Informasjonshefte
Svartdalsparken Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Svartdalsparken Kanvas-barnehage ligger på Ryen i bydel Nordstrand. Vi er en 4 avdelingsbarnehage med 2 småbarnsavdelinger og 2 storbarnsavdelinger. Barnehagen har 50% andel barnehagelærere og 50% assistenter. Barnehagens åpningstid er fra 07.30 til 17.00.

Hver avdeling har en fast turdag i uka. Vi benytter oss mye av nærmiljøet på turdagene våre – enten om det er til "lille skogen" eller en lekeplass, men vi liker også å dra på lengre turer å utforske alt hva Oslo har å tilby. På tur er det relasjonsbygging, gruppefølelse og felles opplevelser som står i fokus. Hver torsdag har vi også lekegrupper og kjempegrupper. På lekegruppene blandes barn sammen fra småbarnsavdelingene og det samme gjøres med barna fra storbarnsavdelingene. Her jobber vi ut fra fagområder i rammeplanen og med mål og metoder tilpasset alderen til lekegruppene. Kjempegruppa er for skolestarterne og de følger et eget opplegg.

Vi er en engasjert gjeng som er genuint opptatt av at barna skal ha det trygt og godt i barnehagen. Alle barn skal møte bevisste voksne som vektlegger en anerkjennende relasjon. Å tolke signaler og uttrykk, lytte og hjelpe barna til å sette ord på deres verden er en viktig del av vår hverdag. 

Vår visjon er: "Med varme og vennskap tar vi vare på hverandre".

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Tilknytningsperioden i vår barnehage

Barnehagestarten handler først og fremst om at barnet skal bli trygg på, og knytte seg til, nye voksne. Gradvis skal barnehagen bli en trygg base. Derfor foretrekker vi i Svartdalsparken å bruke begrepet «tilknytning» i tillegg til foreldraktiv «tilvenning». Tilvenningen kan gå raskt, men tilknytningen tar lengre tid enn fem dager.

Målet med tilknytningsperioden er at barna skal oppleve at barnehagen er et trygt og godt sted å være, og å etablere gode relasjoner mellom barnet, foreldrene og barnehagen. Prosessen vil være ulik fra familie til familie, og vi i barnehagen jobber for å tilpasse rutiner og å organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent og knytte seg til personalet og andre barn. I den første tiden sørger vi for tett oppfølging slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. ​

Hos oss tilbyr vi:​

  • Fem dager satt av til tilvenning (mandag til fredag)​

  • Besøksdager i barnehagen før oppstart​ (tirsdager i juni fra kl 9:30 til 10:30​)

  • Startsamtale med barnehagelærer i oppstartsperioden

Foreldreaktiv tilvenning

Ved oppstart i barnehagen er det dere foreldre som er de viktigste støttespillerne for å gi barnet en trygg og god start på sin barnehagehverdag. Vi ønsker å gi barnet god tid til å bli kjent, og vi tar utgangspunkt i en foreldreaktiv tilvenning, hvor personalet blir kjent med barna gjennom foreldrene. I starten er det dere foreldre som hjelper barna med alle praktiske oppgaver, og så tar barnehagepersonalet gradvis over omsorgsoppgavene utover i perioden. Erfaringen og kunnskapen dere har om barnet, for eksempel om når barnet trenger trøst eller er klar for å utforske, kan dere formidle til de ansatte i barnehagen under tilvenningsperioden.​

Følgende plan for tilvenning kan anses som et utgangpunkt som vi tilpasser til ditt barn:

Dag 1 og 2 ønsker vi at dere møter opp i barnehagen kl 10:00. En voksen fra avdelingen vil ta dere imot og er barnets kontaktperson den første tiden. De første dagene er det forelderen som tar seg av barnet, med omsorg, lek og stell. Ved å følge tett på barnet og foreldrene vil personalet naturlig bli kjent med barnets vaner og rutiner. Dette er en metode som kalles foreldreaktiv tilvenning. Den første dagen ønsker vi at dere er her i ca. 2-3 timer, så barnet får møte noen av barna og se det fysiske miljøet på avdelingen. Ta gjerne med matboks med noen skiver eller lignende om dere vil spise sammen med oss kl. 11.00.

