

 

 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Kort tid etter oppstart blir det tilbudt oppstartssamtale til nye foreldre i barnehagen. Her blir det tatt opp hvordan vi jobber her, hvordan hverdagen er hjemme og observasjon av barnet. Det viktigste for oss er å bli kjent med dere som familie, hva dere er opptatt av og om dere har noen andre tanker.

I utgangspunktet er det en samtale på 30 minutter med pedagogsik leder på avdelingen. 

Praktisk info

Klær og utstyr

Klær og skiftetøy

På hver avdeling har man kurver på plassene/badet til skift. Her skal det til enhver tid ligge nok tøy til barnet.

I kurvene på avdelingene skal det ligge 3 sett med skift

På Bjørnebo og Revekroken skal det ligge:

3 gensere

3 t-skjorter

3 bukser

3 par truser

3 par sokker

Strømpebukser i sesong

På småtroll skal det ligge:

3 gensere

3 t-skjorter

3 bodyer

3 bukser

Strømpebukser i sesong

3 par sokker

I skapene på badene på alle avdelinger finner man også bleiehylle. Hvert barn har sin egen hylle, og det er foreldres ansvar å ta med bleier. 

Det er viktig at barna også har tilstrekkelig med yttertøy, det vil si klær til all slags vær, og det er viktig at man sjekker dersom noe må være med hjem.

Alle barna får hvert sitt tøynett, dette bruker vi til å legge skift i. Den kan brukes frem og tilbake til barnehagen, men bør henge på plassen hver dag. Det er viktig at vått røy tas med hjem, da det ikke tørker her over natten. Vi vil at barna skal ha det komfortabelt i tørre klær.

Det er veldig viktig at alt av tøy merkes godt med merkelapper, både yttertøy, sko, skift og votter/luer.

Utstyr:

I barnehagen får barna nesten alle måltidene servert. På mandag er det turdag, og da er det nødvendig at barna har med seg sekk, med mat og drikke. En sekk som er god å bære på ryggen på tur er viktig.

Drikkeflasker skal være med hver dag

Soving i barnehagen:

De barna som sover i barnehagen, skal ha med egen vogn. Barna på Småtroll har eget vognskur der de sover, og vognene står i gangen.

Det legges også til rette for hvile også for barna på Bjørnebo og Revekroken i løpet av dagen. Dette enten i form av å legge seg ned eller trekke seg tilbake på rolige steder med f.eks en lydbok, bok, pusling eller perling. 

Har barna med smukk og kosebamse, skal disse helst ligge i skapene.

 

Bringe og hente

Barnehagens åpningstid er 07:00-17:00

Det serveres frokost i barnehagen fra 07:00-09-00. Hvis barnet skal spise frokost i barnehagen, er det fint å være på plass innen 08:45.

 

Dersom barnet enten er sykt, tar en fridag eller kommer senere er det fint med en tilbakemelding på dette. Da kan man enkelt legge inn en beskjed på Mykid,  eller sende oss en SMS

Levering og avskjed:

På morgenen er det viktig for mange å si ordentlig hade til mamma eller pappa. Hvis barnet blir levert når det er mange barn her, er det viktig at man ikke tar avskjeden på kjøkkenet der mange sitter og spiser. For oss er det viktig med ro rundt frokostbordet.

Informasjon

Vi er opptatt av at dere som foreldre skal få tilstrekkelig med informasjon ved levering og henting. Ved levering kan man forvente et smil om munnen, og litt info om dagen.

Når man henter barnet for dagen kan man forvente å få informasjon om hvordan dagen har vært, om det er noe spesielt som skjer dagen etter og om det er noe som må tas med hjem eller mangler på plassen. 

Minner om at vi stenger 17:00 og at alle da skal være ute av barnahagen.  Dersom man ønsker å bli informert om dagen eller har spørsmål om andre ting må man hente i god tid før vi stenger.

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Utenom mandager, så blir alle måltider servert i barnehagen. På mandager er det turdag, og da skal barna ha med seg egen matpakke til lunsj. 

Alle andre dager i uken blir det servert både frokost, lunsj og ettermiddagsmat. 

Til frokost har vi havregrøt, knekkebrød og pålegg. Her kan barna velge hva de har lyst på ut i fra hva vi har tilgjengelig. 

