Kanvas’ menneske- og læringssyn
Menneskesyn
Barn og voksne er likeverdige.
Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene.
Læringssyn
Kanvas’ læringssyn er et sosiokulturelt læringssyn som bygger på at læring skjer gjennom bruk av språk og deltakelse i sosial praksis. Voksne kan ikke overføre sin kunnskap direkte til barn, barn må selv bygge opp sin forståelse ved å være medvirkende og deltagende i egen læringsprosess. I Kanvas skal vi tilby barn inntrykk, opplevelser og begreper som støtter læringsprosessen. Mål for arbeidet i barnehagen rettes mot prosesser som fremmer barns læring.
- Lek er barns viktigste aktivitet. Lekende læring er grunnlag for utforskning og bearbeidelse av inntrykk.
- Lek og vennskap er grunnlag for barns utvikling av sosial kompetanse og et godt utviklet språk.
- Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.
- Omsorg handler om relasjoner mellom voksne og barn, og barn seg imellom.
- Barns danning skjer i en pedagogisk praksis og en forståelse som utvikles gjennom handling, opplevelse, observasjon og refleksjon mellom barn og ansatte.
- Barnehagen som læringsarena kjennetegnes ved lyttende, omsorgsfulle og selvreflekterende voksne, og ved et fysisk miljø som fremmer utvikling.