Dag 3 kan barnet prøve å sove i barnehagen og spise med oss under andre måltid klokken 14:00. Personalet overtar flere av omsorgsoppgavene for barnet som for eksempel måltid, stell og legging, mens forelderen er tilstede. Du som forelder fungerer som trygg base og gir signaler til barnet om at det er i trygge hender. Vi tilrettelegger et rom i barnehagen hvor dere kan oppholde dere under sovingen.​

Dag 4 tar personalet en tydelig aktiv rolle overfor barnet fra det kommer i barnehagen på morgenen. Foreldrene er tilstede men holder seg mer i bakgrunnen. Det signaliserer til barnet at de skal være mer sammen med personalet i barnehagen, samtidig som foreldrene er tilgjengelig og skaper trygghet. Det er også mulig å prøve å gå ut av rommet dersom man tenker at barnet er klar for det. ​

Dag 5 tar personalet mye av ansvaret for barnet, og dere kan trekke dere enda tilbake og kanskje forlate rommet oftere dersom det føles bra. 

Det er mange nye inntrykk for barnet. Vi anbefaler korte dager (4-6 timer) den første perioden, så langt det lar seg gjøre. Vi legger vekt på at avskjeden skal være kort og presis, for å skape en trygg og god opplevelse for barnet. Vår erfaring er at en tydelig avskjed gir forutsigbarhet for barnet. Dersom barnet er urolig i det mor/far går, ringer vi eller sender sms for å betrygge dere om at barnet deres har det bra.  

Vi vil ikke planlegge mange voksenstyrte aktiviteter, prosjekter eller turer i starten, men heller være sensitive og engasjerte sammen med barna og delta i deres lek. Vi fokuserer på å være tilgjengelige og skape et trygt og inkluderende miljø for de nye barna. 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Praktisk info

Klær og utstyr

Godt utstyr kan være alfa og omega for barns trivsel ute. Barna er ute minst en gang om dagen og gjerne over lengre perioder. Personalet på de ulike avdelingene har god erfaring med hva som trengs til de ulike årstidene. Det dyreste utstyret trenger heller ikke være det beste. Det viktigste er at barna beveger seg godt i tøyet og at det holder dem tørre og varme. Vi har erfart at merket tøy som regel alltid finner tilbake til sin eier om det skulle forsvinne. Det bør være 2 sett med skiftetøy i kurven til barnets plasser.

Her er en oversiktsliste med alt av skiftetøy barnet trenger å ha ut fra årstiden:   

 

Bringe og hente

I barnehagehverdagen er den daglige kommunikasjonen med foreldrene svært viktig for oss. Det vil si utvekslingen av informasjon og kommunikasjonen ved levering og henting av barn. Vi ønsker oss en åpen dialog med alle foreldre og  at dere skal få god informasjon om hverdagen til deres barn. I hente-situasjonen kan dere forvente å få en tilbakemelding om hvordan deres barn har hatt det i løpet av dagen og hva vi har gjort. 

I barnehagen kan det også forekomme hektiske ettermiddager og da er det ikke alltid vi rekker å prate med alle foreldre. Vi prøver da så godt vi kan å gi de aller viktigste beskjedene og at vi følger opp i dagene etterpå. Vi skriver også en generell dagsrapport på MyKid hvor man kan få et innblikk i dagens aktiviteter.

Når det gjelder sensitiv informasjon om barnet eller kommunikasjonen mellom foreldre og ansatte, tas dette opp i egne fora. Det er gjerne en samtale mellom foresatte og personalet hvor andre barn og voksne ikke er tilstede. 

Barnas kjernetid i barnehagen er fra 9.30 til 14.00. I dette tidsrommet foregår det ofte tilrettelagte aktiviteter, matlaging eller tur her i barnehagen. Det er derfor viktig at barna er her i dette tidsrommet for å få best mulig utbytte av barnehagens tilbud. Om dere blir forsinket, ved levering eller henting, skal barnets avdeling få beskjed via telefon. Barnehagen er åpen frem til kl 17.00, men personalet bruker tiden fra 16.45 til å rydde og gjøre klar avdelingen. Om man ønsker en tilbakemelding om barnets dag, anbefales det å hente i forkant av dette.

Om det er andre enn barnets foresatte som skal hente barnet, skal barnehagen ha beskjed. Vi ønsker ingen uvedkommende i barnehagen. Dersom de foresatte har glemt å gi beskjed om at feks tante Frida skal hente barnet, vil vi nekte tante Frida å ta med seg barnet før vi har fått bekreftelse fra de foresatte om at det stemmer.