Til lunsj baker vi eget brød på tirsdager og onsdager. Dette serveres ferskt sammen med et variert utvalg av pålegg og grønnsaker. 

Til ettermiddagsmat har vi knekkebrød og frukt. 

På torsdager serveres det suppe med hjemmebakte rundstykker, og vi varierer suppene ut ifra hvilke grønnsaker som er i sesong, tomatsuppe og grønnskssuppe. 

På fredager har vi ulik varmmat. F.eks. fiskegrateng, fiskekaker eller lasagne. All mat vi lager i barnehagen, lager vi selv fra bunnen av. Vi prøver så godt vi kan å bruke grove og sunne alternativer, og godt med grønnsaker.

Rundt måltider øver vi mye på å sende til hverandre, smøre selv,  vente på tur og legge til rette for matglede generelt. Det er rundt bordet mange av de gode samtalene skjer, og vi prøver å oppmuntre til dette. Det er viktig for oss at de voksne sitter sammen med barna og er delaktig i samtalene. Her skjer også mye språktrening og innlæring av nye ord og begreper. 

Mat i matpakken:

Vi ser at barna er stolte av det de har i matpakken. For oss er det viktig at barna har med en litt variert matpakke basert på hva barnet er glade i å spise, men også mat som holder de mette til neste måltid. Utover dette, er innholdet i dette ene måltidet i uken opp til dere foreldre.

 

Tur

På mandager er det fast turdag i barnehagen. Da går alle sammen på tur, med noen få unntak. På turdagen er det viktig at barna har med seg sekk med matpakke og drikke. Det er viktig at sekken er god å bære på ryggen.

Vi varierer hvor vi går, og har flere turplasser rundt om i nærområdet. Vi rullerer på hvor vi går hen, og sørger for å bruke nærmiljøet så godt vi bare kan. Når vi går på tur, er det ikke destinasjonen som er det viktigste, det er veien dit. Når vi går på tur er vi opptatt av å undre oss med barna, lære dem trafikksikkerhet hvis vi må gå langs veien, og snakke sammen om hva vi vil oppleve. Det er viktig at barna får oppleve glede og mestring over egne ferdigheter. 

Det er viktig at barna er kledd etter været! Det eneste man trenger å ha med på tur er mat og drikke. I høst og vintersesong tennes det ofte bål, og da kan barna ha med noe å grille på bålet. 

Når vi kommer frem til destinasjonen, da er det enten opplegg eller frilek på agendaen. Vi opplever at når vi er på tur i skogen, oppstår det en ny type undring og at samspillene blomstrer.

Vi går fra barnehagen ca. 09:45, og om barna blir levert rett før er det fint om de kommer ferdig påkledd og møter ute. Dette får å unngå for mange i garderoben på en gang. 

 

Bursdagsfeiring

Når et barn i barnehagen har bursdag feires det med krone, samling, bursdagskrone og det får velge seg en ting fra barnehagens bursdagskurv. Man trenger ikke å ha med seg noe spesielt til feiringen i barnehagen. Vi feirer ikke med kake.

 

Når det gjelder invitasjoner og barnebursdager, så tar ikke vi oss av å dele ut invitasjoner. Dette er arrangementer utenfor barnehagens tid, og foreldre har selv ansvar for å dele ut. På plassene i de ytterste gangene er det en knagg som man kan bruke til å feste invitasjoner på, som henger over plassene til barna. 

Når man inviterer til bursdagsfest er det viktig å inkludere alle. Det betyr ikke at man må be hele avdelingen, men at man skal be alle i den gruppen barna er i. Det vil si at man kan invitere alle fra gruppen som er på samme avdeling barnet går på, man kan velge å invitere alle fra gruppen fra begge avdelingene,eller man kan velge om man bare vil invitere enten gruttene eller jentene. Men man skal ikke kun ivnitere et fåtall av barna. Dette er fordi om man gjør det, så er det alltid noen som vil oppleve å bli eksludert. Det er en stor hendelse i barnets liv, og det er vårt ansvar som voksne å sørge for at alle barn blir inkludert.

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

I Sjøskogen Kanvas barnehage har vi stengt på julaften, nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag, i tillegg til de andre helligdagene i påsken. I tillegg til dette, er det også stengt 3 uker i sommerferien. Disse ukene er 28,29 og 30.

Andre typer fri som kommer i løpet av barnehageåret er også planleggingsdager. Her følger vi skolens rute for Ås kommune. 

 

I løpet av et barnehageår skal barna ha fire ukers ferie, og barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1.august.

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

På MyKid ligger det et samtykkeskjema som foreldre skal fylle ut før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut ulik informasjon vedrørende barnet, f.eks. om dere tillater at det tas bilder av barnet som kan legges ut på MyKid, og om dere tillater at barnet kan bli med på offentlig transport. 

Gjennom året kan dere gjøre endirnger i samstykkeskjemaet

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Hver morgen har en av våre ansatte ansvar for å sjekke uteområdet for bl.a uønskede gjenstander, vannmengde i groper og hull etter regnvær, porter og fester på husker.

Vi har også årlig sjekk av lekeaparatene ute av Kanvas.

Risikovurderinger av inventar og utstyr gjøres også jevnlig, og vi har en egen vernegruppe som bl.a ser på dette.

En av de ansatte er brannvernsleder og oppdaterer jevnlig i forhold til forskrifter og regler. Alt brannversutstyr blir regelmessig sjekket og vi utfører brannvernsøvelser.

Alle ansatte deltar jevnlig på førstehjelpskurs.

På ute-lekeplassen og på tur telles barna jevnlig, så vi hele tiden har kontroll.

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Allmenntilstand: Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Det er mer krevende for et barn som ikke er i form å være i barnehagen enn å være hjemme. Barnehagen kontakter foreldre for henting dersom barnet får nedsatt allmenntilstand i løpet av dagen. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen både inne og ute. Barnet skal ikke ha feber.

Smittevern: Foreldre og barnehagen må sammen ta ansvar for å begrense smitte og sykdom hos barn og ansatte. Viktige tiltak er:

  • God håndhygiene ved levering og henting. Alle barn, ansatte og foreldre vasker hendene når de kommer til og går fra barnehagen.
  • Barnehagen gjennomfører gode hygiene- og renholdsrutiner gjennom dagen i stellesituasjoner, måltider, etter utetid mm.
  • Syke og smittsomme barn holdes hjemme.
  • Barn med akutt diaré/omgangssyke kommer tilbake til barnehagen 48 timer etter at de har blitt symptomfrie.
  • Barnehagen informerer foreldre ved utbrudd av smittsomme sykdommer. Ved utbrudd av alvorlig smittsomme sykdommer gis informasjon i samarbeid med helsemyndigheter.

Taushetsplikt: Personalet har taushetsplikt, noe som innebærer at de ikke kan svare på hvem som har hvilken sykdom.

Medisiner

Barnehagen har ikke formell kompetanse i medisinhåndtering. Av hensyn til barnas sikkerhet og for å unngå feilmedisinering, ber vi om at all medisinering skjer hjemme, så langt det lar seg gjøre. Dette gjelder også reseptfrie legemidler.

Dette innebærer:

  • Ta opp med barnets lege at medisiner bør kunne gis i hjemmet utenom barnehagetiden.
  • Dersom barnet må ha medisiner i løpet av dagen (for eksempel ved kronisk sykdom), skal foresatte alltid fylle ut skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem av de ansatte som kan gi medisiner. Skjemaene finnes i MyKid.
  • Ansatte som skal gi medisiner må få nødvendig opplæring av foreldrene. Dette gjelder også akuttmedisiner (som for eksempel EpiPen eller astmamedisin).

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 1200 kroner per måned fra 1. august 2025.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

I barnehagen har alle avdelingene nokså lik dagsrytme. Vi har felles gruppe dag og samme turdag. På turdagene deler vi oss inn avdelingsvis, noen deler seg også inn i grupper på tvers av avdelinger eller innad på avdelingen. 

Frokost er felles på kjøkkenet hver dag fra 07:00-09:00. 

Lunsj er kl.11:00 hver dag

Ettermiddagsmaten er kl. 14:00 hver dag

Kjernetiden i barnehagen er fra 9:30-14:30

På turdag og gruppedag (mandag og onsdag) starter vi med aktiviteter/tur kl.09:30. Da er det viktig at man er på plass innen de begynner.