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Barn spiser mange av sine måltider i barnehagen og disse måltidene er derfor av stor betydning for barns utvikling og helse. I Kanvas-barnehagene settes det av god tid til måltidene for å gi barna god tid til å spise seg mette, og for å gi dem en god måltidsopplevelse. Måltidet i Kanvas er en viktig læringsarena hvor barn og ansatte samtaler om ulike tema, og hvor barns deltagelse og nysgjerrighet står sentralt. Når barn spiser sammen med voksne som er gode rollemodeller, vil det kunne bidra positivt til barnas spisevaner – som å kjenne etter om man er mer sulten, og å smake på nye matvarer. Spisevaner etableres ofte tidlig i livet og har en tendens til å vedvare. Tilrettelegging for sunne spisevaner og et variert kosthold i barnehagen bidrar til å dekke barnas behov for næringsstoffer, samtidig som det bidrar til å legge et godt grunnlag for god helse.

Det serveres to måltider i løpet av dagen her i Svartdalparken. Ett måltid tilberedes i barnehagen og det andre er matpakker som barna har med hjemmerfa. I Svartdalsparken er vi opptatt av at barna skal få gode, fullverdige måltider og sunne alternativer. Når vi tilbereder brødmåltid i barnehagen er det med grovt brød og næringsrikt pålegg. Vi serverer også grønnsaker, frukt og melk til disse måltidene.

Vi tilbyr to varme måltider i løpet av uka. Vi er opptatt av å lage maten fra bunnen av og å bruke gode råvarer. Vi ønsker også at barna skal få være delaktige i tilberedelsen av måltidet så langt det lar seg gjøre.

Vi ønsker oss at innholdet i barnas matpakker skal komplimentere det som serveres her i barnehagen. Det vil si at sukkerholdige alternativer serveres hjemme.

Tur

I vår barnehage har vi én fast turdag i uken, men vi kan også gå på spontane turer utenom dette.

Høsten er preget av nye sammensetninger av barn på avdelingene, og derfor er det normalt med kortere turer i barnehagens nærområde, slik at barna blir trygge på de nye barnegruppene, de ansatte og nærområdet før vi begir oss ut på lengre turer. Vi har mange fine turområder i nærheten; lekeplasser, Ekebergsletta, Østensjøvannet, og mange muligheter for å komme oss ut i skog og mark. Rett bak barnehagen ligger det en liten skog, Lilleskogen, som vi besøker ofte. Barna våre får et nært forhold til denne skogen, og her er det rom for undring, utforskning, gode samtaler, motoriske utfordinger og mye mer. 

På våren pleier vi å dra på flere langturer, der vi benytter oss av kollektivtransport. Dette kan feks gå til Frognerparken, Oslo-øyene, Zoologisk museum, Skullerudstua og så videre.

Målet med turene vil variere ut ifra periodeplaner og fagområder vi arbeider med, med hovedmålet er å gi barna gode erfaringer og opplevelser på tur.

Sikkerhet på tur
  • Det skal være nok voksne i forhold til antall barn.
  • Ved turer til vann skal minst én av de voksne ha godkjent livredningskurs om livredning i vann.
  • Vi har gode rutiner på å telle antall barn både før, under og etter turen, og benytter egne krysselister til dette.
  • Før vi forlater barnehagen skal alle barn og voksne ha på seg turvester med barnehagens navn og telefonnummer til avdelingen.
  • Vi fotograferer alle barna før vi forlater barnehagen, slik at vi lett kan beskrive barnets antrekk dersom barnet blir borte på tur.
  • Det vil være en voksen først og en voksen bakerst ved reiser med kollektivtransport, slik at vi vet at alle barna blir med av og på transporten.

Bursdagsfeiring

Ved bursdagsfeiring i barnehagen lager vi krone til bursdagsbarnet og har bursdagssamling. Vi lager også smoothie som bursdags-kos som serveres sammen med ett av måltidene. Foresatte skal derfor ikke ta med noe til barnehagen i forbindelse med bursdagsfeiring.

Retningslinjer for utdeling av bursdagsinvitasjoner i barnehagen 

Invitasjoner kan sendes ut til: 

  • Hele avdelingen  

  • Ett årskull (for eksempel alle barna født i 2019) 

  • To årskull (for eksempel alle barna født i 2019 og 2020) 

  • Årskull på tvers av avdelinger (for eksempel alle “kjempene” på storbarnsavdelingene) 

  • Ønsker dere ikke å invitere alle barna fra ett årskull, så må disse invitasjonene sendes privat og ikke deles ut i barnehagen  

  • Ønsker dere å invitere ett årskull (for eksempel 2019), men i tillegg et barn fra et annet årskull, kan invitasjonene deles ut i barnehagen til 2019-barna, men gis privat til det barnet deres ønsker å invitere i tillegg. Eventuelt trenger dere ikke dele ut invitasjoner i barnehagen og heller sende alt privat.  

Vi vet vi har mange retningslinjer for utdeling av bursdagsinvitasjoner i barnehagen, men vi ser det på som vår oppgave å sikre at alle barna blir inkludert. Har dere noen spørsmål, så ta kontakt med oss ansatte. 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Sommer:
Barnehagen har stengt tre uker sammenhengende i juli. I 2025 vil barnehagen holde stengt i uke 29, 30 og 31. Den siste uken før sommerstengt (uke 28) har vi redusert åpningstid fra kl.08.30 til 16.00, med påmelding.

Påske og romjulsdagene:
Kanvas-barnehager holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag.
I påskedagene og romjulen har vi redusert åpningstid fra kl.08:30 til 16:00, med påmelding, fordi en del av bemanningen avvikler ferie. 

I barnehageåret 2024/2025 holder vi barnehagen stengt i romjulen. Julen dette året skiller seg ut ved at det kun er enkeltstående, inneklemte arbeidsdager, og derfor forventet at enda færre vil benytte seg av disse dagene enn normalt. Det vil i praksis bety at vi i 2024 holder stengt mandag 23. desember, fredag 27. desember og mandag 30. desember.

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Barnas sikkerhet er svært viktig for oss. Dette er våre retningslinger:

  • Bruk hals fremfor skjerf.
  • Fjern snorer fra barnas klær hvis de kan utsette barnet for kvelningsfare.
  • Smykker skal ikke være med i barnehagen, dette gjelder også vesker.
  • Hoppetau og strikk skal ikke være med i barnehagen. Vi har hoppetau og strikk her i barnehagen som kun brukes under oppsyn av personalet.
  • Sykkelhjelmer skal være utilgjengelig for barna i garderoben.
  • Vi har egne sykler i barnehagen og ønsker derfor ikke at barna tar med sine private sykler. 
  • Leker skal ikke være med i barnehagen, spesielt med tanke på små deler som kan sette seg fast i øre, nese eller hals. Dette kan være lego, kinderegg-leker, leppepomader med liten kork, små-biler osv. som lett snikes med i sekken. Det er lov å ha med bøker og aktivitetsbøker.
  • På grunn av allergier og hensyn til barn som er redd for hunder, tillater vi ingen hunder inn i barnehagen.

Om det er andre enn barnets foresatte som skal hente barnet, skal barnehagen ha beskjed. Vi ønsker ingen uvedkommende i barnehagen.

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Barnehagen som instutisjon har strenge regler når det gjeler sykdom og smittevern. Om barnet har oppkast eller diaré, skal barnet ha 48 symptomfrie timer hjemme før det kan komme i barnehagen. Vi har fokus på god håndhygiene og ber alle foreldre og barn om å vaske hender før de kommer inn på avdelingen hver morgen. Personalet gjennomfører HMS rutiner som blant annet omfatter desinfisering av utsatte områder i barnehagen. 

Vi har også klare retningslinjer i forhold til medisinering av barn. Om medisiner ikke er forordnet av lege, skal ikke personalet håndtere medisinering av barnet. Dette gjelder også paracet eller andre smertestillende/febernedsettene medisiner. Barn som har behov for, eller har fått, paracet eller andre smertestillende/febernedsettene medisiner skal ikke leveres i barnehagen.
 
Personalet vurderer barnets allmenntilstand og om det er gunstig at barnet er i barnehagen. 

Om barnet er sykt skal fravær registreres på MyKid.