 

På Småtroll er sovingen individuell, noen sover tidlig, andre senere. Dette er behov som tilpasses barnet, men i all hovedsak skjer sovingen etter lunsj.

 

 

Bemanning

På hver avdeling er vi fire voksne, fordelt mellom barnehagelærere, barn- og ungdomsarbeidere og pedagogiske medarbeidere. 

Vaktene er litt ulike på de ulike avdelingene fordelt på 0700-1430, 0730-1500, 0800-1530, 0900-1630 og 0930-1700. Fult bemannet er vi kun mellom 0930 og 1430. Innenfor denne tiden avvikles også pauser og møter. 

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Vi benytter oss av MyKid, og det er vår hoved informasjonskanal. Hver gruppe har en Post it lapp,her legger vi ut f.eks. om vi skal på tur, eller om det er felles påminnelser om ting. I tillegg til dette legger vi ut månedsbrev hver måned, vi oppdaterer kalender med aktiviteter og sender ut meldinger til enkeltpersoner. Dette kan da f.eks. være hvis barnet trenger skift eller bleier. 

 

Vi legger ut informasjon minimum 1 gang i uken, noen ganger fler. 

Som foreldre er det viktig at man sjekker MyKid ofte. Vi forventer at dere leser informasjonen som blir lagt ut og holder dere oppdatert på det som skjer i barnehagen. Dette gjelder både meldinger som blir sendt ut, månedsbrev og post it lappen. For oss er foreldresamarbeid viktig, og det å holde seg oppdatert vil gjøre hverdagen mye lettere for begge parter og vi får ivarettatt barnas behov på en best mulig måte.

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldremøte blir holdt på høsten, en liten stund etter barnehage -oppstarten. Datoen endrer seg fra år til år. Det pleier å vare i halvannen- to timer. Det avholdes i barnehagen. Vi starter felles på kjøkkenet med ulik informasjon om oss, gjennomgang av årsplan, SU og annen informasjon. Etter dette går man avdelingsvis. Dersom man har flere barn i barnehagen så velger man der man føler man får mest utbytte f.eks. hvis man har et Tigerklubb barn, da er det ulik informasjon som kan være nyttig å få med seg. 

Det blir også lagt ut referat fra foreldresmøtene, så man kan lese seg opp dersom man gikk glipp av det. 

Foreldresamtaler

I løpet av et barnehageår får foreldre tilbud om foreldresamtale 2 ganger. Den første er da på høsten. Her er hensikten å få en god dialog om barnets trivsel og utvikling, både hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid. Det er ikke alltid man rekker eller at det passer å snakke så mye i det daglige, og da er dette en fin arena for å kunne ha en god samtale og utvikle et godt samarbeid, noe som er viktig for oss her i barnehagen. 

På våren er det også overgangssamtaler for de med skolestartere. Her går man gjennom et skjema sammen, snakker litt om forventninger til skolestart, og hvilken informasjon om barnet som er viktig å ta videre til skolen.

Om man allerede har hatt foreldresamtale, men har noe på hjertet, kan man be om en ekstra samtale. 

En samtale varer ca. 30 minutter

 

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Dugnad

I vår barnehage har vi dugnad to ganger i året, en på høsten- og på våren. Da samles de som har mulighet til en hyggelig dugnad. Den varer i ca. tre timer, fra kl. 10-13

Da utfører vi ulike forefallende oppgaver. I forkant av dugnaden legges det ut en liste på MyKid som man skriver seg opp på. I vår barnehage er det ikke dugnadsplikt, men vi oppfordrer til å bli med på dugnad. Dette er sosialt og man bidrar til  å holde barnehagen vedlike, slik at barna her en trivelig barnehage å oppholde seg i. 

 

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

24. okt 2025

FN dagen med foreldre arrangement

10. nov 2025

Planleggingsdag

12. des 2025

Lucia

19. des 2025

Nissefest og kanefart

6. feb 2026

Samefolkets dag

13. feb 2026

Karneval

27. mar 2026

Påskefrokost

13. mai 2026

Øve til 17.mai

15. mai 2026

Planleggingsdag

22. jun 2026

Planleggingsdag

6-24. jul 2026

Sommerstengt