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 3 000 kroner per måned fra 1. januar 2024, og 2 000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

   Rutiner   

Rutiner er en stor og viktig del av hverdagen.Ved å ha gode rutiner kan vi skape trygge rammer og forutsigbarhet. Så den første tiden i barnehagen bruker vi mye tid på at barna skal bli kjent med rutinene, de andre barna og de voksne på avdelingen.​

Overordnet dagsplan på småbarna:

07:30 Barnehagen åpner​, med mulighet for medbragt frokost

07:30-11:00 Lek​ ute/inne

11:00 Formiddagsmat​

11:30 Soving/hviling​

14:00 Ettermiddagsmåltid​

14:30 Lek ute/inne​

16:45 Rydde og avslutte dagen 

17:00 Barnehagen stenger

 

Overordnet dagsplan på storbarna:

07:30 Barnehagen åpner​, med mulighet for medbragt frokost

07:30-11:00 Lek ute/inne

11:00 Formiddagsmat​

12:00 Utelek​

14:00 Ettermiddagsmåltid​

14:30 Lek ute/inne​

16:45 Rydde og avslutte dagen 

17:00 Barnehagen stenger ​

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

I vår barnehage bruker vi Mykid til blant annet:

  • Dagsrapporter – Dagen i dag
  • Periodeplaner
  • Mailer med diverse informasjon
  • Referater fra SU, foreldremøter m.m.
  • Nyhetsbrev med informasjon fra Kanvas, Mykid og barnehagen
  • Pedagogisk dokumentasjon i forbindelse med prosesser i planarbeid m.m.
  • Dokumentasjon i form av bilder, fra turer, aktiviteter, lek og samspill

Hos oss forventer vi at:

  • Foreldrene registrerer alt fravær og ferier på Mykid for å kunne tilrettelegge hverdagen best mulig. 
  • Foreldrene logger på Mykid minst to ganger i uka for å holde seg oppdatert om ukens aktiviteter og barnehagens virksomhet.
    • Periodeplanarbeid
    • Turer
    • Fellessamlinger
    • Møter og arrangementer
    • Bursdager m.m.
    • Planleggingsdager
  • Gir oss tilbakemelding om det er noe som savnes av informasjon på MyKid

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

I Svartdalsparken Kanvas-barnehage har vi foreldremøte hver høst. På foreldremøtene gir vi foreldrene mulighet til å bli bedre kjent med barnehagen som virksomhet. Vi tilbyr gjerne et faglig innlegg, enten fra de ansatte i barnehagen eller fra eksterne foredragsholdere. Gjennom å delta på foreldremøte vil man få bedre innsikt i barnas hverdag og få mulighet til å bli bedre kjent med personalet og andre foreldre. Vi velger også representanter til samarbeidsutvalget. 

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

"Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivarteta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling." (Barnehageloven §1, 1. ledd)

Som forelder eller foresatt har man ansvaret for barnets oppdragelse. Barnehagen skal være en komplimenterende del av barnets hverdag og oppdragelse.  

"For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg." (Barnehageloven §4)

Her i Svartdalsparken Kanvas-barnehage velger vi representanter til samarbeidsutvalget på foreldremøtene. Det sitter to foreldrerepresentanter og to personalrepresentanter i vårt SU. 

Foreldrene har mulighet til å medvirke i barnas hverdag gjennom innspill til pedagogiske planer, foreldresamtaler, foreldremøter, su ol. 

Foresatte i samarbeidsutvalget må signere taushetserklæring.

Dugnad

Vi gjennomfører dugnad med foresatte én gang i året, hovedsaklig i mai-måned. Vi setter av 2-3 timer hvor vi gjør litt forskjellig, både ute og inne, til det beste for barna i barnehagen. Dugnaden er kun for ansatte og foresatte. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ikke tillatt å ha med barn.

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

6. sep 2024

Planleggingsdag

11. sep 2024

Foreldremøte

24. okt 2024

Høsttreff

15. nov 2024

Planleggingsdag

13. des 2024

Lucia markering

19. des 2024

Nissefest

23. des 2024 – 1. jan 2025

Stengt

2. jan 2025

Planleggingsdag

24. jan 2025

Vinteraktivitetsdag

6. feb 2025

Markering av Samenes nasjonaldag

11. feb 2025

Besøksdag for nye søkere 12.00 – 13.00

28. feb 2025

Karneval

14. mar 2025

Planleggingsdag

10. apr 2025

Påskefrokost

16. apr 2025

Stengt før Skjærtorsdag

6. mai 2025

Dugnad

16. mai 2025

17. mai – feiring

30. mai 2025

Planleggingsdag

5. jun 2025

Sommerfest med Roseseremoni for kjempene

14. jul 2025 – 3. aug 2025

Sommerstengt